یکشنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۲:۵۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۲۴۴۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی
برای نخستین بار در ایران و جهان:

پودر کشک در کشور به تولید انبوه رسید

- همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، پودر کشک در فروشگاه ها توزیع شده است.

مدیر اجرایی بهسایت ایران از تولید پودر کشک برای نخستین بار در ایران و جهان از سوی یک شرکت صنایع لبنی در کشور خبر داد و گفت: افزایش زمان نگهداری، قابلیت نگهداری در خارج از یخچال، کاهش حجم محصول، مصرف آسان، ضایعات کمتر، ارزش غذایی بالاتر و دسترسی بیشتر از جمله مزایای پودر کشک نسبت به کشک های مایع است.
زیبا کاوه یی با اعلام این خبر افزود: کشک سنتی به دلیل طعم و مزه ویژه اش طرفداران بیشتری دارد، اما به دلیل نگرانی در مورد رعایت نشدن برخی نکات بهداشتی در تهیه آن و احتمال ایجاد مسمومیت، چندان مورد استقبال مصرف کنندگان قرار نمی گیرد.
وی ادامه داد: به دلیل استفاده از خطوط تولید بهداشتی و مجهز،‌ کشک صنعتی فاقد هرگونه باکتری ضر است.
مدیر اجرایی بهسایت ایران تصریح کرد:‌ مصرف کشک به دلیل کلسیم و فسفر به گروه های مختلف سنی و به ویژه کودکان توصیه می شود.
وی یادآور شد: مصرف این فرآورده برای سالمندان به جهت پیشگیری از پوکی استخوان نیز مفید است.
زیبا کاوه یی افزود: با توجه به اینکه ممکن است،‌ درصد نمک یا چربی برخی کشک ها بالا باشد،‌ مصرف کشک شور یا پر چرب در افرادی که مشکل فشار خون دارند، می بایست با احتیاط صورت گرفته،‌ میزان مصرف از سوی این گروه کنترل شود. 
وی گفت:‌ پروتئین،‌ املاح و ویتامین های پودر کشک چهار برابر بیشتر از کشک مایع صنعتی است.
دکتر دانشی مدیر تحقیق و توسعه شرکت تولید کننده این کشک در مورد تکنولوژی تولید پودر کشک گفت: ابتدا کشک مایع پاستوریزه تولید،‌ سپس با فرمولاسیون و شرایط خاص، نسبت به خشک کردن آن به وسیله دستگاه خشک کن پاششی (spray dryer) اقدام می شود. سپس قابلیت حل شدن پودر تولیدی توسط فرایندی به نام فوری کردن (Instantization) افزایش یافته تا به آسانی در محیط های آبی حل شود.
وی ادامه داد:‌ این پودر هم اکنون در بسته های آلومینومی و کارتن با وزن 100 گرم بسته بندی و به بازار عرضه شده است.
پودر کشک می تواند‌ به صورت مستقیم به مواد غذایی مانند آش، اضافه گردد و یا این که ابتدا با نسبت مناسب در آب حل شده،‌ سپس به صورت مایع غلیظ مورد استفاده قرار گیرد.
کشک یکی از فرآورده های فرعی شیر است که به روش سنتی از جوشاندن،‌ تغلیظ و یا خشک کردن دوغی که پس از کره گیری باقی می ماند و یا از ماست بدون چربی تهیه می شود.
کشک یک منبع غنی از پروتئین،‌ کلسیم،‌ فسفر و کمی چربی و همچنین گروهی از ویتامین های خانواده B است و چون از ماست یا دوغ گرفته شده،‌ حاوی اسید های آلی هم هست. ارزش غذایی هر محصول با توجه به نوع تکنولوژی ای که در تهیه آن استفاده می شود، ‌نوع ماده اولیه و حتی فصلی که شیر دوشیده شده و منطقه ای که مربوط به آن است و فرآوری های صورت گرفته روی آن متفاوت است. مسلما هرچه روی کشک، فرآوری های حرارتی کمتری انجام شود، ارزش غذایی آن بالاتر خواهد بود. از سوی دیگر هرچه درصد رطوبت کمتر باشد، از نظر مواد مغذی ارجحیت خواهد داشت.
میزان انرژی تولید شده توسط 100 گرم کشک حدود 100 تا 120 کیلو کالری بوده که می تواند به عنوان یکی از تامین کننده های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. میزان مواد غذایی مغذی در کشک های مختلف به نوع فرآوری و همچنین شیر یا ماده اولیه آن بستگی دارد.
مهم ترین استفاده درمانی از کشک، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوکی استخوان است. میزان مناسب کلسیم و فسفر و نسبت این دو ماده مغذی در ترکیب کشک، شرایط ایده آلی را برای استفاده بهینه از کشک مصرفی در پیشگیری از پوکی استخوان به وجود می آورد. در پروسه های صنعتی کشک به دو صورت تهیه می شود؛ در یک حالت، کشک های خشک شده ساییده شده و با کمی آب مخلوط می شوند تا به درصدی از رطوبت برسد. بعد به آنها نمک می زنند، پاستوریزه می کنند و در شیشه یا کیسه های پلی اتیلن می ریزند و وارد بازار می کنند. در حالت دیگر که غالبا در کارخانه های لبنی انجام می شود، کشک از شیر و به صورت تازه تهیه شده و پس از بسته بندی در ظروف پلاستیکی یا شیشه ای وارد بازار می شود. از نظر طعم و میزان رطوبت، ترکیب های کشک های تهیه شده به روش های مختلف تفاوت های جزیی با هم دارند.

.

.

.

.

.

.

موج

(یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰) ۱۲:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها