یکشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۰
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۳۶۵۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

آیا شکلات‌ های ایرانی سرطانزا هستند؟

اوایل سال 88 ایمیلی به دست بسیاری از ایرانی‌ها رسید که در آن اعلام شده بود شکلات‌های ایرانی به ماده سرطان‌زای لسیتین صنعتی آلوده است و کودکان که بیشترین مصرف کننده شکلات هستند، در معرض خطر هستند و باید از مصرف آنها جلوگیری شود.

بعد از گذشت چند ماه از انتشار این ایمیل‌ها انجمن صنف شکلات و شیرینی ایران نامه‌ای خطاب به اداره نظارت بر مواد غذایی نوشت و با انتقاد از شرایط به وجود آمده خواهان تکذیب مطالب منتشره شد. بعد از آن، تکذیبیه رسمی از سوی دستگاههای مسئول منتشر نشد تا این‌که اوایل آذر 91 دکتر بهروز جنت معاون غذای سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت استفاده از لسیتین صنعتی در تولید شکلات‌ها را رد و اعلام کرد نگرانی‌های موجود در زمینه احتمال استفاده از لسیتین صنعتی در تولید شکلات‌های کشور برطرف شده است. با اعلام برطرف شدن نگرانی‌ها از سوی معاون غذا، مشخص شد اطلاعاتی که سال 88 در اینترنت منتشر شده بود بی‌پایه و اساس نبوده است. به گفته جنت، آب را هم اگر بدون در نظر گرفتن حد مجاز برای دریافت روزانه مصرف کنیم، عوارض خاص خود را بر جای خواهد گذاشت. با این حال، به پرسش اصلی این ماجرا که همان سرطان‌زا بودن لسیتین صنعتی و همچنین استفاده از لسیتین صنعتی به جای طبیعی، پاسخ داده نشد.
برای برطرف شدن ابهامات درباره استفاده از لسیتین در تهیه مواد خوراکی خصوصاً شکلات که بیشتر مورد مصرف کودکان است با کارشناسان تغذیه و صنایع غذایی به گفت‌و‌گو نشستیم.
دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه معتقد است چون تهیه لسیتین طبیعی خیلی هزینه بر است و ممکن است صرفه اقتصادی نداشته باشد بعید نیست برخی تولیدکننده‌ها اقدام به ساخت ترکیبی شبیه لسیتین کنند که در این صورت باید از طرف سازنده مشخص شود تا مصرف‌کننده از آن مطلع باشد.
وی افزود: مواد غذایی زیادی مانند زرده تخم مرغ، بادام زمینی، جوانه گندم، حبوبات و اسفناج حاوی لسیتین هستند که غشای سلول‌های بدن را می‌سازند. ترکیبات کلسترول هم از لسیتین تهیه می‌شود که یکی از مواد مهم در بدن برای تأمین انرژی است. به گفته کیمیاگر لسیتین طبیعی برای شکل‌گیری بافت‌های عصبی و مغزی کودکان بسیار مفید است.
دکتر هدایت حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این خصوص توضیح داد: لسیتین فرآورده‌ای است که از دانه‌های روغنی مانند سویا تهیه می‌شود و ماده یکنواخت کننده طبیعی است. دو مایع آب و روغن که برای تهیه خوراکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالت عادی با هم مخلوط نمی‌شوند اما افزودن لسیتین به آنها باعث می‌شود این دو ماده یکنواخت و پایدار با هم ترکیب شوند.
وی با اشاره به این‌که تنها چند شرکت روغنکشی در کشور اقدام به تولید لسیتین می‌کنند، اظهار داشت: عمده نیاز صنعت شیرینی و شکلات‌سازی از سایر کشورها تأمین می‌شود که وزارت بهداشت، سازمان غذاودارو و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با انجام آزمایش‌ها و آنالیزهای مختلف مشخصات لسیتین وارد شده را بررسی می‌کنند و در صورتی که ویژگی‌های لسیتین طبیعی را داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دکتــر احمــدرضا درستی متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم گفت: در حال حاضر بسیاری از ویتامین‌های مورد نیاز بدن هم که در کارخانه‌های داروسازی تولید می‌شوند شیمیایی هستند و نمی‌توان بیمار یا افراد عادی را از خوردن آن منع کرد اما بعضی از مواد ممکن است ترکیباتی داشته باشند که سلامت بدن را به خطر بیندازد. وی ادامه داد: لسیتین ماده‌ای طبیعی است و در صورتی که محصول فرآوری شده صنعتی آن از منابع سالم تهیه شود مضر نخواهد بود. برخی اوقات پذیرفتن بدون بررسی بعضی شایعات نگرانی برای مصرف کننده به دنبال دارد اما در خصوص استفاده از لسیتین می‌توان گفت مصرف شکلات‌های استاندارد و تولید شده در شرکت‌های معتبر ایرانی کاملاً بدون ضرر است.
مهندس قاسم فدوی کارشناس صنایع غذایی در این خصوص گفت: نخستین بار نیست که اینگونه اخبار غیر علمی و هیجانی در فضاهای مجازی و حتی رسانه‌های مکتوب، پخش می‌شود. تفاوت مواد اولیه با کیفیت خوراکی یا غیرخوراکی معمولاً در میزان خلوص آنهاست. کارشناسان وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد به کرات در محل تولید حاضر شده و بر نحوه کنترل کیفیت و بهداشت نظارت می‌کنند. پس امکان بروز اینگونه اتفاقات و تولید مواد غذایی ناسالم در واحدهای صنعتی که دارای شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت و نشان استاندارد هستند، ناممکن است. وی افزود: با توجه به این‌که در فرآیند روغن کشی از سویا و آفتابگردان مقدار زیادی لسیتین به عنوان محصول فرعی به دست می‌آید، کشورهای امریکا و چین از عرضه کنندگان بزرگ این ماده هستند پس تمام لسیتین‌های موجود در بازار جهانی طبیعی است.
با این حال، پیگیری‌های خبرنگار دانش از مؤسسه استاندارد برای روشن شدن حقیقت موضوع، به جایی نرسید و روابط عمومی این مؤسسه نه تنها حاضر به همکاری نشد بلکه با برخوردهای غیرمعقول و توهین‌آمیز، سؤالی را که ذهن بسیاری از مردم را مشغول کرده بی‌پاسخ گذاشت.

(یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱) ۰۹:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها