سه شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۳۷۲۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

سازمان دامپزشکی در حال بررسی برای توزیع شیر فله‌ای در بازار

برای توزیع شیر فله‌ای در بازار، بررسی‌های بیشتری باید انجام شود و هنوز نمی‌توان در این باره اظهارنظر قطعی کرد.

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی در جمع خبرنگاران گفت: سازمان دامپزشکی کشور با اقدامات انجام‌داده توانسته است محصولات پروتئینی و دامی سالمی را به مردم عرضه کند؛ به‌طوری‌که می‌توانیم ادعا کنیم که مواد غذایی که دارای منشاء دامی هستند، از نظر مواد آلاینده، فلزات سنگین و باقیمانده‌های دارویی مشکلی ندارند و قابل مصرف هستند.

محسن مشکات افزود: این سازمان ادعا می‌کند که توانسته است تاعون گاوی را ریشه‌کن کند.

وی خاطرنشان کرد: هورمون‌ها، باقی‌مانده‌های سموم کشاورزی، فلزات سنگین و... باید تحت پایش باشند تا برای مصرف‌کنندگان مشکلی به‌وجود نیاید.

مشکات ادامه داد: از سال 1388 موضوع سلامت مواد غذایی از نظر آلاینده‌ها در دستور کار قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که در سال جاری گوشت قرمز و تخم‌مرغ در حال پایش است و می‌توان گفت برای نخستین‌بار این دو محصول تحت پایش کامل قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: می‌توان ادعا کرد که علاوه بر شیر، عسل، ماهی و گوشت مرغ، این دو محصول نیز به لیست اضافه شده‌اند.

 

بیش از 96 درصد مرغ‌های تولیدی کشور باقی‌مانده دارویی ندارند

این مقام مسئول یادآور شد: نتایج پایش مرغ هنوز آنالیز نشده است، اما می‌توان گفت که تاکنون بیش از 96 درصد مرغ‌ها مشکلی از نظر باقی‌مانده‌های دارویی، فلزات سنگین و سموم ندارند.

مشکات تأکید کرد: گوشت قرمز دارای حجم گسترده‌ای از کار است که آنالیز آن مدتی به طول خواهد انجامید.

وی درباره وجود آنتی‌بیوتیک در مرغ‌ها اظهار داشت: نمی‌توان به پایان‌نامه‌های دانشجویی که به‌صورت موردی انجام شده، اطمینان کرد و کار باید به‌صورت علمی و قابل دفاع انجام شود.

مشکات همچنین گفت: اگر مرغی دارای بیش از حد مجاز آنتی‌بیوتیک باشد، باید از چرخه حذف شود که در این راستا، سازمان دامپزشکی کشور داری تجهیزات مناسبی است که می‌تواند آن را پیگیری کند.

وی در ادامه درباره طرح توسعه خدمات دامپزشکی افزود: سال گذشته برای خرید واکسن 25 میلیارد تومان اختصاص یافت و در قالب طرح توسعه خدمات دامپزشکی نیز 12 میلیارد تومان دیگر به این بخش تزریق شد تا بدین ترتیب خدمات دامپزشکی بهتر و بیشتر در کشور انجام شود.

 

توزیع شیر فله‌ای در بازار، نیازمند بررسی بیشتر

معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی درباره توزیع شیر فله‌ای در بازار خاطرنشان کرد: سالانه حدود 10.5 میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود که 6.5 میلیون تن آن در اختیار کارخانه‌ها و صنایع لبنی است و مابقی به‌صورت خودمصرفی در کشور استفاده می‌شود.

مشکات ادامه داد: اتحادیه سراسری دامداران تقاضایی برای آنکه آنها بتوانند شیر فله‌ای را نیز توزیع کنند داشته که این تقاضا مخالفت‌هایی را در بر داشت.

وی تصریح کرد: شیر خام می‌تواند موجب انتشار بیماری‌های مختلفی ازجمله تب مالت شود، بنابراین باید باید چنین تقاضایی تحت بررسی‌های مختلف قرار گرفته و سازمان دامپزشکی در تمامی مراحل تولید، فرآوری و بسته‌بندی نظارت داشته باشد.

مشکات یادآور شد: در کشورهای خارجی توزیع شیر فله‌ای انجام می‌شود، اما شرایط خاصی بر آن حاکم است. بنابراین اظهارنظر قطعی در حال حاضر ممکن نیست، زیرا این تقاضا با حساسیت‌هایی روبه‌رو است.

وی تأکید کرد: از آنجایی که ممکن است این تقاضا با مشکلاتی روبه‌رو است، سازمان دامپزشکی پیشنهاد کرده است که این طرح در استانی خاص و به‌صورت آزمایشی به اجرا درآید تا نتایج آن مشخص شود و در تمامی این مراحل نیز سازمان دامپزشکی ناظر باشد.

مشکات اظهار داشت: بخش اعظمی از ظرفیت صنایع لبنی کشور خالی است که با اجرای این طرح می‌توانیم هرچه بهتر از این محصول پروتئینی استفاده کنیم.

 

اخذ برچسب مرغ سبز برای 110 واحد تولیدی

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال درباره تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک گفت: تولید ارگانیک که باقیمانده دارویی نداشته باشد، طی سال جاری در 11 استان کشور و در 110 واحد مرغداری به انجام رسید.

وی در ادامه افزود: تقاضایی از سوی سایر مرغداری‌ها عنوان شده است، اما باید واحدهایی انتخاب شوند که کمتر در معرض بیماری‌های عفونی باشند که بدین ترتیب سازمان دامپزشکی در صورت بررسی و تعیین چنین واحدهایی می‌تواند به آنها برچسب مرغ سبز دهد.

مشکات درباره پروژه‌های قابل افتتاح در ایام دهه فجر خاطرنشان کرد: امسال 93 پروژه بخش دامپزشکی با اعتباری نزدیک به 120 میلیارد ریال در سراسر کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در پایان کشتارگاه صنعتی خراسان رضوی و اصفهان را برخی از پروژه‌های قابل افتتاح در این ایام برشمرد./
(سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها