سه شنبه / ۱ اسفند ۱۳۸۵ / ۰۲:۱۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۳۷۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۵
سرویس سرویس عمومی

نستله در همه کشورهای جهان حضور دارد

مدیر روابط عمومی نمایندگی نستله در ایران گفت: «این شرکت در همه کشورهای جهان، بدون توجه به مذهب، نژاد و یا مسایل سیاسی فعالیت می کند و فعالیت در اسراییل از آن جمله است.»

همچنین «فرانسوا ساویر پرو» از مسئولان دفتر مطبوعاتی شرکت نستله در سوئیس به بخش فارسی بی بی سی گفت: « این شرکت صرفاً ملاحظات تجاری و نه سیاسی دارد و هر گونه تحریمی تنها منجر به بیکار شدن تعداد زیادی از کارکنان ایرانی این شرکت در ایران خواهد شد.»

در پی انتشار خبرهایی مبنی بر اسراییلی­بودن نستله، مسئولین این شرکت پس از تماس­های مکرر خبرنگار فودنا تنها به این نکته بسنده کردند که این شرکت به هیچ رسانه­ای جوابیه ارسال نمی­کند و تنها از طریق مجاری قانونی و دولتی در تلاش برای رد ادعای مذکور و حل و فصل این موضوع است.

پیش از ایران نستله توسط برخی گروه­های غیردولتی و غیرمسلمان نیز مورد تحریم محصولات واقع شده که Unsoin و Chaistain، از نهادهای غیرمسلمان اروپایی، از آن جمله­اند.

51 درصد سهام شرکت اسراییلی اوسام که از بزرگترین تولیدکنندگان مواد غذایی در اسراییل است، متعلق به شرکت نستله است. همچنین 40 درصد سهام شرکت آب­های معدنی دماوند نیز متعلق به شرکت اویان، از شرکت­های متعلق به نستله است. آب­های معدنی دماوند تا سال 78 توسط بنیاد مستضعفان اداره می­شد و پس از این تاریخ سهام بنیاد مستضعفان به بخش خصوصی واگذار شد.

بشارت مدیرعامل شرکت آب­های معدنی دماوند در گفت­وگو با خبرگزاری فارس نیز از قصد شرکت نستله برای خرید یک شرکت آب معدنی دیگر در ایران خبر داد.

شرکت نستله ایران در سال 73 در ایران به ثبت رسید و در سال 79 پس از اخذ مجوز از هیات وزیران با سرمایه­ای معادل 42 میلیون دلار و 500 هزار دلار آمریکا تحت حمایت قانون جذب سرمایه­گذاری خارجی  فعالیت خود در ایران را آغاز کرد.

طبق آمار ارایه شده از طریق سایت نستله ایران، پنج تن از سهامداران این شرکت از بازرگانان ایرانی مطرح بخش خصوصی هستند. با وجود آن که در این سایت به این موضوع اشاره شده که سهام عمده در اختیار شرکت نستله است؛ اما به نام و میزان سهام سایر شرکای ایرانی نستله­ی ایران اشاره­ای نشده است. همچنین در این سایت، شرکت سایه سمن به عنوان شرکت توزیع­کننده­ی محصولات نستله در ایران معرفی شده است.

نستله در ایران با مدیریت «پییر ترویا» و 180 نفر پرسنل، با دو کارخانه­ی مستقر در قزوین مشغول فعالیت است. خط تولید غذای کمکی کودک به نام سرلاک نیز با تولید سالانه 10 هزار تن هم اکنون مشغول فعالیت است.

نستله ایران، تولید شیرخشک مخصوص نوزادان با نام تجاری NAN  را از ژانویه 2007 آغاز نموده است. محصولات تولیدی نستله در ایران، به کشورهای همسایه ایران از جمله یمن و امارات متحده عربی صادر می­شود.

شرکت نستله، همانند بسیاری از شرکت­های بزرگ چند ملیتی در امور فرهنگی و خدمات عمومی هم دست دارد، از آن جمله می­توان به کمک این شرکت در بیست و دوم آذرماه 84 اشاره داشت که طی مراسمی مبلغ 110 هزار دلار کمک مالی برای اجرای طرح پایلوت در زمینه تغذیه شیر خواران به انستیتو تحقیقات تغذیه­ای و صنایع غذایی ایران وابسته به دانشگاه شهید بهشتی پرداخت کرد. همچنین این شرکت در برنامه کاهش سوءتغذیه کودکان زیر دو سال استان هرمزگان نیز 100 میلیون تومان کمک مالی به انستیتو تحقیقات و تغذیه ایران پرداخت نموده است. اجرای این طرح مجموعاً 190 میلیون تومان هزینه در پی داشت. «احمدرضا درستی» رییس انستیتو تحقیقات تغذیه­ای ایران اعلام کرد در ازای این کمک، نتایج تحقیقات این طرح ابتدا در اختیار نستله ایران و سپس در اختیار سایر مراکز علمی جهان قرار می­گیرد. در طی این مراسم پییر ترویا آمادگی شرکت نستله برای انتقال تجارب 130 ساله این شرکت به انستیتو و تحقیقات تغذیه ایران را اعلام کرد و افزود که شرکت، نستله ایران را پایگاه مناسبی برای تولید محصولات خود و صادرات به سایر کشورهای منطقه می­داند.

 

 شرکت نستله، با دفتر مرکزی مستقر در شهر ویوی سوئیس در سال 1866 توسط «هانری نستله» تاسیس شد که هم اکنون در 100 کشور جهان، 350 شعبه دارد. سرلاک، نسکافه، کافی­میت و مگی از مهمترین برندهای این شرکت است.

فروش این شرکت در پایان سال 2003 میلادی بالغ بر 88 میلیارد فرانک سوئیس و سود خالص آن 2/6 میلیارد فرانک بوده است.

کارکنان این شرکت عظیم بالغ بر 247 هزار نفرند و تقریباً در تمام کشورهای دنیا دارای کارخانه و واحدهای تولیدی­ست.

(سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵) ۰۲:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها