شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۸:۲۲
سرویس : خواندنی های
کد خبر : ۳۹۳۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خواندنی های

هندوانه ، مسافری از هند

دانه هندوانه از طریق هند وارد ایران شده و نام هندوانه از ترکیب (هند + دانه) به معنای میوهای که از هند آمده یا دانه آن از هند آمده است.

هندوانه، نام میوه ای تابستانی که از دیرباز توسط انسان کاشت میشود و چون پرآب و شیرین بوده، موارد استفاده فراوانی داشته است.

اولین آثار یافت شده از مصرف هندوانه بر روی سنگهایی در مصر در زمان فراعنه حجاری شده است. اما کاملا معلوم نیست که مصریان قدیم هندوانه و نحوه مصارف مختلف آن را میشناختند یا خیر؟

این گیاه از طریق هند وارد ایران شده و نام هندوانه از ترکیب (هند + دانه) به معنای میوهای که از هند آمده یا دانه آن از هند آمده است.

اگر چه هندوانه در قرنهای اولیه میلادی به اروپا برده شد ولی کاشت آن تا قرن شانزدهم رواج چندانی نداشت اما در قرن شانزدهم در مناطقی که شرایط آب و هوایی مناسب داشتند شروع به کاشت شد.

این گیاه در سراسر مناطق گرمسیری ، نیمه گرمسیری و مناطق خشک دنیا بصورت گسترده ای کاشت میشود.

**وضعیت موجود هندوانه در جهان

سطح زیر کشت تولید کل و متوسط عملکرد در هکتار هندوانه در جهان در سال 2005 میلادی به ترتیب برابر 3415057 هکتار 96455182 تن و 28243کیلو گرم در هکتاراست.

در دنیا بالاترین سطح تولید و عملکرد را کشور چین با 69000000 تن در هکتار را دارا است.

**وضعیت موجود هندوانه در ایران

سطح زیر کشت تولید کل و متوسط عملکرد در هکتار هندوانه در ایران در سال 82-83 میلادی به ترتیب برابر 100000 هکتار 2150000 تن و 450248 کیلو گرم در هکتار و

بالاترین سطح را استان خراسان با هکتار 17874و بالاترین تولید را استان خوزستان با 536292 تن و بالاترین عملکرد در واحد سطح را استان تهران با 41726 کیلو گرم در هکتار دارا است .

**شرایط آب و هوایی

هندوانه را میتوان در انواع خاکها کاشت نمود ولی بهترین خاک برای پرورش هندوانه زمینهای شن و رسی است زمین های شنی که در بهار زودتر از سایر زمین ها گرم می شوند و یا زمین های لومی که دارای مواد آلی کافی هستند. برای کاشت انواع هندوانه مناسب ترند.

در هر صورت خاک باید از نظر مواد آلی غنی باشد . در غیر اینصورت باید آن را با کود حیوانی تقویت کرد و یا اینکه هندوانه را بعد از گیاهانی که زمین را حاصلخیز می کنند کاشت نمود. هندوانه در مقابل PH مقاوم است و تا 5 PH را به راحتی تحمل می کند. البته با افزایش حالت اسیدی خاک میزان بیماریها و سرایت آنها افزایش می یابد.

هندوانه به سرما نیز حساس است و مانند سایر گیاهان این خانواده احتیاج به دوره رشد طولانی گرم دارد. بذر هندوانه در دمای بین 25 تا 30 درجه سانتیگراد جوانه میزند.
(شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲) ۰۸:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها