دوشنبه / ۶ آذر ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۹
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۳۵۸۲۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

ثبات نرخ ارز راههای فساد اقتصادی را مسدود می‌کند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با مثبت ارزیابی کردن واردات محصولات کشاورزی با ارز مبادله ای‌ ،گفت: واردات محصولات کشاورزی و دامی با ارز مبادله ای اقدام مناسبی است، اما باید نرخ ارز در کشور ثابت باشد تا این اقدام به نتیجه مطلوب برسد، در غیر اینصورت زمینه های فساد اقتصادی در کشور فراهم می شود.

عباس رجایی ، افزود: نظام ارزی و پولی کشور باید یک نظام مشخص و تک نرخی باشد زیرا وقتی‌که نرخ های متعددی برای ارز جهت واردات کالاها و محصولات کشاورزی و دامی تعریف می شود، عامل فساد و رانت اقتصادی ایجاد شده و به بالا رفتن کاذب قیمت ها در بازار منجر خواهد شد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس قانون فقط یک نرخ برای ارز در کشور جهت واردات و مبادله کالا تعریف شده که به اعتقاد من این نرخ نیز می بایست شناور باشد که البته بر اساس قانون و نیز شرایط اقتصادی کشور نرخ ارز باید به ثبات قیمت ها و یکسان سازی نرخ ارز منجر شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: اقدام دولت مبنی بر واردات محصولات با نرخ ارز مبادله ای اقدام مناسبی است، اما مشروط بر اینکه این قیمت ثبات نسبی داشته تا به افزایش کاذب قیمت کالاها در بازار داخل منجر نشود.

وی با تاکید بر اینکه اگر دولت قانون افزایش بهره وری کشاورزی را اجرا کند، تکلیف مافیای واردات و صادرات مشخص می‌شود گفت: در این صورت دیگر به اندازه ای صبر نخواهیم کرد تا واسطه ها و دلالهای فرصت طلب بازار  کشاورزی را آشفته کنند. بنا براین اشکال کار در اجرا نکردن قانون از سوی دولت است.

رجایی اظهارداشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت می بایست در حوزه کاری خود در خصوص واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازار داخل شفاف عمل کرده و بر اساس واقعیت ها تصمیم گیری کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه سخنانش، افزود: پرداخت به موقع یارانه بخش کشاورزی به ارتقای سطح تولید ملی منجر شده و کشاورزان را نیز به تولید محصول با کیفیت ترغیب می کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان با بیان اینکه واردات بی رویه، کشاورزان را نسبت به تولید ناامید و دلسرد کرده است، افزود: به تازگی افزایش هزینه‌های تولید فشار بسیاری را به کشاورزان وارد کرده اما مشکلات کشاورزان فقط در این مورد خلاصه نمی شود بلکه قطار هدفمندی کردن یارانه ها از مهمترین مشکلات کشاورزان محسوب می شود.

(دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱) ۱۳:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها