سه شنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۹
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۳۸۰۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
عضو اتاق بازرگانی ایران

مازاد درآمد حاصل از تک نرخی شدن ارز باید صرف تولید شود

در صورت تک نرخی‌شدن ارز باید مازاد درآمد دولت صرف تولید شود در غیر این صورت با افزایش نقدینگی تورم جدیدی در کشور شکل می‌گیرد.

محمدرضا بهرامن، رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران  درباره پیش‌بینی تک نرخی‌شدن ارز در لایحه بودجه سال 92 و حذف ارز مرجع و مبادله‌ای از بودجه سال جاری با بیان مطلب بالا اظهار کرد: این که جامعه و اقتصاد ما نیاز به تک نرخی‌شدن ارز دارد امری بدیهی است.

وی ادامه داد: برای داشتن اقتصاد پویا و حل شرایط تورمی فاکتور تک نرخی‌شدن ارز باید در سیاست‌گذاری‌های ما مدنظر قرار گیرد.

او با طرح این سوال که باید دید تک نرخی شدن ارز در لایحه بودجه 1392 چه هدفی را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر در بحث تک نرخی شدن ارز نیاز‌ها پیش‌بینی نشود و شرایط لازم مهیا نشود ممکن است آسیب‌های جدی را وارد کند.

رییس کمیسیون معادن اتاق ایران افزود: در مسیر تک نرخی‌شدن ارز باید نیاز‌های اولیه را با پرداخت مابه‌التفاوت و یارانه تامین کرد. به‌طور مثال غذا و دارو جزو کالاهایی است که باید در مسیر تک نرخی‌شدن ارز به آن توجه شده و مابه‌التفاوت آنها پرداخت شود.

وی با بیان این‌که بدون نگاه زیرساختی تک نرخی شدن ارز آسیب‌هایی را به بودجه وارد می‌کند، بیان کرد: یک نکته مهم این است که مصرف مازاد درآمد حاصل از تک نرخی‌شدن ارز در بودجه در کجا صرف می‌شود.

به گفته بهرامن بودجه باید شرایطی را ایجاد کند که مازاد درآمد با توجه به تورم 30 درصدی در کشور به سمت بخش تولید حرکت کند. در غیر این صورت نقدینگی افزایش یافته و تورم ارقام جدیدی را تجربه می‌کند.

وی گفت: باید بودجه تولیدی داشته باشیم. اگر نگاه حمایت از تولید نباشد بودجه کشور مصرفی شده و در پی آن نقدینگی بالا و تورم جدیدی ایجاد می‌شود.

او با تاکید بر این‌که در حماسه اقتصادی نگاه ما باید در جهت رشد تولید در داخل کشور باشد، خاطرنشان کرد: بودجه تک نرخی قطعا خواسته مطلوبی است به شرطی که نیاز‌های ضروری و بستر‌های لازم برای حمایت از تولید از مسیر مازاد درآمد‌های بودجه در نظر گرفته شود.

بهرامن در پایان تاکید کرد: بودجه‌ای که برای افزایش درآمد خود به تک نرخی‌شدن ارز توجه دارد باید در راستای حمایت از تولید باشد.

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲) ۱۳:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها