دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۳۵۳۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

کاهش قیمت تخم مرغ در محل مرغداری های کشور

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار کشور گفت: قیمت تخم مرغ امروز یکشنبه در محل مرغداری های کشور به 2950 تا 3100 تومان در هر کیلوگرم رسید که نسبت به روز گذشته حدود 400 تومان کاهش داشت.

ˈهدایت اصغریˈافزود: این در حالیست که طی روزهای گذشته افزایش قیمت تخم مرغ به دلیل بالا رفتن تقاضا و آغاز فصل سرما بوده که این محصول به حدود 3500 تومان در محل مرغداری های سراسر کشور رسیده بود.

وی اظهار داشت: هم اکنون هر شانه تخم مرغ با قیمت هفت هزار تومان یعنی هر عدد تخم مرغ 233 تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می شود.

وی اضافه کرد: طبق گزارش های رسیده، هفته گذشته قیمت هر عدد تخم مرغ به 330 تا 400 تومان و شانه ای 9 هزار و 500 تا 10 هزار و 500 توسط سوء استفاده گران و دلالان در خرده فروشی ها و بازار مصرف رسیده بود که نارضایتی مصرف کنندگان را به همراه داشته است.

اصغری دلیل گرانی تخم مرغ در بازار را سیکل معیوب شبکه توزیع دانست و گفت: با توجه به هزینه های تمام شده تولید، قیمت تخم مرغ در محل مرغداری افزایش چندانی نداشته، در حالی که این محصول در بازار مصرف بیش از 35 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی به افزایش هزینه های تمام شده تولید اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون با وجود تحریم ها و تورم بازار، هزینه های تمام شده تولید و هزینه های معیشت تولیدکنندگان نیز افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: هم اکنون متولی تنظیم بازار، قیمت گذاری و کنترل و نظارت بر بازار مصرف بر عهده ستاد تنظیم بازار وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که می بایست نظارت مستمری بر بازار مصرف و خرده فروشی ها داشته باشد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران تصریح کرد: در صورتی که تولید تخم مرغ صرفه اقتصادی نداشته باشد، تولیدکنندگان اقدام به حذف گله های تخم گذار می کنند که کاهش تولید می تواند افزایش قیمت این محصول را برای مصرف کنندگان در پی داشته باشد که این موضوع به ضرر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

وی اظهار کرد: با وجود ممنوعیت صادرات تخم مرغ، پیش بینی می شود قیمت این محصول در کوتاه مدت کاهش یابد، اما در دراز مدت مشکل تولیدکنندگان در تامین نهاده ها و کاهش هزینه های تولید باید توسط راهکارهایی که از سوی دولت ارایه می شود، برطرف شود.

 

** اتحادیه مرغدران تخم گذار مسئول تنظیم بازار قیمت تخم مرغ می شود

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار کشور تصریح کرد: بر اساس نظر کار گروه بررسی تنطیم و تعادل بخش کشاورزی در مجلس شورای اسلامی، مقرر شد پس از این مسئولیت تنظیم بازار تخم مرغ به منظور کنترل نوسانات قیمت و با ملاحظه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بر عهده اتحادیه مرغداران تخم گذار باشد.

وی افزود: هم اکنون توافقات لازم در کار گروه تخصصی بخش کشاورزری مجلس شورای اسلامی انجام شده و صورت جلسه آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون منتظر ابلاغیه این کار گروه از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و یا وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تنطیم بازار هستیم تا کار خود را در این زمینه آغاز کنیم.

 

 

 

 

 

 

ایرنا

(دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱) ۰۹:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها