پنج شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۱۵۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دو برابر شدن نرخ ارز مرغداران را با زیان مواجه کرد/قیمت تخم مرغ باید در طول سال ثابت باشد

دبیر کل کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار با بیان اینکه، دولت بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید به نهاده‌های طیور یارانه پرداخت کند، گفت: قیمت نهاده در بازار با افزایش نرخ ارز دو برابر شد.

 فرزاد طلاکش امروز در همایش به مناسبت روز جهانی تخم‌مرغ گفت: قیمت تخم‌مرغ باید در طول سال ثابت باشد و یا حداقل نوسانی متناسب با میزان تورم جامعه داشته باشد.

دبیر کل کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار افزود: متأسفانه طی چند ماه گذشته به دلیل سیاست‌های ارزی، قیمت نهاده مرغ در بازار نوسان شدیدی داشته است.

وی افزود: در تصمیم اخیر دولت مبنی بر حذف ارز مرجع 1226تومانی برای واردات نهاده‌های دامی، خوراک طیور در بازار افزایش مضاعفی پیدا کرد.

طلاکش ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام که به عنوان تأمین کننده نهاده مرغداران است، در جدیدترین قیمت اعلامی، سویا را کیلویی 1850 تومان و ذرت را 1050 تومان اعلام کرده است که از قیمت‌ قبلی بازار که برای تولید کنندگان غیرقابل تحمل بود، بیشتر است.

به گفته طلاکش، 80 درصد قیمت تخم‌مرغ مربوط به نهاده است که 70 درصد آن مربوط به قیمت نهاده‌های ذرت و سویا است.

به گزارش فارس، بخش زیادی از خوراک ذرت و سویا مورد نیاز مرغداران وارداتی است و با تصمیم اخیر دولت مبنی بر اختصاص ارز 2477 قیمت آن در بازار افزایش یافته است، پیش از این نیز قیمت این دو قلم نهاده به دلیل تعلل در تخصیص ارز و معطل ماندن محموله‌ها در بنادر جنوب کشور افزایش 40 درصدی داشت.

وی گفت: به هر حال قیمت سویا از 1050 تومان به 1850 تومان و قیمت ذرت از 700 تومان به 1050 تومان افزایش یافته است که مرغداران از این وضعیت به شدت ناراضی‌اند.

دبیر کل کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار گفت: بر اساس قولی که دولت مبنی بر ادامه تخصیص ارز 1226 تا آخر سال داده بود، مرغداران اقدام به جوجه‌ریزی کرده‌اند و اکنون بدون اطلاع قبلی و در تصمیم فوری این ارز تبدیل به 2477 یعنی دو برابر شده است.

وی گفت: با این نهاده‌ها قیمت تمام شده تخم‌مرغ کیلویی 5200 تومان است و هزار تومان بیشتر از قیمت فروش مرغ مصوب است که اخیراً دولت اعلام کرده بود.

طلاکش گفت: در چنین وضعیتی میزان نیاز به نقدینگی مرغداران 40 درصد افزایش می‌یابد و این میزان نقدینگی در بخش تخم‌مرغ به هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گفته طلاکش، در صورتی که دولت برای متعادل کردن قیمت نهاده فکری نکند، قیمت هر عدد تخم‌مرغ به 450 تومان می‌رسد.

وی در پاسخ به سؤال فارس که آیا بسته حمایتی خاصی برای مرغداران تخمگذار آن چنان که در بخش مرغ گوشتی پیشنهاد شده است وجود دارد، گفت: به دنبال بسته حمایتی از سوی دولت نیستیم چرا که این بسته‌ها معمولاً اجرا نمی‌شوند.

طلاکش ادامه داد: معتقد هستیم دولت نرخ مصوب و باثباتی برای تخم‌مرغ داشته باشد و این قیمت در طول سال دچار تزلزل و تغییر نشود.

دبیر کل کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار در خصوص برگزاری همایش تخم‌مرغ در کشور گفت: این همایش به مناسبت اینکه 17 مهر روز جهانی تخم‌مرغ است، دو سال است که برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این همایش مسیرهای افزایش تولید محصول، تنوع‌بخشی به مصرف، اصلاح الگوی مصرف تخم‌مرغ دنبال می‌شود.

این همایش با حضور معاون سازمان دامپزشکی کشور، مدیر کل طیور، وزارت جهاد و تولید کنندگان مرغ و تخم‌مرغ در تهران برگزار شد.

 

 

 

 

فارس

(پنج شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲) ۱۰:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها