دوشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۰۲۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سود صادرات قارچ در جیب دلالان/ سرانه مصرف قارچ در ایران یک سوم میانگین جهانی

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با تأکید بر اینکه متأسفانه سرانه مصرف قارچ در کشور بسیار پایین است گفت: با توجه به راندمان تولید قارچ در کشور متأسفانه عملکرد جدی و مؤثری ازسوی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص بومی سازی این محصول صورت نگرفته است.

حسین نیاز آذری با بیان اینکه قارچ به عنوان یکی ازمحصولات  گلخانه ای می‌ تواند موجب رونق بخش صادرات غیرنفتی کشورشود، گفت: درکشورقارچ به عنوان یک محصول پروتئینی ارزان قیمت با حجم سرمایه گذاری کم محسوب می شود اما متأسفانه این محصول آن طور که باید و شاید مورد توجه و حمایت مسئولان دولتی قرار نگرفته است.
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه متأسفانه سرانه مصرف قارچ در کشور بسیار پایین است، تصریح کرد: با توجه به راندمان تولید قارچ در کشورمتأسفانه عملکرد جدی و مؤثری ازسوی وزرات جهاد کشاورزی درخصوص بومی سازی این محصول صورت نگرفته است.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با انتقاد ازعملکرد ضعیف وزارت بهداشت و درمان، افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت و درمان موظف به آموزش فرهنگ تغذیه به مردم است که متأسفانه به علت عملکرد ضعیف این وزارتخانه شاهد مصرف اندک قارچ درسبد غذایی خانوارها هستیم.
نیازآذری، بابیان اینکه عملکرد ضعیف مسئولان دولتی منجربه راهیابی دلالان به این حوزه شده است، گفت: عدم تعیین قیمت خرید تضمینی قارچ ازسوی دولت و افت نزولی قیمت آن در بازار داخلی موجب شد که هزینه های تولید قارچ برای کشاورزان بسیار بیشترازدرآمدهای حاصل از فروش آن باشد که این امر برای کشاورزان ن تنها سودآوری نداشت بلکه با ضررهم مواجه شدند.
وی، تصریح کرد: دلالان و واسطه گران قارچ را به صورت فله ای از کشاورزان خریداری و به همان شکل و با قیمت بسیار پایین به کشورهای دیگر صادر می کنند.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با تأکید براینکه متأسفانه عملکرد مسئولان دولتی دربحث صادرات بسیار ضعیف است،اظهار داشت: راندمان تولید قارچ در کشور بسیارزیاد است اما متأسفانه از سوی مسئولان دولتی درخصوص صادرات این محصول اقدامات مؤثر وجدی صورت نگرفته است.
نماینده مردم بابل درمجلس نبود تبلیغات و اطلاع رسانی در بازارهای جهانی ونیز سوء مدیریت در بخش صادرات را از دلایل موفق نبودن صادرات این محصول برشمرد.
این نماینده مردم درمجلس نهم، ، نداشتن بسته بندی استاندارد و کافی را یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت در صادرات دانست و تصریح کرد: صادرات قارچ دراستان های تولید کننده تا حدی به صورت بسته بندی انجام می گیرد اما این میزان بسته بندی پاسخگو حجم زیاد این محصول نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،گفت: دولت جدید با برنامه ریزی مدون و دقیق درخصوص تنظیم بازارو نیز خرید تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری باید بتواند ازکشاورزان حمایت عملیاتی کند وکشوررا دراین زمینه به استقلال اقتصادی  نیز برساند.

 

 

 

خانه ملت

(دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲) ۱۰:۰۹
sarmast
۱۳۹۲/۰۵/۰۹
5
0
0

با تشکر متاسفانه کمتر در مورد قارچ صحبت میشود . علیرغم خواص و ارزش غذایی ارزشمندی که دارد به چشم یک کالای لوکس به آن نگاه میشود ....


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها