یکشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۷
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۰۴۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

قیمت خرید توافقی خرما در خوزستان افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از افزایش قیمت خرید توافقی محصول خرمای استان در سال جاری به ۱۴ هزار ریال خبر داد.

کیخسرو چنگلوایی اظهار داشت: در سال گذشته قیمت خرید تضمینی(خرید توسط دولت) خرما چهار هزار و ۵۰۰ ریال اعلام شد که این رقم در خرید توافقی در استان خوزستان به شش هزار و ۲۰۰ ریال افزایش یافت.
وی افزود: با پیگیری های انجام شده ، در سال جاری نیز قیمت خرید توافقی خرما در خوزستان ۱۴ هزار ریال بسته شده که مبلغ قابل ملاحظه ای است.
چنگلوایی اظهار داشت: در سال گذشته به دلیل اینکه قیمت خرید تضمینی محصول خرما از سوی دولت بسیار دیر اعلام شد کشاورزان رغبتی بیشتری به فروش محصول خود به کارخانه ها و بخش خصوصی داشتند.
برداشت تدریجی خرما در استان خوزستان از نیمه دوم شهریور شروع و نیمه فصل پاییز ادامه می یابد.
حدود نیمی از خرمای کشور یعنی ۱۸۰هزار تن در استان خوزستان تولید و بخشی از آن نیز به خارج صادر می شود.
سطح زیرکشت نخیلات بارور در استان خوزستان حدود ۳۸هزار هکتار است که بیشتر آن در آبادان ، خرمشهر ، شادگان ، بهبهان ، دشت آزادگان و اهواز متمرکز می باشد.
سطح بهره وری از نخیلات در خوزستان بسیار پایین است بطوری که برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی استان نشان می دهد از هرهکتار ۵/۱ تا دو تن خرما برداشت می شود که در مقایسه با برخی کشورها نظیر مصر که این رقم ۱۱تن است بسیار پایین است.

نخیلات استان خوزستان که بخش مهمی از آن در دو سوی رودخانه بهمنشیر و کرانه شرقی اروندرود می باشد در طول جنگ هشت ساله عراق علیه ایران صدمات زیادی را متحمل شد.

 

 

 

 

 

ایرنا

(یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲) ۱۱:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها