شنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۲
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۳۹۷۸۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

واردات آبمیوه از کشورهای عربی با طعم ایرانی

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، با انتقاد از عملکرد ضعیف مسئولان دولتی که منجربه واردات آبميوه به کشورشده است،گفت: به علت نداشتن صنایع تبدیلی تولید آبمیوه حجم بسیاری ازمرکبات کشوربه کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرمی شود که این کشورها با استفاده ازصنایع تبدیلی میوه را به آبمیوه تبدیل کرده و دوباره به کشوربا قیمت بالاتر صادرمی کنند.

علی ایرانپوردرگفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه تولید آبمیوه به عنوان نمونه ای ازصنایع تبدیلی می تواند موجب توسعه صادرات غیرنفتی کشورشود،گفت: استان های مازندران، فارس،هرمزگان و کرمان به علت داشتن شرایط اقلیمی خاص، آب وهوای مناسب و خاک حاصل خیز بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده اند به طوری که مرکبات ایران جزء با کیفیت ترین مرکبات جهان محسوب می شود.

نماینده مردم مبارکه درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه سرانه مصرف آبمیوه درکشور بسیار پایین است، تصریح کرد: با توجه به فراوانی انواع میوه های فصلی درکشورمتأسفانه سرانه مصرف آبمیوه درایران ۱۱ لیتر درسال است به طوری که در کشورهای اروپایی که فراوانی و تازه خوری میوه درآنها بسیارکم است ۳۵ الی ۴۰ لیتر درسال آبمیوه مصرف می شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تأکید برعملکرد ضعیف وزارت بهداشت و درمان،اظهار داشت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت و درمان موظف به آموزش فرهنگ تغذیه به مردم است که متأسفانه به علت عملکرد ضعیف این وزارتخانه شاهد مصرف فقط ۱۱ لیتر آبمیوه درسبد غذایی خانوارها هستیم.

ایرانپور،با انتقاد ازعملکرد ضعیف مسئولان دولتی درخصوص صنایع تبدیلی آبمیوه،افزود: با توجه به حجم زیاد مرکبات درکشورتولید آبمیوه می تواند ارزش افزوده بسیاری به دنبال داشته باشد که متأسفانه دراین زمینه عملکرد مؤثر وجدی از سوی مسئولان دولتی مشاهده نشده است.

وی، با بیان اینکه متأسفانه عملکرد ضعیف مسئولان دولتی منجربه واردات آبمیوه  به کشورشده است،تصریح کرد: به علت نداشتن صنایع تبدیلی تولید آبمیوه حجم بسیاری ازمرکبات کشوربه کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرمی شود که این کشورها با استفاده ازصنایع تبدیلی میوه را به آبمیوه تبدیل کرده و دوباره به کشوربا قیمت بسیارزیادتر صادرمی کنند.

این نماینده مردم درمجلس نهم،ادامه داد: به عنوان مثال کشورهای عربی با وجود اینکه سطح زیرکشت مناسبی برای تولید مرکبات ندارند با وارد کردن مرکبات و استفاده ازصنایع تبدیلی درجهت تولید آبمیوه ازاین فرصت برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایداردرکشورشان نیزاستفاده کرده اند.

صنایع تبدیلی تولید آبمیوه راهکاری درجهت اشتغال زایی پایدار

نماینده مردم مبارکه درمجلس، با تأکید براستفاده ازصنایع تبدیلی تولید آبمیوه درکشور، اظهار داشت: مرکبات دربعضی از نقاط کشور بسیار زیادتراز نیاز داخلی تولید می شود که این میزان میوه باقی مانده به علت نبود شرایط نگهداری مناسب به طور حتم از بین می روند که با استفاده از صنایع تبدیلی تولید آبمیوه علاوه برجلوگیری ازهدررفتن این میوه ها می توان درآمد زایی بسیاری درکشورداشته باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، با اشاره به ورود بخش خصوصی درتوسعه صنایع تبدیلی کشور، گفت: دولت آینده در توسعه صنایع تبدیلی با درنظر گرفتن تسهیلاتی برای بخش خصوصی باید اقدامات مؤثروجدی انجام دهد که این صنعت ارزشمند علاوه بردرآمدزایی منجربه اشتغال زایی پایداردرکشورهم شود.

(شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲) ۱۰:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها