یکشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۹
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۳۱۴۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

500 هزار تن لپه در شهرستان آذرشهر تولید می شود

شهرستان آذرشهر با تولید 500 هزار تن لپه ، بزرگترین بازار تولید و فرآوری این نوع حبوبات را در کشور دارد .

فیروز طلوع حیات در جلسه بررسی مشکلات تولیدکنندگان حبوباب در این شهرستان با بیان اینکه از خصوصیات مهم لپه آذرشهر تولید محصول پاک و ارگانیک بدون هیچ گونه آلایندگی زیست محیطی و عاری از هر نوع موادشیمیایی، رنگ و داشتن طعم لذیذ است  گفت: لپه مغذی بوده و از جمله حبوبات است که عدم نفخ آوری آن اهمیت فراوان درصنایع غذایی دارد و این محصول با داشتن باکتری هایی جوانه زن به هضم غذا کمک شایان می کند.

وی با اشاره به اینکه لپه از نخود حاصل می شود گفت:  نخود را 24  ساعت قبل از فرآوری خیس می کنند که این عمل از نظر علمی یک فرایند فیزیولوژیکی بوده که منجر به آزاد شدن آنزیمها و هضم راحت تر آنها می شود.

مهندس طلوع حیات با بیان اینکه با خشک کردن نخود خیس شده بوسیله نور مستقیم خورشید در این عمل علاوه برگندزدایی محصول بدست آمده به علت تبخیر و تجزیه تدریجی آب موجود در نخود باعث شکل پذیری ورنگی بودن لپه های بدست آمده و در نهایت بازار پسندی آن می گردد افزود: 95 درصد لپه مورد نیاز کشور در 250 کارگاه لپه سازی این شهرستان تولید وبه بازار های داخلی وبرخی کشورهای همسایه صادر می شود.

علی اصغر لعلی رئیس اتحادیه لپه سازان آذرشهر با بیان اینکه طبق برآوردهای کارشناسی این اتحادیه نیاز بازارهای مصرف داخلی به لپه حدود 450 هزار تن در سال است  گفت:  250 هزار تن  از این مقدار با خرید محصول نخود استانهای آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ،کردستان ، لرستان ،کرمانشاه ، ایلام و خراسان و انتقال آن به کارگاه های لپه سازی آذرشهر تامین می شود .

وی بابیان اینکه200 هزار تن نخود نیز از کشورهای استرالیا، اتیوپی،تانزانیا، پاکستان تامین می شودادامه داد: این اتحادیه به مدیران ذیربط توصیه میکندبرای حمایت ازتولید وسرمایه وکار ایرانی با مطالعه و زیرکشت بردن مناطق مستعدکشاورزی به محصول نخودضمن قطع وابستگی کشوربه این نوع محصول به ایجاد اشتغال دراین بخش کمک نمایند.

لعلی با بیان اینکه با زیر کشت بردن اراضی مورد نیاز برای تامین نخود کشور و تامین کل نیاز داخلی برای 5 هزار نفر در بخش کشاورزی شغل ایجاد می شود  ادامه داد: علاوه بر آن اتحادیه لپه سازان و تولید کنندگان لپه در آذربایجان شرقی مجبور نیستند هزینه ای را برای خرید نخود کشورهای دیگرجهان صرف کنند.

این کارشناس ارشد کشاورزی با بیان اینکه هم اکنون هر کیلوگرم نخود 20500 ریال به صورت عمده خریداری می شود و در کارگاههای مجهز وبهداشتی و استاندارد به لپه تبدیل می شود و هر کیلوگرم 25000 ریال به بازارهای مصرف داخلی عرضه می گردد ادامه داد: سالانه 500 هزار تن لپه تولیدی به 31 استان کشور ارسال می شود و استان های تهران ، خراسان رضوی ،آذربایجان شرقی و قم بیشترین مصرف لپه کشور را دارند .

وی با بیان اینکه 80 درصد اقتصاد شهرستان آذرشهر ودهها روستای تابعه از طریق صنعت لپه سازی تامین می شود افزود: صنعت لپه سازی قدمت 80 ساله در آذرشهر دارد و جالب اینجاست که کلیه دستگاه های صنایع لپه سازی در شهر صنعتی تبریز و آذرشهر تولید می شود واز لحاظ تکنولوژی و فنی کاملا بومی سازی است .

لعلی با بیان اینکه 500 هزار تن لپه تولیدی آذرشهر درکیسه های 20،30،40 کیلوگرمی بسته بندی می شود وعلاوه برآن صنایع بسته بندی خرده پا نیز شکل گرفته ودر بسته های نیم کیلو و900گرم نیز تهیه ودر کلیه فروشگاههای کشور عرضه می شود افزود: لپه سازی آذرشهر نیاز به حمایت و مساعدت دارد و اعطاء تسهیلات ارزان بها و خرید تضمینی محصول و پوشش بیمه ای تولید وتولیدکنندگان نیز بسیار ضروری است.

احمد حسن زاده یکی از صاحبان صنایع لپه سازی آذرشهر نیز  با بیان اینکه اتحادیه لپه سازان آذرشهر نیاز به برنامه ریزی های گسترده ای دارد  افزود: هم اکنون بیش از 200 هزار تن نخود از کشورهای خارجی وارد آذرشهرمی شود که متاسفانه اکثر این واردات در خارج از حوزه اتحادیه صنفی صورت می گیرد و موجب شکل گیری بازار سیاه دلالی و واسطه گری می شود و قیمت محصول نهایی که همان لپه است را بالا می برد .

وی با بیان اینکه سازمان های متولی بایستی تدابیر لازم را برای ساماندهی امر واردات نخود به صورت یک دست انجام دهند  ادامه داد: برای راه اندازی یک کارگاه لپه سازی سرمایه ای بین یک میلیارد تا چهار میلیارد ریال نیاز است .

.

.

.

.

.

.

.

پانا

 

(یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱) ۱۲:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها