یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۲ / ۰۰:۴۸
سرویس : فست فود
کد خبر : ۴۱۴۱۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فست فود

ریچارد و موریس مک دانلد McDonald`s موسس بزرگترین رستوران فست فود زنجیره ای

شرکت سهامی مک دونالد McDonald`s بزرگترین رستوران فست فود زنجیره ای دنیاست و روزانه در 119 کشور جهان برای 68 میلیون نفر مشتری ,خدمات رسانی انجام میدهد .



شرکت سهامی مک دونالد McDonald`s  بزرگترین رستوران فست فود زنجیره ای دنیاست و روزانه در 119 کشور جهان برای 68 میلیون نفر مشتری ,خدمات رسانی انجام میدهد . دفنر مرکزی این موسسه که در امریکا در ایالت ایلی نویز واقع شده از سال 1940 بعنوان رستورانی با عرضه غذاهایی به روش باربکیو توسط موریس و ریچارد مک دونالد در شهر سان برناردینو در ایالت کالیفرنیا  San Bernardino, California آغاز به کار کرد .

آنها در سال 1948 آنها به منظور ایجاد خدمات رسانی سریغ , رستوران خود را به صورت فروش و عرضه غذای سرپایی و آشپزخانه را به صورت خط تولید همبرگر تبدیل کردند . در سال 1955 بازرگان دیگری به نام ری کروگ  Ray Kroc  بعنوان شریک سرمایه گذار به صورت فرانشیز و خرید حق امتیاز به شرکت انها ملحق شد . سپس او حق امتیاز رستوران های زنجیره ای را از برادران مک دونالد خریداری کرد و در صدد توسعه آن در خارج از کشور برآمد .

رستوران های مک دونالد اکنون هم به صورت شعبه ای از رستوران های زنجیره ای و هم به صورت حق امتیاز فرانشیز و هم به صورت سهامی تاسیس و اداره میشوند . درآمد های شرکت مک دونالد تا اواخر سال 2007  تا 27 درصد افزایش یافته و طبق برآورد ها بالغ بر 22  میلیارد  و 800 میلیون دلار میشد .

در سال 1961 شرکت مک‌دونالد برای اولین بار نام و لوگوی تجاری خود را که ظاهرا به شکل قوس‌ های زرد بود و به نوعی سمبل حرف  M  به شمار می‌رفت و ضمنا سیب زمینی های سرخ کرده آن را تداعی میکرد , ثبت کرد. به عقیده کارشناسان  رنگ زرد سیب زمینی ها بر روی صفحه قرمز که در لوگوی مک‌دونالد استفاده شده خود یکی از دلایل جذب کودکان به سمت این رستوران است .

مک‌دونالد دارای بیش از 31 هزار شعبه و یک و نیم میلیون کارمند در سراسر دنیاست و با صرف هزینه های سنگین تبلیغاتی در صدد حفظ موقعیت خود به عنوان رتبه اول در حوزه مواد غذایی است.

مک دونالد در ابتدا همبرگر و چیزبرگر و مرغ و سیب زمینی سرخ کرده و منوی صبحانه و نوشابه و میلک شیک و دسر ارائه میکرد . ولی با گذشت ایام و با تغییر و تنوعی که در دائقه و سلیقه مشتریان ایجاد شده با اضافه کردن انواع سالاد ها و ساندویچ هایی با نان های مسطح که به رپ Wrap معروفند و نیز انواع بستنی ها و پای ها و اسموتی ها و میوه ها منوی خود را بزرگتر و اقلام عرضه شده مک دونالد را افزایش داده است  .

این شرکت همواره در صدد تسخیر بازارها نه تنها در امریکا بلکه در تمامی کشورهای جهان بوده و در این راستا دلقک مو قرمزی را که کفشهای قرمز بزرگ به پا و لباسی به رنگ زرد و قرمز و سفید به تن دارد به کودکان جهان به اسم رونالد , معرفی کرده که از محبوبیت زیادی در بین آنها برخوردار است .

تمرکز و موفقیت این شرکت در امر تبلیغات را از آنجا می‌توان درک کرد که بر اساس تحقیقی در سال 2004 دلقک مک‌دونالد در میان کودکان شناخته شده‌تر از تصویر مسیح یا جورج بوش بود.

بعنوان نشانه تسخیر تمامی شهرها و کشورهای جهان , این بس که در محلات شهرها تابلوی راهنمای مکدونالد و اعداد و ارقام فاصله آن تا یکی از شعبات این رستوران , یکی از شناخته شده ترین بوردها یا تابلوی های سطح شهرهاست !

منوهای رستوران فست فود مک دونالد ارزانترین قیمت ها در مقایسه با فست فودهای دیگر بشمار میرود زیرا بر اساس قیمت عمده محاسبه میشود و این ویژگی غذاهای مک دونالد و ابداع هر از گاه یک نوع غذاهای ابتکاری و معرفی آن به مردم , جایگاه این رستوران را در صدر باقی نگاه میدارد .

بعلاوه بسته بندی های جالب توجه و چشمگیر آن برای کودکان باعث ایجاد کشش بیشتر در این سنین میشود .

این شرکت تمامی تلاش خود را بکار بسته و با سبک معماری منحصر بفرد و ویژه در رستوران های خود و ایجاد تسهیلاتی برای راحتی والدین و سرگرمی کودکان فراهم میکند تا پذیرای تعداد بیشتری از مشتریان باشد .

گهگاهی مک دونالد با پایین آوردن قیمت عرضه شده و یا اضافه کردن یک غذا یا پیش غذا یا نوشابه به قیمت کمبوی قبلی خود , سعی میکند تا مشتریان رستوران های دیگر را نیز به سوی خود جلب کند .

این عکس نیازی به شرح ندارد و بخوبی نقش این غذای بین المللی و محبوبیت آن را در بین کودکان نمایش میدهد !

حتی در سال 1961 برای ایجاد سهولت در امر خرید بیشتر و جذب مشتریان گذری و عبوری , اقدام به افتتاح رستوران های  "Drive-In Restaurant Services" نمود که نیازی به پیاده شدن از اتومبیل نبود و در حین عبور  , بسته بندی غذا خیلی سریع به مشتریان تحویل داده میشد .

این شرکت اقدام به افتتاح شعبات متعددی در کشورهای دیگر نموده ولی برند تجاری این رستوران بسیار آشناتر از برندهای محلی در بسیاری از کشورهاست !

البته شعباتی هم دایر کرده اند که در بیست و چهارساعت از شبانه روز تعطیلی ندارند !

و زمانی که خواستن به معنای توانستن باشد و رقیب بهیچوجه حاضر به ترک میدان نباشد , نه تنها به عرضه غذاهای فست فود گیاهخواران اقدام میکند و انواع غذاهای گیاهی و بدون گوشت را به منوی خود می افزاید , بلکه حتی حساب کالری های دریافتی غذا را هم روی منوی غذاها  درج میکند تا از جذب مشتریان حساس و رژیمی هم بی نصیب نماند !!

مسئوولان شرکت حتی پا را نیز فراتر گذارده و در منوی غذایی خود از هر کشوری رد پایی به جا گذاشته و نمونه غذاهای خود را برحسب ذائقه همان کشور تغییر داده تا از دوستداران غذاهای محلی نیز در این رستوران ها پذیرایی کنند .

این تابلوی شعبات مک دونالد مخصوص گیاهخواران و دوستداران سبزیجات است که در هندوستان و در جامو و کشمیر افتتاح شده است . اکثر مردم کشور هندوستان خصوصا هندوها گوشت مصرف نمی کنند و در این جا مک دونالد دست به اتخاذ تدابیری زده تا بازار پر جمعیت این منطقه را نیز از دست ندهد !

نمونه ای از منوهای مک دونالد در هند برای مثال mcCurry pan است که غذایی گیاهی متشکل از سبزیجات و پودرکاری و ... است  یا McAloo  که غذای ابداعی مک دونالد با سیب زمینی است و سس فلفل ! نان های فلفلی McSpicy و انواع سبزیجات و ادویه و .....
 
ساندویچ های ارائه شده موسوم به رپ Wrap نیز با نان های مسطح در پاسخ به نیاز مشتاقان عرب است که به نان محلی مسطح عادت دارند و این نانها را با غذاهای محلی و یا با فیش برگر یا همیرگر و چیزبرگرهای خود به فروش میرسانند ! مراکش و عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز این میهمان ناخوانده رادر نان های مسطح با نام McArabia در آغوش کشیده اند !
 
اینهم چیکن رایس برگر McRice burger  است که در شعبات مک دونالد در کشور اندونزی و سنگاپور که به برنج رغبت بیشتری نشان میدهند , ارائه میشود .
 
Das Nurnburger همیرگری که مک دونالد در آلمان همراه با سوسیس برای فروش عرضه میکتد تا هم آلمانی ها راضی باشند و هم مک دونالد !
مطمئنا اگر شرکت مک دونالد اجازه ورود به بازار های ما را داشت در حالیکه ما از ارائه غذاهای محلی خود سر باز می زنیم و همیشه فرش قرمز زیر پای انواع واردات بزرگ و کوچک خارجی پهن میکنیم , هیچ جای شگفتی نبود که در ایران شامی کباب و کوکو سیب زمینی و کباب تابه ای و حتی گوشت کوبیده آبگوشت و دیزی سنتی ما را با نان بربری یا سنگک همراه با پیاز و ترب سیاه رنده شده و دوغ نعنایی با نام   McDizy  , McShami  , Mctabeh , Mckookoo  در منوی رستوران های زنجیره ای خود باب میکرد و مجددا با سبکی جدید به خورد خود ما میداد !!

البته سلسله اقدامات و موفقیت های مک دونالد فقط به ایجاد شعب رستوران های فست فود در سراسر دنیا ختم نمیشود . این شرکت با توجه به تعداد زیاد مشتریان خود، برای کسب سود بیشتر به معرفی کافی‌شاپ های خود در دنیا با نام مک‌کافی  McCafe پرداخت.

اولین شعبه مک‌کافی در 1993 در ملبورن استرالیا افتتاح شد. با گذشت زمان بسیاری از رستوران‌های مک‌دونالد پس از شعبه ملبورن , به افتتاح کافی‌شاپ مک‌کافی در درون رستوران کردند و برخی از آنها با 60% فروش بیشتر نیز مواجه شدند. در حال حاضر بیش از 600 شعبه مک‌کافی هم داخل رستوران های قبلی و هم مجزا در سراسر دنیا مشغول فعالیت می‌باشند.
 
مک دونالد در عین حال بزرگترین توزیع کننده اسباب بازی در سراسر دنیاست. یعنی در واقع تمام اقلام مورد نیازش را در داخل شبکه زنجیره ای خود تهیه میکند تا با استفاده از تیراژ بالا و کاهش هزینه ها بتواند در بازار امکان رقابت داشته باشد . با این ترفند ها رقیب بلامنازع بازار باقی میماند و روز به روز بزرگتر و بزرگتر میشود .
 

ملکه الیزابت نیز صاحب یکی از شعبه های مک دونالد در کاخ باکینگهام است.

برای بیگ مک ( همبرگر یا چیزبرگر دو طبقه مک دونالد ) سسی تهیه میشود که رسپی آن همیشه در پرده ابهام بود . گفته میشود که ترکیب این سس برای "بیگ مک" سس مایونز معمولی بدون ادویه همراه با خیار شور رنده شده درشت با طعم شیرین ، کمی سس خردل زرد فرانسوی ، پودر فلفل قرمز و پودر پیاز و پودر سیر است.

 
 http://www.mcdonalds.com.my/
شرکت ها و موسسات بزرگ دنیا همواره از سوی رقبای خود مورد انتقاد و اتهام قرار میگیرند و شرکت مک‌دونالد نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته ما بدون موضع گیری این اطلاعات را استخراج کردیم و فقط جنبه اطلاع رسانی مطرح بود و اینکه به صاحبان این دسته از اماکن عمومی خاطر نشان شود که اداره و توسعه چنین موسسات و رستوران هایی کار ساده ای نیست .
اینکه رستورانی چندین دهه ( صرف نظر از جنبه های منفی که درجای خود قابل بررسی و غیرقابل انکار است ) در شمار بزرگترین های دنیا بشمار آید و به جای اینکه با حضور چند صباح خود در بازار , میدان را به رقبا واگذار کند , در عوض با خرید عمده مواد اولیه و تعدد شعبات و با تصمیمات مدبرانه و فعالیت تیمی , باعث رشد فعالیت های بازرگانی خود و افزایش کیفیت و کاهش هزینه ها و قیمت ها شود و به بازار مصرف نگاهی متفاوت داشته باشد و جامعه شناسانه و روانشناسانه بازارهای محلی را مد نظر قرار دهد , غیرقابل چشم پوشی است و حداقل جنبه های مثبت آن را فرا بگیریم .

(یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲) ۰۰:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها