سه شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۴۲۲۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

بازار، مشکل اصلی تولیدکنندگان قارچ/ سیستم توزیع بیمار است

رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران گفت:‌ تولیدکنندگان قارچ محصول خود را پایین‌تر از قیمت تمام شده می‌فروشند و به دلیل بیمار بودن بخش توزیع سود اصلی به جیب توزیع‌کنندگان و واسطه‌ها می‌رود.

محمد حسن افشار در نشست خبری امروز با اعلام این خبر، اظهار داشت: شرایط تورمی کشور باعث شده است قیمت تمام شده تولید قارچ بالا برود و به همین دلیل بازارهای جهانی را نیز از دست داده‌ایم.

رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران گفت: نرخ ارز را باید عرضه و تقاضا تهیه کند و تعیین دستوری آن به شدت به ضرر تولیدکنندگان است.

افشاری گفت: در حالی که سال‌های 73 و 74 به آلمان قارچ صادر می‌کردیم، اما به دلیل تضعیف ارزش ریال صادرات به این کشور انجام نمی‌شود.

وی با انتقاد از وضعیت قیمت‌‌گذاری این محصول گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت قارچ را قیمت‌گذاری می‌کند در حالی که سایر محصولات کشاورزی قیمت‌گذاری نمی‌شوند.

افشاری گفت: در این میان توزیع‌کنندگان نیز از شرایط بیمار وضعیت بازاررسانی سوء‌استفاده کرده و سود اصلی را آنها به جیب می‌زنند.

افشاری در خصوص تولید قارچ در ایران، گفت: اگرچه تولید این محصول سرمایه‌طلب و کارگرطلب است، اما 80 نفر را در یک هکتار می‌تواند مشغول کند.

وی ادامه داد: حداقل سرمایه لازم برای اشتغالزایی نیز 20 میلیون تومان است.

وی عنوان کرد: بیماری‌های قارچی و هدر رفت انرژی مشکل اصلی تولیدکنندگان است و به همین دلیل در همایشی که قرار است سوم و چهارم آذر برگزار شود، از محققان برای ارائه ایده در این زمینه درخواست کمک شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران افزود: ایران با تولید سالانه 90 هزار تن قارچ جایگاه هفتم تولید را در دنیا دارد، سرانه تولید  قارچ درکشور 1.2 است در حالی که این میزان در دنیا 1.1 کیلوگرم است.

وی خاطرنشان کرد:سالانه به طور رسمی 1800 تن و از مبادی غیر رسمی و بازارچه‌ای 10 هزار تن صادرات وجود دارد.

به گفته افشاری بزرگترین تولید کنندگان قارچ دنیا چین 5 میلیون تن، ایتالیا 761 هزار تن، آمریکا 390 هزار تن، هلند 304 هزار تن، اسپانیا 148 هزار تن، فرانسه 115 هزار تن و ایران 90 هزار تن است.

در ادامه این نشست محمدرضا انحصاری از تحقیقی درباره استفاده از باگاس (تفاله صنعت نیشکر) به جای استفاده از کلش خبر داد و گفت: استفاده از باگاس می‌تواند نوسان قیمتی که کلش داشت و تولید را تحت تاثیر قرار می‌داد  بگیرد.

در ادامه عباس رنجبر عضو هیئت مدیره انجمن قارچ از مزیت تولید قارچ بجای محصولات دیگر خبر داد و گفت: طی سال‌های گذشته استقبال خوبی برای تولید قارچ شده و این روند باید ادامه یابد.

رنجبر مشکل اصلی تولیدکنندگان قارچ را بازار و بازاررسانی عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده این محصول 5 هزار و 600 تومان است و از سال گذشته تاکنون دولت اجازه افزایش قیمت را نداده است این درحالی است که فروش آن در بازار باید 6 هزار و 600 باشد.

وی گفت: وزارت صنعت محصول قارچ را مانند سایر محصولات صنعتی قیمت‌گذاری می‌کند اما زمانی می‌تواند این محصول قیمت‌گذاری شود که دولت آن را خرید تضمینی بکند.

در ادامه مرتضی حیدری عضو هیئت انجمن نیز، گفت:‌ دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند تا آنها شبکه‌های مویرگی توزیع راه‌اندازی کنند.

وی گفت: در هر کیلو فروش قارچ 3 تا 5 هزار تومان به دست تولیدکننده نمی‌رسد.

 

 

 

 

 

فارس

(سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲) ۰۹:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها