چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۳۶۰۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
گفت وگوی اختصاصی روزنامه اعتماد با دبیر کل کانون انجمن های صنایع

دبیرل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت می خواهیم عوارض صادراتی مان شفاف شود

خلیلی تامین مواد اولیه و همین طور ممنوعیت صادرات مواد غذایی را مشکلات امروز تولیدکنندگان مواد غذایی می داند.دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران:می خواهیم عوارض صادراتی مان شفاف شود

ابوالحسن خلیلی در گفت وگوی تلفنی به دو مورد از مسائل و مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان مواد غذایی کشور اشاره کرد. خلیلی تامین مواد اولیه و همین طور ممنوعیت صادرات مواد غذایی را مشکلات امروز تولیدکنندگان مواد غذایی می داند.

    سلام حالتون چطوره؟
    سلام: خوبم.
    امروز بیشتر مباحثی که در کانون انجمن های صنایع غذایی ایران مطرح می شود، مربوط به چیست؟
    امروز تامین مواد اولیه و صادرات مواد غذایی دو محور اصلی جلسات کانون است. البته در کانون چالش های فضای اقتصادی را نیز بررسی می کند اما بیشتر دو موردی که عنوان کردم مطرح می شوند.
    از نتایج جلسات بگویید. با وجودی که می گویند، تامین مواد اولیه یکی از مباحث اصلی گفت وگوهای این روزهای کانون است، به چه راه حل های در این رابطه رسیده اید؟
    در بحث تامین مواد اولیه، باید بگویم که بیشتر مواد اولیه مصرفی ما همان کالاهای اساسی است. با وجودی که بخشی از کالاهای اساسی وارداتی است و توسط بخش خصوصی وارد می شود، اما دولت هم برای تامین نیاز بازار وارد شده و واردات انجام می شود.
    درباره ممنوعیت صادرات مواد غذایی هم توضیح می دهید که چرا دولت صادرات مواد غذایی را ممنوع کرده است؟
    بعد از اینکه واردات با ارز مرجع انجام شد، دولت اعلام کرد که صادرات کالاهایی که ارز مرجع در تولید آن دخیل است ممنوع است. با وجودی که مواد اولیه مصرفی ما هم همان کالاهای اساسی است، تولیدات مان مشمول قوانین جدید ممنوعیت صادرات شد.
    خب برای رفع این مشکل چه کردید؟
 
    مرتب با دولتمردان جلسه داریم و شرح ماوقع را به آنها اعلام کرده ایم.
 
 
    نتیجه جلسات چه شد؟
 
    با وجودی که کانون در پی این است که موضوع عوارض صادراتی را شفاف کند، جلسات کارشناسی هنوز ادامه دارد و به نتیجه مشخصی نرسیده است. اما دولت و کانون به صورت مداوم در این راستا جلسه دارند و موضوع ممنوعیت صادرات مواد غذایی را به صورت کارشناسی دنبال می کنند. سازمان توسعه تجارت، کانون و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به صورت مستمر در این جلسات حاضر می شوند تا راه حل رفع مشکل پیدا شود.   
 
 
    نرخ عوارض صادراتی که برای مواد غذایی تعیین شده چقدر است؟
    با وجود تنوع مواد غذایی بین 20 تا 40 درصد عوارض صادراتی روی مواد غذایی در نظر گرفته شده است.
 
    می شود درباره آمار صادرات مواد غذایی هم بگویید.
    بله. در سال گذشته حدود 7/1 میلیارد دلار صادرات مواد غذایی به خارج از کشور صورت گرفته است. با وجود ظرفیت تولید و بازارهای صادراتی پیش بینی مان این بود که امسال حدود دو میلیارد دلار صادرات در این صنعت صورت بگیرد. اما با وجود ممنوعیت های اعمال شده در صادرات مواد غذایی پیش بینی مان این است که آمار صادرات سال 91 همانند سال 90، همان رقم 7/1 میلیارد دلار باشد.

 

روزنامه اعتماد

(چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱) ۱۰:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها