دوشنبه / ۴ دی ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۴
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۳۶۴۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات
نعمت پرور مدیر گروه مینو

پیش از الویت بندی می توانستیم مشکلاتمان را حل کنیم

مدیرگروه مینو، مشکل واردات کالاهای وارداتی مانند شیرخشک را برای مجموعه بزرگ مینو عدم تامین ارزمرجع می داند. ایشان در مورد اهمیت صنعت شیرینی و شکلات نیز افزودند: صنعت شیرینی و شکلات صنعتی است که خروجی همه صنایع غذایی و بسته بندی دیگربه شمار می‌آید به این مفهوم که اتفاقی که برای آرد، روغن، شکر و ذرت روی می دهد به صورتی به این صنعت مربوط می شود.

مهندس نعمت پروردر این باره می گوید:«ازابتدای تصویب اختصاص ارز مرجع به کالاهایی با اولویت اول مانند شیرخشک، ولی تاکنون هیچ کس نتوانسته است از ارز دولتی استفاده نماید. هم اکنون مسئله لبنیات به گونه ای است که کل جامعه با آن دست به گریبان است. موضوعی که امسال در شیرخشک نیز خود را نشان داد. همانطور که می‌دانید صنعت شیرینی و شکلات صنعتی است که خروجی همه صنایع غذایی و بسته بندی دیگربه شمار می‌آید به این مفهوم که اتفاقی که برای آرد، روغن، شکر  و ذرت روی می دهد به صورتی به این صنعت مربوط می شود. در مورد شیرخشک مصرفی نیز وضع به این منوال است تا آنجا که قیمت این محصول حداقل دو برابر شده است.»

به گفته مهندس نعمت پرور، قیمتی که مردم به صورت خانوار آن را پرداخت می کنند به صورت اسکیل بزرگ در صنعت روی می دهد. برای مثال اگر تا پیش از این شیر خشک با قیمت 3800 تومان از بازار خریداری می شد هم اکنون این کالا با قیمت 8500 نیز با دشواری تامین می شود. همانطور که می دانید همه مشتقات لبنیات با گرانی بالایی همراه است لذا این بحث از سوی مسئولان ذی ربط پیش کشیده شد که شیرخشک با نرخ دولتی ارز وارد شود که متاسفانه هنوز تاثیری نبخشیده است.

مدیر گروه مینو می افزاید: پیش از اولویت بندی کردن اقلام وارداتی، به رغم گرانی های موجود باز هم می توانستیم مشکلات را به گونه ای برطرف نمائیم. تا جائیکه تا پیش از این 20 درصد پروفورما را برای خرید کالا ارائه می دادیم و 80 درصد را موقعی که جنس تحویل می شد، پرداخت می کردیم این در حالی است که هم اکنون 130 درصد به بانک کارگزار به صورت یکجا پرداخت می شود و حتی 30 درصد هم بیشتر از قیمتش می پردازیم تا در صورت ادامه افزایش قیمت های دلار توسط بانک برداشته شود.

 نعمت پرور در ادامه می گوید: درحال حاضر با توجه به اینکه اکثر اقلام مورد نیاز این صنعت در اولویت های اولیه قرار نمی گیرد و برای تامین آنها ارز مرجع تعلق نمی گیرد؛ لذا باید تامین کالاها از سوی ارز آزاد انجام گیرد که از طریق صراف حواله می شود که آنهم مشکلات خاص خود را دارد. جالب است بدانید میانگین قیمت جهانی شیرخشک 65/2 است لذا وقتی قرار باشد با قیمت یوروی حدود 2800 تومان خریداری شود، همان 8500 تومانی می شود که قیمت شیرخشک دربازار ایران است و این مطلوبیتی برای واردکننده به همراه ندارد.

مدیرعامل گروه مینو با اشاره به اینکه افزایش مواد اولیه محصول، بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات شیرینی و شکلات را به همراه دارد، تصریح می کند: تنها 10 درصد افزایش قیمت محصولات نهایی دردی را از تولیدکننده دوا نمی‌کند. در صورتیکه دولت مجوز افزایش قیمت محصولات شیرینی و شکلات را از شهریورماه به بعد صادر نکند در اینصورت کارخانه جات با زیان سنگینی مواجه می شوند. 

(دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱) ۱۳:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها