یکشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۴۲۲۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

غرش "شیر خام" برای مصرف‌کنندگان/ثبات "قیمت لبنیات" وابسته به بهای شیر خام

در حالی که دبیر انجمن صنایع لبنی کشورعدم تغییر قیمت لبنیات را منوط به ثبات بهای شیرخام عنوان کرد ، مدیر عامل اتحادیه ی سراسری دامداران گفت : با توجه به قیمت فعلی نهاده های دامی (بر مبنای ارز مبادله ای) قیمت شیر خام حدود 28 درصد افزایش می یابد.

بی‌شک در چند ماه اخیر یکی از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی حذف ارز 1226 برخی کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی بود‌، اتفاقی که بسیاری از تولید‌کنندگان را با چالش‌های جدی مواجه ساخت و نگرانی‌های زیادی را در میان آنان به وجود آورد.
 
با گذشت چند هفته از این رویداد مهم و افزایش 2 برابری قیمت نهاده های دامی هنوز وضعیت قیمت محصولاتی مانند مرغ، تخم مرغ ، شیر و ... مشخص نیست و هر روز مسولان در این رابطه اظهار نظر متفاوتی ارائه می دهند.

برخی از آنها از افزایش قیمت این محصولات طی اینده ای نزدیک خبر می دهند و برخی دیگر با رد افزایش قیمت ادعا می کنند حذف ارز مرجع باعث گرانی فراورده های دامی نخواهد شد. این در حالی است که تولیدکنندگانی که طی این مدت با مشکلات زیادی در زمینه تامین نهاده مواجه بوده اند چنین نظری ندارند .

بر اساس این گزارش؛ یکی از محصولاتی که این روزها نگرانی‌های زیادی برای افزایش قیمت آنها وجود دارد شیر و فراورده های لبنی است در این خصوص رضا باکری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درمورد افزایش قیمت فرآورده های لبنی اظهار داشت: در صورتی که دامداران الزامی برای تغییر قیمت شیر خام احساس نکنند، قیمت فرآورده های لبنی نیز تغییر نمی کند.

وی با بیان اینکه انجمن صنایع لبنی فی نفسه در پی افزایش قیمت محصولات لبنی نیست افزود: هر زمان که اتحادیه ی دامداران کتبا به ما اعلام کنند قیمت شیر خام تغییر کرده است قیمت فرآورده های لبنی نیز از همان زمان و براساس همان نرخ پایه تغییر می کند.

باکری تصریح کرد: در غیر اینصورت قیمت فرآورده های لبنی ثابت می ماند.

***افزایش قیمت شیر خام قطعی است

این در حالی است که سعید سلطانی سروستانی ، مدیر عامل اتحادیه ی سراسری دامداران اظهار داشت: زمانی که قیمت نهاده های دامی افزایش می یابد، با توجه به اینکه 70 درصد قیمت تمام شده ی شیر مربوط به نهاده های دامی است، افزایش قیمت آن امری طبیعی است.  
 
وی افزود: با توجه به قیمت فعلی نهاده های دامی(بر مبنای ارز مبادله ای) قیمت شیر خام حدود 28 درصد و قیمت فرآورده های لبنی حدود 17 درصد افزایش می یابد.  
 
سلطانی تأکید کرد: این قیمت ها منوط به قیمت های فعلی نهاده ها بوده و در صورت افزایش یا کاهش مجدد قیمت نهاده ها، قیمت شیر نیز به نفع آن تعیین می کند
 
وی با اشاره به وجود بازار سیاه در کشور ادامه داد: با توجه به اینکه تمام نیاز مردم از شرکت پشتیبانی و شبکه های تعاونی تأمین نمی شود تولیدکنندگان برای تأمین نهاده های مورد نیاز خود به بازار آزاد متوسل می شوند.  
 
سلطانی اضافه کرد: پیش از این اختلاف قیمت زیادی میان نهاده های آزاد دولتی نبود اما در حال حاضر این اختلاف قیمت حدود 30 درصد است.
 
***قوانین حمایتی از دامداران اجرا شود  
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با تأکید بر این که نگاه به این مسائل باید همه جانبه باشد، افزود: در کشورهای دنیا به شیر یارانه تعلق می گیرد بیشتر اما در کشورها قوانین حمایتی برای دامداران نادیده گرفته شده است .  
 
سلطانی اضافه کرد: از جمله این قوانین می توان به قانون نظام جامع دامپروری کشور، قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی (که بر تعیین قیمت تضمینی و خرید تضمینی شیر خام تأکید دارد) و ماده ی 4 قانون هدفمندی یارانه ها(که بر قطع نشدن یارانه شیر تأکید دارد) اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: طبق ماده 4 قانون هدفمندی یارانه ها یارانه شیر نه تنها نباید قطع شود بلکه مبلغی که هر سال برای آن در نظر گرفته می شود نباید از سال قبل کمتر باشد.
 
سلطانی اظهار داشت: اجرای قوانین حمایتی از دامداران نباید قطع شود.  
 
وی همچنین با اشاره به نقش شیر در تضمین سلامت جامعه گفت: حداقل اگر به تولید کنندگان توجه نمی شود باید به سلامت جامعه و مردم توجه کرد.  

با توجه به تمامی این مسائل به نظر می رسد دولت باید هر چه سریعتر فکری برای تامین نهاده های مورد نیاز دامداران و هموار ساختن مسیر تولید کند چرا که در غیر اینصورت افزایش 28 در صدی قیمت شیر خام مساله ای قطعی خواهد بود مگر اینکه مسولان 28 در صد افزایش قیمت را مقداری ناچیز حساب کنند!!!!!

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

(یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها