دوشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۲۵۲۲۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی همدان:

تولید عسل طبیعی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی همدان گفت: در استان همدان یک هزار و 995 نفر زنبوردار داریم که معادل سه و 23 صدم درصد کل زنبورداران کشور است و از این نظر در رتبه دهم قرار داریم.

محمد نظرپور افزود: حدود 170 هزار کلونی پرورش زنبور عسل داریم که معادل سه و 39 صدم درصد از کلونی های زنبور عسل کشور است و دارای رتبه هشتم در این زمینه هستیم.

وی تصریح کرد: سرانه تعداد کلونی برای هر زنبوردار 85 کلونی است، همچنین سرانه تولید عسل برای هر زنبوردار در استان 916 گرم و سرانه مصرف 600 گرم که اشتغال مستقیم برای حدود دو هزار نفر را ایجاد کرده است.

نظرپور اظهار کرد: تولید عسل در سال گذشته، 918 تن که معادل دو درصد از تولید کل کشور بود که گرد و غبار باعث ایجاد خسارت و در نتیجه کاهش تولید عسل نسبت به سنوات گذشته شد.

وی اعلام کرد: سال گذشته 150 میلیون تومان تحت عنوان جبران خسارت از مسوولان استانی دریافت کردیم که البته این مبلغ بسیار کم بود و یک دهم خسارت وارده را هم پوشش نداد.

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی همدان درباره اینکه زنبورداران آموزشهای لازم را برای پرورش زنبور می‌بینند، بیان کرد: زنبورداران به طور مرتب از طریق اداره ترویج مدیریت شهرستانها آموزش می‌بینند.

وی عنوان کرد: اصولا 80 درصد از زنبورداران استان، عسل را صورت صنعتی تولید می‌کنند چراکه تولید عسل به صورت طبیعی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

نظرپور خاطرنشان کرد: زنبورداران باید فنون زنبورداری و مدیریتی را در پیش گیرند تا به این صورت کار اقتصادی شکل گیرد.

وی اظهار کرد: اگر عسل از طریق تعاونیها و اتحادیه زنبورداران عرضه شود هیچ وقت عسل تقلبی در بازار عرضه نخواهد شد و انتظار داریم مسوولان از تشکلها برای تقویت حمایت کنند.

وی اضافه کرد: یک اتحادیه در سطح استان و شش تعاونی در سطح شهرستانها داریم که کل خدمات ارائه شده به زنبورداران از طریق این تشکلها است.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا

(دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰) ۱۰:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها