شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۳۷۱۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
سرپرست دفتر کارآفرینی وزارت جهاد

افزایش 4 برابری تولیدات کشاورزی بعد از انقلاب

در حالی که طی 34 سال گذشته تولید محصولات کشاورزی کشور بیش از 4 برابر افزایش یافته است، سرپرست دفتر حمایت از سرمایه گذاری، کارآفرینی و توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی از ظرفیت بی‌نظیر کشور در تولیدات باغی و رشد تا 189 درصدی صادرات برخی از این محصولات در 9 ماه نخست سال جاری خبر می‌دهد.

  1. طی سالهای اخیر کشاورزی کشور رشد قابل توجهی داشته و در حالی که قبل از انقلاب تولید کل محصولات کشاورزی کشور 25 میلیون تن  بود با بیش از 4 برابر افزایش به 118 میلیون تن رسیده این در حالی است که جمعیت کشور تنها دو برابر شده است.

     طبق برنامه پنجم توسعه میزان تولید محصولات کشاورزی کشور باید به 300 میلیون تن برسد از سوی دیگر کشاورزی ایران ظرفیت تغذیه 200 میلیون نفر یعنی حدود سه برابر جمعیت کنونی را دارد.

    در حال حاضر بعد از 33 سال در تولید  23 محصول کشاورزی جایگاه اول تا دهم دنیا، در تولید میوه رتبه نخست خاورمیانه و شمال آفریقا را داریم.

    ایران پیشرو در تولید محصولات گلخانه‌ای و باغی است و به رغم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که تا حدودی تولید کنندگان را با بالا بردن قیمت حامل‌های انرژی و سایر نهاده‌ها در تنگنا قرار داد و نیز نوسان‌های شدید ارزی که قیمت تمام شده تولیدکنندگان را بالا برد تولید و صادرات بسیاری محصولات کشاورزی وضعیت مناسبی دارد و قیمت مناسب محصولات باغی در بازار حاکی از عرضه فراوان این محصول در بازار است.

    در زمینه ظرفیت فعلی تولیدات باغی کشور با اسماعیل عباس‌پور سرپرست دفتر حمایت از سرمایه گذاری، کارآفرینی و توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی مصاحبه‌ای ‌انجام داده ایم.

    عباس‌پور معتقد است: ظرفیت‌های مناسب بخش کشاورزی در قانون افزایش بهره‌وری و سیاستهای مناسبی که وزارت جهادکشاورزی اجرا کرد در کنار تلاش تولید کنندگان رقم خورد.

    سرپرست دفتر حمایت از سرمایه گذاری، کارآفرینی و توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی افزود: سیاستهای مربوط به تعرفه‌ها و واردات محصولات کشاورزی سال جاری، در تاریخ 15 بهمن سال گذشته توسط وزیر جهاد کشاورزی به وزارت صنعت ، معدن و تجارت و همچنین گمرک جمهوری  اسلامی ایران ابلاغ شد.

    وی ادامه داد: همچنین تأکید شد، به منظور حمایت از تولید داخلی از ثبت سفارش انواع میوه به غیر از موز جلوگیری شود.

    *کاهش 100 درصدی واردات میوه

    عباس‌پور با تاکید بر رشد مناسب تولید و صادرات بخش کشاورزی گفت: با توجه به آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات اکثرمیوه‌ها در 9 ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 درصد کاهش یافته است و هم اکنون با تلاش تولید کنندگان و سیاستهای دولت در زمینه تنظیم بازار و حمایت از تولید ، واردات اکثر میوه ها به کشور قطع شده است.

    *میوه خارجی از کشور رخت بر بست

    وی گفت: در بسیاری از فروشگاهها که سالها میوه خارجی بفروش میرسید، جای خود را به میوه ایرانی که از کیفیت بسیار بالاتری نیز برخوردار است ، داده است و مقدار ناچیزی که هم واردات مرکبات صورت گرفته مربوط به تنظیم بازار شب عید سال 90 بوده که با  مجوز ستاد تنظیم بازار انجام شده است.

    *نیازی به واردت محصولات باغی، سبزی و صیفی نداریم، صادر هم می‌کنیم

    این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر به جرأت اعلام می‌کنم که محصولات باغی و همچنین سبزی و صیفی ، در شب عید و کل سال ، نه تنها نیاز به واردات نداریم بلکه صادر کننده این محصولات هستیم و این موضوع از افتخارات بخش کشاورزی در سال حمایت از تولید داخلی ،کار و سرمایه ایرانی است.

    *کاهش 90 درصد واردات سیب نسبت به سال گذشته

     به گفته عباس‌پور واردات انواع انگور در 9 ماهه اول امسال صفر بوده است، واردات سیب نسبت به مدت مشابه 90 درصد کاهش داشته،  واردات انواع هلو و شلیل، زردآلو ، توت فرنگی، انار، کیوی صفر بوده، همچنین واردات موز نیز حدود 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

    وی ادامه داد: البته بخشی از این واردات برای تامین شب عید سال گذشته بوده که معمولا تا اردیبهشت ادامه داشت و گرنه امسال 3 میلیون و 400 هزار تن سیب در کشور تولید شده که یک میلیون تن بیش از نیاز کشور است و به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

    *رشد تا 189 درصدی صادرات محصولات باغی

    عباس‌پور تاکید کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در تولید محصولات کشاورزی و حمایت های مربوط به توسعه صادرات غیرنفتی ، بسیاری از محصولات باغی و برخی محصولات زراعی تولیدی مناسب داشته و صادرات بسیاری از این محصولات در 9 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجهی داشته است، به عنوان مثال صادرات انواع سیب درختی به میزان 96درصد ، سیب زمینی 106درصد ، گوجه فرنگی 76 درصد ، انواع خشکبار 189 درصد، انگور 85 درصد، انواع زعفران 56 درصد از نظر وزنی در 9 ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل  رشد داشته است.

    *افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی با برداشت نیمه دوم سال

    وی تصریح کرد: با توجه به پیش بینی تولید مناسب محصولات کشاورزی و نظر به اینکه زمان برداشت و فرآوری بسیاری از محصولات کشاورزی در نیمه دوم سال است پیش بینی می‌شود که در مجموع امسال صادرات محصولات کشاورزی در سالجاری رشد قابل توجهی نسبت به سنوات گذشته خواهد داشت

    *ذخیره‌سازی 80 هزار تن مرغ مازاد

    سرپرست دفتر حمایت از سرمایه گذاری، کارآفرینی و توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید مرغ و تخم مرغ اضافه کرد: با تدابیر دولت و بخش خصوصی و درکوتاه ترین زمان ممکن پس از مشکلات بازار مرغ و تخم مرغ در سال گذشته ، وضعیت تولید این محصولات بسیار مطلوب بوده و علاوه بر تأمین نیاز داخلی ، تاکنون حدود 80 هزار تن مازاد تولید مرغ داخلی  نیزتوسط شرکت پشتیبانی امور دام و با همکاری وزارت جهادکشاورزی ذخیره سازی شده است.

    *رشد صادرات 50 درصدی مرغ و 85 درصدی تخم مرغ در سال جاری

    عباس‌پور تاکید کرد: در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی صادرات گوشت مرغ 50 درصد و صادرات تخم مرغ خوراکی تا 85 برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

    *تشکیل کمیته‌های تخصصی تولید مناسب و تنظیم بازار محصولات پروتئینی

    همچنین به منظور استمرار تولید مطلوب و کنترل بازار محصولات پروتئینی در کشور ، کمیته های تخصصی با همکاری وزارتخانه‌های "جهاد کشاورزی "،" صنعت ، معدن و تجارت" و اتحادیه های مرتبط و همچنین کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تشکیل شده که تاکنون منجر به انعقاد چندین تفاهمنامه در زمینه تولید ، خرید و ذخیره سازی گوشت مرغ  و تخم مرغ شده است،بر اساس آن برنامه ریزی تولید توسط وزارت جهادکشاورزی و اتحادیه های مربوطه صورت گرفته و شرکت پشتیبانی نسبت به تأمین نهاده اقدام می کند، این شرکت با همکاری اتحادیه‌ها در صورت نیاز نسبت به ذخیره سازی مرغ و تخم مرغ مازاد اقدام می‌کند تا ضمن تنظیم قیمت و بازار مرغ و تخم مرغ نسبت به عرضه مستقیم گوشت مرغ و تخم مرغ در میادین میوه و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا اقدام ‌کند.

    وی تاکید کرد: همچنین تمهیدات لازم نیز جهت صادرات مرغ و تخم مرغ در ا ین تفاهمنامه پیش بینی شده است .

    *برنامه خودکفایی گوشت قرمز

    همچنین در خصوص خودکفایی در تأمین گوشت قرمز، طرحی توسط وزارت جهادکشاورزی تهیه شده که بر اساس آن با تامین نهاده‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور ،واحدهای نیمه فعال و یا تعطیل نسبت به پرواریندی اقدام کنند و واحدهائ فعال نیز ، دام پرواری را در حد مطلوب پرورش داده و سپس به بازار عرضه کنند، با اجرای آن تولید 100 هزار تن مازاد گوشت قرمز پیش بینی شده است و با اجرای کامل طرح در یک برنامه 3 ساله شاهد خودکفایی کشور در گوشت قرمز خواهیم بود .

    *کاهش میزان خرید تضمینی محصولات کشاورزی

    به گفته عباسپور، سیاست خرید تضمینی (قیمت کف) معمولا در شرایط بحرانی و در صورتی که تولید کنندگان نتوانند محصولات خود را در بازار به فروش برسانند اعمال می‌شود و هر چقدر میزان خرید تضمینی در کشور پایین باشد،نشاندهنده مناسب بودن بازار فروش محصولات بوده که کشاورز به قیمت بهتری در بازار فروخته است، لذا به منظور حمایت از کشاورزان در برابر نوسانات قیمت و جلوگیری از متضرر شدن آنان در کنار سایر سیاستهای حمایتی اجرا می‌شود.

    *کاهش خرید تضمینی محصولات باغی از 7 میلیون تن به 100  هزار تن

    وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حوزه تولید و تنظیم بازار محصولات کشاورزی ، در چند سال اخیر شاهد کاهش روند میزان خرید تضمینی محصولات کشاورزی هستیم بطوریکه در برخی سنوات گذشته شاهد خرید تا 7 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی بوده ایم اما این میزان بویژه از سال 87 کاهش قابل توجهی پیدا کرده است، در سال 90 کل خرید تضمینی حدود 200 هزار تن بوده و در سالجاری نیز تاکنون زیر 100 هزار تن خرید تضمینی صورت گرفته است و کشاورزان تمایل کمتری به فروش محصولات خودبه قیمت تضمینی، به دلیل قیمت مناسب تر در بازار دارند.

    *خرید توافقی جایگزین خرید تضمینی

    البته دولت بمنظور حمایت ازتولیدات کشاورزی ،بحث خرید توافقی و قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را در دستور کار خود دارد.

(شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها