پنج شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۲۹۷۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رقم جدید گندم پیشگام مناسب کشت در شرایط کم آبیاری

گندم پیشگام به عنوان رقم جدید گندم، مناسب برای کشت در شرایط آبیاری معمول و کم آبیاری است.

عباس رضایی‌زاد با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آب در کشور، ارقام گندم آبی در مناطق سرد با کم آبیاری آخر فصل مواجه می شوند بطوریکه در این مناطق اغلب کشاورزان به دلیل نداشتن آب کافی در بهار آبیاری های آخر فصل برای رشد گندم را قطع و به زراعت های تابستانه اختصاص می دهند.

وی ادامه داد: کشاورزان نمی توانند در زراعت گندم به دفعات کافی آبیاری را اجرا کنند و نتیجه مطلوب از کشت ارقام پر توقع به آبیاری به دست نمی آورند.

وی یادآور شد: بنابراین ایجاد ارقامی که بتوانند در هر دو شرایط آبیاری معمولی و یا آبیاری محدود آخر فصل محصول بیشتر و مطمئن تری تولید کنند، اهمیت بسیار زیادی پیدا می کنند.

رئیس تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، اظهار داشت: رقم پیشگام با دورگ گیری در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با هدف انتقال مقاومت به بیماری زنگ هاو نیز تحمل نسبی به کم آبیاری آخر فصل از دو رگ گیری رقمچینی 90-Zhong 87 با رقم برکت ایجاد شد.

عباس رضایی زاد تصریح کرد: مراحل انتخاب در ایستگاه‌های کرج، اردبیل، همدان، زنجان، میاندوآب، مشهد و تبریز انجام شد و متوسط عملکرد آن در شرایط آبیاری معمولی8 هزار و 738تن در هکتار و در شرایط آبیاری محدود با قطع آبیاری در مرحله شکم خوشه ای 5 هزار و 146 تن در هکتار عملکرد دانه است.

وی رکورد تولید این رقم در شرایط آبیاری معمولی در ایستگاه کرج و مزرعه زارعین پیشرو در همدان به ترتیب 10 هزار و 065 و 9 هزار و 230 تن دانه و در قزوین و فریمان در مزرعه کشاورز در شرایط قطع آبیاری (حدود7 تا 10 روز بعد از مرحله گرده افشانی) حدود 8هزار و 200تن دانه در هکتار عنوان کرد.

رضایی زاد گفت: رقم پیشگام نسبت به بیماری زنگ زرد مقاومت دارد و میزان تحمل به انجماد آن بیشتر از اکثر ارقام متداول اقلیم سرد است.

وی افزود: این رقم به دلیل مقاومت به خوابیدگی در شرایط سیستم آبیاری بارانی نسبت به دیگر ارقام رایج ارجحیت دارد و همچنین جهت کشت در اقلیم سرد استان های همدان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و مناطق سرد استان های خراسان، زنجان، قزوین و مرکزی در شرایط آبیاری معمول و یا با محدودیت آبیاری اواخر فصل توصیه می‌شود.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا

(پنج شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱) ۱۱:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها