سه شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۰:۴۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۲۵۰۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

اتحادیه اروپا با صادرات شیر شتر به بازار این منطقه موافقت کرد

به‌منظور توسعه پرورش شتر، تسهیلات سرمایه در گردش به شتر‌داران پرداخت می‌شود.

با وجود اینکه بیش از 75 درصد پرورش شتر جهان در کشورهای اسلامی انجام می‌شود، ایران رتبه بیستم را دارد درصورتیکه استان خشک و گرمسیر کشورمان که برای پرورش شتر مستعد هستند طی دو - سه سال اخیر با شدت خشکسالی بیشتری مواجه شده‌اند و موقعیت‌های اقلیمی پرورش انواع گونه‌های گیاهی و دامی خود را از دست داده‌اند؛ استان خراسان جنوبی یکی از این مناطق مستعد است و به رغم خشکسال‌های پی در پی هنوز استعداد‌های لازم برای پرورش شتر را دارد و با توجه به اقلیم گرم و خشک همیشه به عنوان یکی از استان‌های مستعد پرورش شتر در کشور مطرح بوده است.

در این زمینه غلامرضا هادربادی - رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: هم‌اکنون 24 هزار و 264 نفر شتر در استان خراسان جنوبی موجود است که 15 درصد جمعیت شتر کل کشور ( رتبه‌ی سوم) را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی شهرستان‌های نهبندان، بیرجند و بشرویه بیشترین سهم را در نگهداری و پرورش شتر در استان دارند که یک واحد کشتارگاه صنعتی شتر در شهرستان نهبندان در حال احداث است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره مجتمع‌های پرورش شتر در این استان، اظهار کرد: هم‌اکنون تعداد سه مجتمع پروار‌بندی شتر با ظرفیت 13 هزار و400 نفر به تعداد 297 واحد در سطح استان در حال اجرا و بهره‌برداری است که با بهره‌برداری از این مجتمع‌ها برای 536 نفر ایجاد شغل خواهد شد.

وی تصریح کرد: از این مجتمع‌ها یک مجتمع در شهرستان نهبندان با ظرفیت پنج هزار نفر شتر احداث شده است که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم در حال تکمیل است و دو مجتمع دیگر در شهرستان بیرجند که یکی با ظرفیت چهار هزار و 900 نفر زیرساختهایش به پایان رسیده و آماده‌ی واگذاری به متقاضیان است.

هادربادی از پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به شتر‌داران در استان خبر داد و افزود: در سال 89 خدماتی نظیر توزیع سموم و دارو، احداث 15 باب آبشخور، احداث چهار باب گاش شتر‌داری پرداخت تسهیلات، پرداخت درصدی از سهم بیمه شتر و ... به شترداران داده شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مشکلات بیمه از جهت افزایش سهم بیمه‌گذار، نحوه‌ی بیمه که حتما باید پلاک‌کوبی صورت پذیرد، خشکسالی، فقر مرتع، افزایش قیمت دارو و ... مشکلات شترداری است.

گفتنی است؛ شتر‌های استان خراسان جنوبی تماما تک‌کوهانه و از نژاد بلوچی هستند که سالانه 838 تن گوشت شتر تولید می‌شود که چهار درصد گوشت تولیدی در این استان است.

شتر به عنوان یکی از عجایب خلقت سازگاری مناسبی با محیط زیست خود دارد و می‌تواند به حفظ و احیای مراتع بیابانی کمک کند.

همچنین امارات متحده عربی به شدت به دنبال صادرات شیر شتر به بازار کشورهای اتحادیه اروپا است که این اتحادیه اجازه صادرات شیر شتر به بازار این منطقه را صادر کرده است و امارات قصد دارد از سال آینده صادرات شیر شتر را به اتحادیه اروپا آغاز کند؛ در این صورت امارات به نخستین تامین کننده این محصول در بازار اروپا تبدیل می‌شود.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا

(سه شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰) ۱۰:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها