چهارشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۰:۴۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۲۸۴۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ورود بیماری ناشناخته به مزارع پرورش ماهی قزل آلا

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی گفت: گزارش هایی از تلفات سنگین بچه ماهی در مزارع پرورش ماهیان سردابی چند استان به دلیل بیماری های ناشناخته دریافت شده است.

محمد تقی لشگری، مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی  با بیان این مطلب اظهار داشت: در مزارع پرورش ماهی هراز، چهار محال و بختیاری و کردستان گزارش هایی از تلفات دسته جمعی بچه ماهیان دریافت شده است.
وی افزود: این بچه ماهی ها به طور عمده از تخم های وارداتی تولید شده اند و دلیل ابتلا آنها به بیماری ناشناخته، نبود نظارت صحیح دامپزشکی بر واردات تخم چشم زده است.
لشگری گفت: نظارت های دامپزشکی و صدور مجوزها بر اساس شرایط خاص انجام می شود.
وی حجم کل تولید ماهی قزل آلا در کشور را 90 هزار تن اعلام کرد و افزود: بیش از 100 میلیون قطعه بچه ماهی در داخل کشور از تخم های موجود تولید شده و 300 میلیون هم از تخم های وارداتی است.
نایب رئیس کمیسیون شیلات و کشاورزی اتاق تعاون ادامه داد: در مجموع 400 میلیون قطعه بچه ماهی در کشور تولید شده است.
وی درباره تولید واکسن بیماری استرپتوکوکوسیس در کشور و تاثیر آن بر بهبود این بیماری، گفت: واکسن این بیماری ا به سه صورت خوراکی، حمام واکسن و تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد.
لشگری خاطر نشان ساخت: تولیدات رازی در چند نقطه به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته و هنوز اطلاعات دقیقی از نتایج آن در دست نیست.
وی اضافه کرد: بیماری استرپتوکوکوسیس در زمستان به صورت قارچ در مزارع پرورشی نمود پیدا می کند و در تابستان به صورت کوری و بیرون زدگی چشم در ماهیان قزل آلا مشاهده می شود.
مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی اذعان داشت: به درستی نمی توان درباره کیفیت واکسن های تولید داخل اظهار نظر کرد.
وی افزود: بسیاری از پرورش دهندگان از کیفیت واکسن های وارداتی راضی بودند اما در مجموع استرپتوکوکوسیس یک بیماری ناشناخته است و درمان قطعی ندارد.
لشگری گفت: این بیماری در تمام مزارع کشور وجود دارد و دلیل ورود آن به کشور، استفاده از تخم های چشم زده وارداتی است.
وی تصریح کرد: با وجود پیگیری های انجام شده برای هدفمندی کردن واردات تخم چشم زده به ایران، در راستای کنترل ورود بیماری ها، سازمان دامپزشکی هیچ همکاری با فعالان بخش خصوصی نداشته است.
نایب رئیس کمیسیون شیلات و کشاورزی اتاق تعاون اذعان داشت: به دلیل وجود باندهای مافیایی در واردات تخم چشم زده به کشور، سازمان دامپزشکی همکاری مناسبی با تولیدکنندگان ندارد.
وی افزود: هیچ کنترلی روی واردات تخم چشم زده وجود نداشته و بخش زیادی از تخم های چشم زده وارداتی فاقد استانداردهای لازم هستند.

.

.

.

.

..

.

موج

(چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰) ۱۰:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها