دوشنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۰ / ۱۶:۱۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۲۵۷۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

شهر خیار ایران در دام دلالان؟!

دره شهر در استان ایلام نماد تلاش خستگی‌ناپذیر است، چرا که در روزهای گرم تابستان شاهد فعالیت طاقت فرسای مردم این دیار هستیم که با اعضای خانواده خود در گرمای بالای 40 درجه کار می‌کنند، خود می‌سوزند تا با تولید سبزیجات و صیفی‌جات هم اقتصاد خانواده را بچرخانند و هم از نعمت خدادادی زمین و آب برای پیشرفت استان خود استفاده کنند.

با این همه کشاورزان خیارکار دره‌شهری در کنار این همه رنج و زحمت، شاهد دریافت نتیجه آن نیستند و کسانی دیگر سود آن را به جیب می‌زنند، همان قشری که به آنچه که کشاورز می‌کارد، چشم دوخته و منتظر کسب سود از زحمت کشاورزان خیار کار این شهرستان هستند.

علی زینی‌وند، خیارکار دره‌شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: علاوه بر تمام هزینه‌هایی که صرف می‌کنم، تمام اعضای خانواده و فرزندانم را به‌کار گرفته‌ام تا چنین محصول مرغوبی را آماده کنم، اما الان برای آن بازار هدف وجود ندارد و دلالان با پیشنهاد قیمت نازل درصدد خریدن دسترنج ما هستند.

یوسف مهدی‌پور، کشاورز دیگری با انتقاد از اداره کشاورزی و شرکت تعاون روستایی، می‌گوید: این اداره عملا هیچ کاری در جهت رفاه کشاورزان انجام نداده است.

کشاورز دیگری که با خانواده‌اش مشغول کار بودند، اظهار کرد: متاسفانه برخی مسئولان زحمت ما کشاورزان مبنی بر تولید بیشتر را جز کارهای خود معرفی می‌کنند و هیچ کاری جهت کوتاه کردن دست دلالان از حاصل زحمات ما را انجام نمی‌دهند.

درد دلهای کشاورزان خیارکار دره شهری، خبرنگار ایسنا را به نهادهای متولی کشاند تا شاید جواب مشکلات خیارکاران دره‌شهری را دریابد.

رییس سازمان تعاون روستایی ایلام در جواب دغدغه‌های کشاورزان دره‌شهری به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهارکرد: یکی از اهداف تشکیل این سازمان، کوتاه کردن دست واسطه‌ها از دسترنج کشاورزان است که در مورد محصولاتی مانند گندم و ذرت، خرید تضمینی است و با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری می‌شود.

هادی صالحی، با بیان اینکه بر اساس مصوبات، سازمان تعاون روستایی مسئول خرید تضمینی محصول خیار نیست، اما با این وجود غرفه‌هایی در دره‌شهر برای فروش این محصول تاسیس شده است که امیدواریم در فروش مستقیم محصولات توسط کشاورزان بدون دخالت واسطه‌ها، نقش مثبتی را ایفا کند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، دومین مرجع برای گرفتن پاسخ درخواست‌های کشاورزان بود که در این زمینه به ایسنا، گفت: سازمان جهاد کشاورزی متولی تولید است و موضوع فروش محصولات کشاورزی مربوط به این سازمان نیست، اما اجرای توصیه‌های کارشناسان این سازمان در کشت محصول مطلوب و کشت‌های گوناگون برای فروش سریع‌تر محصول موثر خواهد بود.

محمدعلی اقدسی، اظهار کرد: ما هر ساله به کشاورزان هشدار می‌دهیم سطح زیر کشت را تنظیم کنند، اما کشاورزان بدون توجه به این توصیه‌ها سالانه500 هکتار از زمینها را زیر کشت این محصول می‌برند که حاصل آن 15 تا 20 تن خیار است که بیش از نیاز استان بوده و چون همه آنها همزمان به بازار عرضه می‌شوند، امکان فروش آنها در استان نیست.

وی، نبود سردخانه را از مشکلات شهرستان دره‌شهر دانست و گفت: چون هزینه حمل و نقل برای کشاورزان مناسب نیست، مجبورند محصولات را به دلالان بفروشند.

مدیر سازمان زراعت جهاد کشاورزی به کشاورزان دره‌شهری توصیه کرد: الگوی مناسب کشت محصولات را رعایت کنند و تنها خیار نکارند، بلکه قسمتی از زمینهای خود را به کشت گوجه و ذرت دانه‌ای اختصاص دهند تا دلالان کمتر از موقعیت آنها سوء استفاده کنند.

.

.

.

.

.

.

.

.

..

.

ایسنا

(دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰) ۱۶:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها