شنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۳۷۷۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

جزای گران‌فروش نخریدن است/ بوشهری‌ها عید را بدون آجیل جشن می‌گیرند

مردم استان بوشهر در یک اقدام خودجوش تصمیم‌ دارند در واکنش به گرانی‌های آجیل، جشن عید نوروز امسال را بدون آجیل برگزار کنند.

 آجیل در برنامه‌های مختلف و به‌ویژه مراسمات شادی ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و در برنامه‌ها و رسومات مختلف ایران مانند شب یلدا، شب چهارشنبه آخر سال، اعیاد دینی و به‌ویژه در ایام عید نوروز شاهد استفاده ایرانی‌ها از آجیل در برنامه‌های پذیرایی‌ها هستیم.

ایام عید نوروز در راه است و هر چند مشکلات اقتصادی و گرانی‌های اخیر باعث شده تا عامه مردم حتی برای تامین مایجتاج اساسی زندگی خود مشکل داشته باشند ولی در کنار این موضوع همه مردم نیم‌نگاهی هم به تهیه آجیل برای این ایام دارند.

در حال حاضر بسیاری از مردم قادر به خرید آجیل برای ایام نوروز نیستند و چشم‌انتظار ارزان‌تر شدن آن در روزهای آینده هستند ولی تجربه‌ای که در سال‌های اخیر داشته‌ایم نشان می دهد که چیزی را ارزان‌تر از روز قبل نخواهیم یافت.



اغلب داستان گران شدن شیر و لبنیات را در اروپا شنیده‌ایم که مردم این کشورها در واکنش به گران شدن شیر و لبنیات در یک روز و در حالی که تنها قیمت آن بسیار کم افزایش یافته بود، از خرید آن سرباز زدند و همین عاملی برای بازگشت قیمت لبنیات به نرخ روزهای قبل آن شد.

هر چند این داستان‌ها را به خوبی شنیده‌ایم و از نتایج آن نیز با خبر هستیم ولی باز هم شاهدیم که مردم ما وقتی با گران شدن قیمت جنسی مواجه می‌شوند به سوی آن یورش می‌برند و همین عاملی می‌شود برای گران‌تر شدن و هیچ‌گاه سعی نمی‌کنیم با عدم خرید خود از آن نوع کالا باعث کاهش قیمت شویم.

مردم نقاط مختلف استان بوشهر در اقدامی خودجوش و سازماندهی نشده با ارسال پیام‌های خود به یکدیگر به صورت تلفنی یا پیامکی و ایمیلی و دیگر راه‌های ارتباطی اعلام کرده‌اند که امسال را بدون خرید آجیل سپری خواهند کرد و علت این امر هم‌دردی با افرادی است که قدرت خرید آجیل ندارند.



هر چند ممکن است افرادی این راه را در پیش نگیرند و یا اینگونه تحریم‌ها نتواند قیمت‌های آجیل را به میزان لازم پائین بیاورد که همگان قادر به خرید آن باشند ولی حداقل می‌تواند باعث شود تا افرادی که نمی‌توانند آجیل را بخرند، جلوی خانواده و مهمانان خود شرمنده نباشند.

البته از این نکته هم نباید بگذریم که قیمت‌های بسیار بالای بازار آشفته آجیل در نقاط مختلف کشور و به‌ویژه در بوشهر که از گرانترین نقاط کشور است، به گونه‌ای است که حتی اگر مردم بخواهند بخرند هم نمی‌توانند مانند هر سال آجیل بخرند.

چنین تحریم‌هایی در بسیاری از کشورها جواب داده است ولی ایرانی‌ها تاکنون چنین حرکت‌هایی را انجام نداده‌اند و همواره روندی برعکس و تهاجمی به سمت گرانی ها داشته‌اند.



امیدواریم این بار که مردم بسیاری از نقاط ایران می‌خواهند به صورت دفاعی و با تحریم با این گرانی‌ها مقابله کنند، شاهد جواب خوبی از این حرکت باشیم و قیمت‌ها روند نزولی پیدا کند و این کاهش قیمت بتواند این روحیه را در مردم ما ایجاد کند که چنین حرکت‌هایی را در مقابل گران شدن دیگر اجناس نیز به کار بگیرند.

علیرضا عرب‌زاده از کارشناسان مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: افزایش قیمت اجناس ارتباط مستقیمی با میزان تقاضای مردم برای خرید آن کالا دارد و همواره با افزایش خرید مردم از یک نوع کالا شاهد گران شدن قیمت آن هستیم که عوامل مختلفی در این زمینه تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: متاسفانه با توجه به اینکه نظارت کافی و مستمر و قاطعانه با گرانفروشان و افزایش بی دلیل قیمت‌ها صورت نمی گیرد، شاهدیم که فروشندگان به راحتی در قیمت‌های خود تغییر ایجاد می‌کنند.

عرب‌زاده تصریح کرد: دستگاه‌های مرتبط با کنترل قیمت‌های می‌توانند نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشند و برخوردهای قاطعانه‌ آنها باعث خواهد شد تا فروشندگان و توزیع‌کنندگان به‌ویژه در بخش مواد غذایی نتوانند به راحتی قیمت‌ها را افزایش دهند.



وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده است که تحریم خرید کالاها از سوی مردم باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود و هر چند این کارها در ایران تاکنون انجام نشده است ولی تحریم آجیل می‌تواند به میزان لازم قیمت این کالا را کاهش دهد که البته نیازمند مشارکت همگانی در این برنامه است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تحریم‌ها به ویژه در بخش مواد غذایی می‌تواند تولیدگنندگان و عوامل توزیع را مجبور کند تا برای فروش اجناس خود قیمت‌ها را پائین بیاورند که البته باید مردم به خوبی مقابل این گرانی‌ها ایستادگی کنند و تا زمانی که قیمت‌ها به میزان مورد نظر کاهش نیافته است، اقدام به خرید نکنند.

 

 

 

مهر

(شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها