دوشنبه / ۴ آذر ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۲۷۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سود ۱۹ میلیون تومانی دلالان در هر کیلوگرم زعفران/ اسپانیا و انگلیس زعفران بسته‌بندی شده نمی‌خرند

زعفران‌کار نمونه کشور گفت: دلالان و شرکت‌های صادرکننده در هر کیلوگرم زعفران ۱۹ میلیون تومان سود می‌برند، این محصول را 6 میلیون تومان می‌خرند و به قیمت 25 میلیون تومان صادر می‌کنند.

گیتی سالاری  با اعلام این خبر اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم زعفران  6 میلیون تومان است، اما برخی دلالان و شرکت‌های صادرکننده به قیمت 25 میلیون تومان صادر می‌کنند.

این زعفران‌کار نمونه کشور افزود: کشورهایی مانند اسپانیا و انگلیس هم زعفران ایرانی را به صورت فله‌ای خریداری کنند، زیرا اعتمادی به بسته‌بندی‌های کشور ندارند و آن را تقلبی می‌دانند.

سالاری با بیان اینکه تولید زعفران امسال نسبت به سال گذشته افزایش دارد، گفت: دلیل افزایش تولید به دلیل شرایط مناسب جوی و بارش‌های به هنگام و رطوبت بهینه است.

وی افزود: البته در مقایسه با سال‌های گذشته تولید زعفران ایران امسال کاهش داشته است.

به گفته این زعفران‌کار نمونه در حالی که میانگین تولید هکتاری زعفران 7 کیلوگرم در سال‌های گذشته بود، سال گذشته به دو کیلوگرم در هکتار و امسال به چهار کیلوگرم در هکتار می‌رسد.

*مشکلات تولید زعفران

وی بالابودن هزینه‌های کارگری را از مشکلات تولید این محصول استراتژی عنوان کرد و گفت: در حالی که یک هکتار زعفران 100 کیلوگرم گل می‌دهد تنها برای پاک کردن محصول برداشت شده برای هر دو کیلوگرم 25 هزار تومان باید پرداخت کنیم.

سالاری افزود: همچنین هزینه‌های برداشت و بسته‌بندی نیز بسیار بالا است و در مجموع قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است.

سالاری گفت: برداشت زعفران و پاک کردن آن در کشور کاملاً دستی است و به همین دلیل هزینه‌های زیادی را به تولید‌کننده تحمیل می‌کند.

*ویژگی‌های یک کشاورز نمونه را در عمل ببینید

به گفته سالاری وی برای فرار از هزینه‌های سرسام‌آور کود شیمیایی و افزایش تولید برای مزارع خود از کود حیوانی استفاده کرده است.

وی گفت: استفاده از کودهای حیوانی و آلی به جای شیمیایی باعث شده خلوص محصول به 98 درصد رسیده و عطر و طعم مطبوعی داشته باشد.

سالاری همچنین برای دور زدن دلالان نیز شرکتی را به ثبت رسانده و قصد دارد خود اقدام به صادرات محصول کند که معتقد است سود حاصل از پرورش این محصول استراتژی چند برابر خواهد شد.

 

 

 

 

فارس

(دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲) ۱۴:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها