شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۳:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۲۵۳۷۹
گزارشگر : ۱۰۲۹
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

استان البرز مقام اول تولید هلو و شلیل کشور را دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: باغداران این استان در تولید محصول هلو و شلیل در واحد سطح، مقام اول کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 علی اصغر منصور خاکی، در نخستین همایش تخصصی توانمندی‌ها و بررسی مسایل و مشکلات درختان میوه هلو شلیل و ارایه راهکارهای علمی و کاربردی استان البرز، با بیان این مطلب افزود: از 26هزار هکتار اراضی باغی استان هفت هزار هکتار تحت پوشش باغ‌های هلو و شلیل است که این استان در این زمینه از لحاظ سطح زیرکشت نیز رتبه دوم کشور را دارد.

وی افزود: میانگین تولید کشوری این دو محصول در واحد سطح(هکتار) 12 هزار و 700 کیلوگرم است که در استان البرز 25 تن در هکتار یعنی بیش از دو برابر میانگین کشوری است.

منصور خاکی خاطرنشان کرد: همچنین ایران رتبه چهارم جهانی را از لحاظ سطح زیرکشت دارد. کشورهای پیشرفته در تولید این دو محصول میانگین تولید 40 تن در هکتار را دارند که ایران با تولید 12 هزار و 700 کیلوگرم، رتبه یازدهم جهان را دارد. چین به لحاظ سطح زیر کشت مقام اول را به خود اختصاص داده است.

وی هدف از برگزاری این همایش را که به صورت یک کارگاه آموزشی تخصصی برگزار شد، ارتقاء دانش فنی تولیدکنندگان هلو و شلیل در البرز با استفاده از علم برترین اساتید علوم باغبانی کشور از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور ذکر کرد و ادامه داد: ترویج استفاده از پایه های رویشی به جای پایه بذری هلو و شلیل برای باغداران از دیگر اهداف این همایش است زیرا پایه‌های رویشی مقاوم به سرما و تنش خشکی هستند و از لحاظ عمر دو برابر پایه‌های بذری تولید اقتصادی دارند.

منصور خاکی تصریح کرد: عمر تولید اقتصادی پایه‌های رویشی تا 20سال و پایه‌های بذری تا 10 سال می رسد.

وی گفت: احداث باغ‌های مدرن و جدید با استفاده از پایه‌های رویشی و همچنین اصلاح و جایگزینی باغ‌های درجه دو با این پایه‌ها و ارتقاء واحد تولید سطح از میانگین 25تن در هکتار به بیش از 30تن در هکتار از دیگر اهداف این همایش است.

منصورخاکی یاد آور شد: هم اکنون تکنولوژی کشور جهت تولید پایه‌های رویشی که واحدهای تولید کشت بافت است، در استان البرز مستقر بوده و پایه‌های مورد نیاز استان در این واحدها تولید می‌شود و از لحاظ جایگزینی پایه‌ها هیچ مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: باغداران تولید کننده هلو و شلیل می‌توانند به سازمان جهاد کشاورزی استان البرز مراجعه کنند تا پایه‌های مورد نیاز را به صورت یارانه‌ای جهت جایگزینی پایه‌ها برای سال زراعی 91-90 ( بعد از عید نوروز ) دریافت کنند.

این مسوول در پایان گفت: برای ترویج این کشت هم اکنون 100هزار نهال پایه رویشی برای استان تولید شده است.

 

ایسنا

(شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰) ۱۳:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها