چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۷:۳۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۳۴۳۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
نباید و باید های کنجد و روغن کنجد ....

نگاهی دیگر به نان کنجدی!؟ آیا انتخاب (به هر صورتی ) حق مشتری است ؟

آیا پخت نان ساده ، قانونی است و نانوایی ها موظف و مکلف به تهیه و تولید و عرضه نان ساده هستند ؟ آیا کنجد معمولی ، پوست کنده ، سفید ، قهوه ای ، سیاه ، دارای پروانه ساخت ، بهداشتی و یا غیر بهداشتی و ... همه در یک ردیف و از یک نوع هستند ؟ آیا استفاده از کنجد در نانوایی ها و در پخت نان جزو ضروریات و جزء لاینفک نان های تولید شده هستند ؟ آیا مقدار هزینه ای که بابت کنجد به نانوایی ها می پردازیم با مقدار وزن کنجد استفاده شده مطابقت دارد؟

نگاهی دیگر به نان کنجدی!؟

آیا انتخاب (به هر صورتی ) حق مشتری است ؟

آیا پخت نان ساده ، قانونی است و نانوایی ها موظف و مکلف به تهیه و تولید و عرضه نان ساده هستند ؟

آیا کنجد معمولی ، پوست کنده ، سفید ، قهوه ای  ، سیاه ، دارای پروانه ساخت ، بهداشتی و یا غیر بهداشتی و ... همه در یک ردیف و از یک نوع هستند ؟

آیا استفاده از کنجد در نانوایی ها و در پخت نان جزو ضروریات و جزء لاینفک نان های تولید شده هستند ؟

آیا مقدار هزینه ای که بابت کنجد به نانوایی ها می پردازیم با مقدار وزن کنجد استفاده شده مطابقت دارد؟

مطلع سخن را با سوالاتی که از نظرتان گذشت شروع کردیم و در ادامه انتظار داریم که از این رهگذر به نتیجه ای که باید منطقی باشد برسیم .

بر اساس مطالعات و تحقیقات متخصصان صنایع غذایی کنجد دارای خواص بیشماری است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1- چاق کننده و تقویت کننده نیروی جوانی( توصیه شده است برای تقویت قوای جنسی کنجد را با هم وزن خود شکر و خشخاش مخلوط کرده و به مقدار نصف وزن کنجد ، مغز بادام پوست کنده به آن اضافه کنید و این مخلوط را پودر کرده و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری میل گردد)

2- برای رفع قلنج مفید است ( برای این اثر کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط و میل گردد)

3- کنجد گرفتگی صدا را باز می کند.

4- نرم کننده معده و روده است.

5- کره کنجد که در بعضی از کشورها استفاده می شود شبیه ارده می باشد و غذای خوبی برای کودکان است.

6- ضماد کنجد پوست را نرم می کند ، کبودی ، تورم و سیاهی پوست را ازبین می برد

7- اگر به محض سوختگی ضماد کنجد به محل سوختگی زده شود پوست تاول نمی زند و درد نیز ازبین می رود.

8- اگرریشه کنجد را در آب بجوشانید و با آب آن موی سر خود را بشوئید موجب تقویت و سیاهی موی سر خواهد شد.

9- اگر برگ کنجد را به سر بمالید باعث رشد و سیاهی موی سر می شود.

10- کنجد ادرار آور و قاعده آور است.

11- کنجد فشار خون را کاهش می دهد.

12- کنجد ضد رماتیسم است.

13- کنجد درمان کننده بواسیر است.

14- از روغن کنجد شامپو درست می کنند که برای تقویت موی سر مفید است.

15- کنجد برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.

16- کوبیده کنجد با عسل علاج نفخ شکم و باد روده هاست.

17- دم کرده برگ های کنجد ، اسهال خونی را برطرف می کند.

18- روغن کنجد برای رفع تنگی نفس ، سرفه خشک و زخم ریه مفید است.

19- روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.

20- مالیدن روغن کنجد به پوست صورت موجب درخشانی، شفافیت و نرم شدن پوست می شود.

همچنین گفته شده است : کنجد با همه خواصی که دارد ، برای معده های ضعیف مناسب نیست زیرا ثقیل الهضم است و اینگونه افراد بهتر است روغن کنجد را با عسل و سرکه بخورند.

 اما با تمام این خواص که برشمردیم چنانچه مروری بر خاطرات سنوات گذشته داشته باشیم می بینیم که از سوی مراجع ذی صلاح در حوزه ی بهداشت نان و نانوایی ها ، استفاده از کنجد در پخت نان ممنوع گردید و ما هم مساله ی بهداشتی استفاده از کنجد را با تمام اهمیتی که دارد ، به فرصتی دیگر موکول می کنیم و این موضوع را از ابعاد دیگر نگاه می کنیم .

بعد اول اینکه به لحاظ خواصی که از کنجد ذکر کردیم ، استفاده از آن به ذایقه ی مشتریان خوش آمده است و همین امر آن را بصورت موجه درآورده است ، اما استفاده از کنجد در این بخش می تواند نوع دیگری هم داشته باشد ، معمولا" خانواده ها سعی می کنند تا جاییکه امکان دارد وسایل و مواد اولیه ی مورد نیاز برای تغذیه خانوار را بصورت خام تهیه کرده و با امکانات در دسترس خود آن را طبخ و استفاده نمایند و یا در کنار غذای طبخ شده مواد دیگر را میل نمایند ، که به عنوان نمونه می توان به گردو و یا پسته و دیگر مغزها در کنار صبحانه اشاره کرد ، پس چرا کنجد از این قاعده مستثنی باشد ، آن هم می تواند به همین صورت با هر غذایی و با هر نوع نانی ، مورد استفاده قرار گیرد ضمن آنکه صرفه اقتصادی نیز در تهیه این ماده غذایی توسط خانوارها حاصل می شود و از نظر اطمینان در بهداشت مواد غذایی نیز با خیال آسوده و راحت می توان میل کرد .

بعد دوم قصه در اینجاست که قانون نظام صنفی در فصل هشتم و در ماده 64 به صراحت از فروش اجباری با این مضمون نام برده است " عبارت است از فروش اجباری یک یا چند نوع کالا یا خدمت به همراه کالا یا خدمت دیگر ، که جریمه فروش اجباری به شرح زیر است : الف – برای فروش اجباری کالا ، الزام فروشندده به پس گرفتن کالا و جریمه نقدی معادل پنج برابر قیمت فروش کالای تحمیلی . ب – برای فروش اجباری خدمت ، میزان خسارت وارد شده به خریدار و جربمه نقدی معادل پنج برابر خدمت اجباری ."

حال نگاهی به وضعیت برخی از واحدهای نانوایی در خصوص استفاده از کنجد می اندازیم .

در وهله اول اینکه واحدهای نانوایی موظف به پخت و عرضه نان ساده هستند و در صورتی که مشتری تقاضای نان کنجدی نماید با دیده ی اغماض می توان به نیاز مشتری پاسخ مثبت داد ، اما با نگاهی ویژه در می یابیم که مساله کاملا" و با 180 درجه تغییر ، صورت فعلی را به خود گرفته است و کار به جایی رسیده است که مشتری باید به نانوا متذکر گردد که نان ساده می خواهد و در غیر اینصورت نصیب مشتری همان نان کنجدی است که در حقیقت آش کشک خاله می شود.

شق دیگر قضیه این است که برخی از نانوایی ها حتی با وجود اینکه مشتری ندارند ، اما پخت نان را ادامه می دهند و نان تولید شده را بر روی هم قرار می دهند(که یکی از موارد خراب شدن نان است چرا که بخار نان خارج نمی شود و باعث مردن نان می شود که درمطالب آتی انشااله راجع به این موضوع بحث خواهیم کرد) و در دقایق پایانی ساعت پخت دست از کار کشیده و نان های تولید شده را به مشتریان عرضه می دارند که این نان ها تماما" نان های کنجدی هستند و اینجاست که بحث فروش اجباری بطور قطع و یقین مصداق پیدا می کند و چنانچه مشتری نان ساده طلب نماید ، نانوا موظف است نان درخواستی را در اختیار وی قرار دهد و در غیر اینصورت ، بحث حق و حقوق مسلم مشتری مطرح می شود که در صورت شکایت قانونی مسوول و متصدی نانوایی باید پاسخگوی عمل خود باشد!؟

در این هنگام است که بازار منطقی و یا مشتری مداری نمود پیدا می کند ، در یک بازار منطقی روابط بین خریدار و فروشنده صد درصد شناخته شده است و قابل احترام و هر دو طرف معامله نسبت به حق و حقوق یکدیگر کاملا" شناخت و آگاهی دارند و به آن احترام گذاشته می شود و اینجاست که فروشندگان تمام هم وغم خود را در جهت جلب رضایت مشتری به کار می بندند تا از این میان بتوانند هم کسب اعتبار نمایند و هم کالای خود را به فروش برسانند ، اما آیا به راستی بازار منطقی و مشتری مدار در حال حاضر در میان کسب و کار ما وجود خارجی دارد؟

علی ای حال با اشاره مختصری که به وضعیت های متصور صورت گرفت ، حق مشتریان است که در صورت مواجه شدن با فروش اجباری کالا و یا خدمات ذکر شده در سطور قبلی ، نهاد و مرجعی را برای رسیدگی و پاسخگویی هر چه سریعتر به اعلام نارضایتی خود بشناسند(مانند شماره تلفن 124) و بطور حتم مخاطبان و ذینفعان انتظار دارند که به این حق اولیه و مسلم خود دست پیدا کنند و از خرید خود در بازار رضایت کامل را داشته باشند ، و اذعان خواهید کرد که مسوولان و متولیان امر نیز باید به خواسته ها و مطالبات بر حق اجتماعی افراد جامعه رسیدگی و پاسخ دهند تا جامعه بتواند در مسیر رشد و تعالی خود قرار بگیرد ؛ که در این صورت می توانیم امیدوار باشیم که آینده ای روشن را برای فرزندان خود ترسیم کرده و پیش روی آنها قرار داده ایم .

علی سلاحی

مسوول حوزه گندم ، آرد و نان

اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان دامغان

(چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱) ۱۷:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها