چهارشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۴
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۴۲۳۱۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

تکرار بدولی های دولت/"شیر" 30 درصد گران می شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با اشاره به اینکه دولت به تعهدات خود در زمینه ی تأمین علوفه دامداران عمل نکرده است، گفت: بهای شیر خام براساس قیمت کنونی نهاده ها 30 درصد افزایش می یابد.

سعید سلطانی سروستانی  اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین مشکل دامداران مسئله تغذیه دام ها است.

وی با اشاره به قرارداد چهارجانبه ی اتحادیه دامداران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت پشتیبانی امور دام و انجمن صنایع لبنی ایران افزود: تولیدکنندگان از ابتدای تیرماه سال جاری شیر تولیدی خود را زیر قیمت کارشناسی تحویل داده اند اما متأسفانه دولتی که متعهد به تأمین علوفه مورد نیاز دامداران بوده، در این امر کوتاهی کرده است.

سلطانی تأکید کرد: تنها اتحادیه ی دامداران به تعهدات خود در قرارداد ذکر شده عمل کرده است.

وی اضافه کرد: با وجودی که ما به تعهدات خود عمل کردیم متأسفانه دولت در حال حاضر نهاده ای در اختیار ما نمی گذارد.

مدیرعامل اتحادیه ی سراسری دامداران در مورد قیمت گذاری شیر و گوشت نیز گفت: در صورتی که دولت قصد اجرای بحث آزادسازی قیمت ها را داشته باشد، امر قیمت گذاری بی معنی خواهد بود.

سلطانی با اشاره به اینکه دولت در امر قیمت گذاری نگران مصرف کنندگان است، افزود: درصورت انجام امر قیمت گذاری، دولت مکلف به پرداخت ضرر و زیان احتمالی تولیدکنندگان خواهد بود که دولت ما هرگز چنین کاری را انجام نمی دهد.

وی با تأکید براینکه آزادسازی وقیمت گذاری دو مقوله کاملا متضاد با یکدیگر هستند، تصریح کرد: تنها اجرای یکی از این دو مقوله ممکن است.

سلطانی با بیان اینکه 70 درصد هزینه ی تمام شده ی تولید شیرخام وابسته به نهاده های دامی است، افزود: اگر قرار است بحث قیمت گذاری اجرایی شود باید تشکیلاتی دولتی براین امر نظارت و اعلام کند با توجه به وابستگی هزینه ی تمام شده ی تولید به قیمت نهاده ها، دامداران با دریافت نهاده های دامی با قیمت مشخص شده شیر را به قیمت مشخص عرضه کنند.

وی اضافه کرد: این همان اقدامی بود که در تفاهم نامه ی قبلی انجام گرفت اما دولت به تعهدات خود در آن تفاهم نامه عمل نکرد.

***افزایش 30 درصدی بهای شیرخام

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با اشاره به افزایش 100 تومانی قیمت جو طی چند روز اخیر گفت: قیمت جو به بیش از 850 تومان افزایش یافته است.

سلطانی افزود: ما سیستم آنالیز قیمتی داریم که با قرار دادن بهای نهاده ها و سایر عوامل موثر بر قیمت تمام شده شیر در این سیستم، بهای نهایی شیر استخراج می شود.

وی ادامه داد: طبیعی است که در پی افزایش قیمت نهاده های دامی قیمت شیر خام نیز افزایش می یابد.

سلطانی با بیان اینکه قیمت ذرت و سویا در حال حاضر به ترتیب حدود 1100 و 2 هزار تومان است اضافه کرد: با توجه به قیمت فعلی نهاده های بهای شیر خام 30 درصد و قیمت فرآورده های لبنی 20 درصد افزایش می یابد.

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

(چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲) ۱۳:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها