سه شنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۳۸۳۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

شاخص قیمت غذای سازمان خوار و بار جهانی ( FAO ) :

شاخص متوسط قیمت غذای فائو در ماه مارس 2013 ، برابر 212 واحد بوده که نسبت به ماه فوریه 1% (7/1 واحد) رشد داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل 7/1% کاهش داشته است . همچنین این شاخص 11% پایین‌تر از نقطه اوج قیمت آن در فوریه سال 2011 بوده است .

شاخص قیمت غذای سازمان خوار و بار جهانی ( FAO ) :

شاخص متوسط قیمت غذای فائو در ماه مارس 2013 ، برابر 212 واحد بوده که نسبت به ماه فوریه 1% (7/1 واحد) رشد داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل 7/1% کاهش داشته است . همچنین این شاخص 11% پایین‌تر از نقطه اوج قیمت آن در فوریه سال 2011 بوده است . رشد محدود شاخص متوسط قیمت غذا نسبت به ماه قبل نیز بدلیل افزایش 11 درصدی شاخص قیمت لبنیات است ، چرا که سهم لبنیات 17% از کل شاخص مربوطه را به خود اختصاص می‌دهد .

 

شاخص قیمت غلات :

شاخص متوسط قیمت غلات در ماه مارس 244 واحد بوده که نسبت به ماه فوریه تقریباً بدون تغییر مانده است . این شاخص در ماه مارس 7%بالاتر از مارس 2012 ، ولی 11% کمتر از اوج قیمت آن در آوریل 2008 بوده است . در ماه گذشته نرخ ذرت در آمریکا بدلیل رشد صادرات محصولات حاصل از آن ، افزایش پیدا کرد اما این افزایش قیمت با کاهش قیمت گندم ، خنثی شد . قیمت گندم بدلیل شرایط مساعد آب و هوایی در مناطق اصلی تولید ، کاهش پیدا کرد ولی بروز سرمای غیرفصلی باعث شد تا بخشی از کاهش قیمت نیمه اول ماه جبران گردد . از طرفی دیگر قیمت برنج هم تقریباً بدون تغییر ماند ، بطوری که کاهش قیمت برنج منطقه آسیا ، افزایش قیمت برنج منطقه آمریکا را خنثی کرد .

 

شاخص قیمت روغن و چربی :

این شاخص در ماه مارس ، 201 واحد بوده که 5 واحد (5/2%) کمتر از ماه قبلی (فوریه) است ؛ علت عمده این کاهش به کاهش قیمت روغن سویا مربوط می‌شود که تحت تاثیر عوامل زیر است :

1)                  آب و هوای مناسب در منطقه آمریکای جنوبی

2)                  انتظار ثبت رکورد بالاتر تولید در آمریکا

3)                  باطل شدن بخش قابل توجهی از تقاضای خرید چین از بازار و نیز کاهش تقاضا خرید در کشور آمریکا .

از سوی دیگر قیمت روغن پالم نیز کمی کاهش پیدا کرد که علت آن می‌تواند بدلیل کاهش تقاضای صادرات و حجم زیاد انبارش آن باشد .

 

شاخص قیمت لبنیات :

شاخص قیمت لبنیات در ماه مارس با رشد 22 واحدی به 225 واحد رسید . رشد شاخص لبنیات از آگوست سال قبل          (2012) شروع شد که این خود یکی از بزرگترین تغییرات ثبت شده است . بالاترین میزان این شاخص مربوط به نوامبر 2007 بوده است که معادل 269 واحد و حدوداً19% بالاتر از شاخص ماه مارس امسال بود . ریشه این اوج افزایش قیمت مربوط به تداوم آب و هوای گرم و خشک منطقه اقیانوسیه است ، که به کاهش تولید شیرخام و محصولات لبنی منجر شد . این کمبود بویژه در کشور نیوزیلند باعث شد تا بازرگانان برای به جای آوردن تعهدات خود در مزایده‌های سنگین شرکت کنند . اثر کاهش تولید شیر در اقیانوسیه باعث افزایش قیمت صادرات آن نیز شد . علت دیگر ، گرایش تولیدکنندگان لبنی به جایگزین کردن محصولاتی مثل شیرخشک کامل و شیر خشک بدون چربی به جای محصولات لبنی عمومی بوده است .

در مجموع می‌توان مقدار رشد قیمت را اولاً به خاطر خریدارانی دانست که بازارشان بر پایه محصولات کشور نیوزیلند تنظیم شده بود و دلیل دوم تاخیر در تولید شیر بهاره منطقه اروپا بود که بدلیل نامساعد بودن هوا و محدودیت مراتع اتفاق افتاد .

 

شاخص قیمت گوشت :

متوسط شاخص قیمت گوشت در ماه مارس 176 واحد بود که نسبت به ماه فوریه 2% افت داشت . نرخ همه انواع گوشت بدلیل افت نسبی قیمت علوفه دام و ثبات نسبی تقاضای آن ، کاهش یافت . در مجموع شاخص قیمت گوشت در چند ماه اخیر از ثبات نسبی برخوردار بود و عموماً نزدیک به زمان مشابه در سال قبل است . در این صنعت قیمت علوفه در تعیین بهای گوشت اهمیت اصلی برای صنعت گوشت دارد .

شاخص قیمت شکر :

شاخص متوسط قیمت شکر در ماه مارس 262 واحد بود که نسبت به ماه فوریه 1% رشد کرد . علت این افزایش قیمت ، تاخیر کوتاه مدت بارگیری آن از کشور برزیل بعنوان بزرگترین صادرکننده جهان  می‌باشد . با این حال این شاخص 80 واحد (23%) نسبت به مارس 2012 کمتر می‌باشد که علت آن هم افزایش تولید و صادرات گسترده آن بوده است .

  (گزارش فائو:2013/04/11)

 ترجمه از: انجمن صنایع غذایی مازندرانwww.fda-mazand.com

 

 

 
(سه شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲) ۱۰:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها