پنج شنبه / ۷ آذر ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۲۸۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

دلایل کاهش صادرات زعفران/ زعفران در بازارهای جهانی ارزان قیمت عرضه می شود

مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:یکی از دلایل کاهش صادرات از لحاظ وزنی، اعمال عوارض بوده که طی سال‌های گذشته رای صادرات زعفران بسته‌بندی نشده اعمال گردیده است که این امر در عمل باعث کاهش صادرات زعفران و کمک به قاچاق این محصول باارزش از کشور شده است.

مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به انتشار خبری تحت عنوان"دلایل کاهش 7 درصدی صادرات زعفران/ احتمال حذف درآمد 600 میلیون دلاری " جوابیه‌ای منتشر کرد که به شرح زیر است:

با احترام و آرزوی توفیق، بازگشت به مطلب مندرج در آن خبرگزاری تحت عنوان «دلایل کاهش 7 درصدی صادرات زعفران/ احتمال حذف درآمد 600 میلیون دلاری» به تاریخ 12/8/92 براساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی و برای تنویر افکار عمومی لطفاً نسبت به انعکاس توضیح ذیل همکاری لازم را مبذول فرمایید.

با توجه به آمار موجود در چند سال اخیر خبر احتمال حذف درآمد 600 میلیون دلاری صادرات زعفران رقم غیرواقعی می‌باشد چرا که کل صادرات زعفران در سال 1390 برابر 122 تن به ارزش 368 میلیون دلار و در سال 1391 برابر 139 تن به ارزش 419 میلیون دلار بوده است. این وضعیت در 6 ماهه نخست سال جاری برابر 47 تن به ارزش 68 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (6 ماه نخست سال 1391 برابر 5 تن به ارزش 164 میلیون دلار) حکایت از کاهش ورزنی و ارزشی (حدود 100 میلیون دلار) داشته است.

یکی از دلایل کاهش صادرات از لحاظ وزنی، اعمال عوارض بوده که طی سال‌های گذشته برای صادرات زعفران بسته‌بندی نشده اعمال گردیده است که این امر در عمل باعث کاهش صادرات زعفران و کمک به قاچاق این محصول باارزش از کشور شده است. از سوی دیگر برخی صادرکنندگان معتقدند محصولشان را برای کشورها و مشتریانی ارسال می‌کنند که متقاضی مصرف دارویی و بهداشتی زعفران هستند که نیازی به بسته‌بندی ندارد و از همین رو صادرات کمتری انجام شده است.

از دیگر دلایل کاهش ارزشی صادرات، کاهش قیمت این محصول در بازارهای خارجی می‌باشد که با توجه به افزایش هزیه‌های تولید در داخل کشور طی سال‌های اخیر، صادرات این محصول مقرون به صرفه نبوده است.

همچنین مشکلات ناشی از ورود کشورهای تولیدکننده جدیدی همچون افغانستان، چین، تونس، ترکیه، اسپانیا و هند نیز از دیگر مواردی است که تا حدودی در کاهش کلی روند صادرات محصول زعفران ایران موثر بوده است.

این در حالی است که برابر اظهارنظر کارشناسان معاونت تولیدات گیاهی وزارت متبوع و دست‌اندرکاران شورای ملی زعفران کشور، بارندگی‌های مناسب در کنار سایر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باعث رشد بهتر زعفران و افزایش 20 تا 25 درصدی تولید این محصول در سال جاری نیز شده است.

 

 

 

خانه ملت

(پنج شنبه ۷ آذر ۱۳۹۲) ۱۰:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها