سه شنبه / ۲۸ آذر ۱۳۸۵ / ۰۴:۰۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۲۳۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۵
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

صادرکنندگان میگو در هرمزگان: بازار اروپا را از دست دادیم

شماری از مدیران شرکتهای صادرکننده میگو در هرمزگان اظهار داشتند: برخی کم کاری ها موجب شد تا بازار تعطیلات ژانویه (سال جدید میلادی) اتحادیه اروپا را از دست بدهیم.

این عده دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا افزودند: هم‌اکنون صدها تن میگوی صادراتی به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا در گمرک‌های بندرهای کشورهای مقصد و یا ایران نگهداری می‌شود.

یکی از آنان علت جلوگیری از واردات میگوی پرورشی ایران به کشورهای اروپایی را انجام نشدن آزمایش "میزان مانده دارویی در میگوهای صادراتی" ذکر کرد.

فرهاد فرازفر بیان داشت: مسوولان سازمان دامپزشکی و شیلات ایران در پاسخ به درخواست اتحادیه اروپا که خواستار انجام این آزمایش شده‌بودند کوتاهی کردند طوری که به رغم گذشت چند ماه هنوز در زمینه تامین تجهیزات لازم و جذب نیروی متخصص آن با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای تامین حقوق آن به توافق نرسیده‌اند.

این تولیدکننده و صادرکننده میگو بیان داشت: 80 درصد میگوی صادراتی ایران به اتحادیه اروپا و سه کشور اسپانیا، بلژیک و پرتغال صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت میگوپرور هرمزگان گفت:این کشورها ادامه واردات را به‌ انجام خواسته‌های اتحادیه ‌اروپا از سازمان دامپزشکی ایران مبنی بر تاسیس آزمایشگاه‌موردنظر برای سنجش میزان مانده‌دارویی و فلزات سنگین‌در محموله‌های صادراتی میگوی پرورشی ایران موکول کرده‌اند.

وی گفت: پاسخ ندادن مناسب، سریع و به موقع مسوولان ذیربط به بحران حاصل از ممنوعیت صادرات میگوی پرورشی موجب واردآمدن خسارتهای فوق‌العاده به تولید این آبزی در سال آینده می‌شود.

فرازفر بیان داشت: از دست دادن بازار اروپایی موجب وارد آمدن ضربه‌بزرگ و غیرقابل جبرانی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان میگوی پرورشی شده طوری که در صورت کمک نکردن دولت، ادامه کار میسر نمی‌شود.

مدیر عامل شرکت دریاگستران هرمز که‌از صادرکنندگان برتر میگو به اتحادیه اروپاست ابراز داشت: در نتیجه این کار حدود هفت میلیون دلارخسارت به مجموعه به هم پیوسته بخش تولید تا صادرات میگوی پرورشی این استان و استانهای دیگر وارد شد.

حاج محمدپورباقری از پیشگامان ایجاد صنعت میگوی پرورشی هرمزگان هشدار داد: مدیران بخش دولتی هنگام بروز بحران به جای رفع مشکل، بیشتر در پی توجیه کم‌کاریها به مدیران مافوق خود هستند.

درحالی اتحادیه اروپا واردات میگوی پرورشی از ایران را ممنوع اعلام کرده که بازرسان بهداشتی آنها تابستان امسال مجوز صادرات آبزیان جمهوری اسلامی ایران را به مقصد این‌اتحادیه به مدت پنج سال تمدید کردند.

مدیر کل دامپزشکی هرمزگان گفت:این مجوز در پی بازدیدی که بهار امسال بازرسان بهداشتی اتحادیه اروپا از مراکز عمل‌آوری و بسته‌بندی آبزیان در سطح این استان داشتند صادر شد طوری که نام ایران را درلیست گروه ? Aصادر کنندگان آبزیان به اتحادیه اروپا قراردادند.

طبق آمارهای منتشره بوسیله شیلات هرمزگان سالانه دراین استان حدود پنج هزارتن میگوی پرورشی و صیدشده‌ازدریا بوسیله صیادان و مراکز پرورش تحویل مراکزعمل‌آوری و بسته‌بندی این استان برای صادرات به کشورهای مختلف از جمله اتحادیه اروپا می‌شود.

در این آمار مقدار میگوهای پرورشی صادراتی از استان هرمزگان یکهزار و 500 تن به ارزش بیش از هفت میلیون دلار اعلام شده‌است.

مسوول یک شرکت صادرکننده میگو گفت: هم اکنون نیز اداره کل دامپزشکی هرمزگان از صدور مجوز صادرات میگو به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا خودداری می‌کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی سنگانیان بیان داشت: کشور اسپانیا بطور کتبی از سازمان دامپزشکی‌ایران خواسته از این پس (تابستان امسال) علاوه بر آزمایش های معمولی، نتیجه آزمایش مانده دارو در محموله‌های صادراتی پرورشی را نیز اندازه‌گیری و به همراه دیگر مستندات برای کشورهای واردکننده میگو ارسال کند.

مهندس سنگانیان بیان داشت: تعلل سازمان دامپزشکی و پیگیری نکردن شیلات موجب شد تا شرکتهای صادرکننده میگو مهمترین و باارزش‌ترین بازار سال نو میلادی یا همان ژانویه را از دست بدهند.

مدیرعامل شرکت مروارید سفید نیز گفت : بازارهای منطقه‌ای همچون کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خصوص امارات متحده عربی نیز مملو از میگو شده طوری که هم اکنون پذیرای صادرات اضافی نیست و کاهش شدید قیمتها را بدنبال داشته‌است.

مهندس اشتری گفت: تا قبل از ممنوعیت، صادرات میگوی پرورشی به اتحادیه اروپا هر هفته حدود 20 تن میگو در بازار دوبی توزیع می‌شد که این مقدار هم اکنون به کمتر از چهارتن کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، هزاران نفراز فعالان این بخش پس از یک سال کار و تلاش بی‌وقفه باامید به خدا درانتظار آغاز سال سال نو مسیحی و تعطیلات ژانویه لحظه‌شماری می‌کردند تااز برگشت وجوه حاصله از صادرات میگوی پرورشی امرار معاش کنند.

مدیرعامل شرکت زرافشان جنوب بیان داشت: متاسفانه این مسئله موجب از هم پاشیدگی زنجیره‌تولیدکنندگان این آبزی در هرمزگان شده طوریکه هم اکنون پاسخگوی پرسنل، کارگران فصلی و سررسید بانکهای عامل نیستند.

شرکتهای صادرکننده میگو و دیگر آبزیان دریایی هرمزگان درحالی این مطالب را مطرح می‌کنند که آمارهای اداره کل دامپزشکی این استان صادرات یک هزار و 81 تن میگوی پرورشی و دریایی را از ابتدای امسال تاکنون تایید می‌کند.

در این آمارها که در اختیار ایرنا قرار گرفته آمده است: 925 تن از مجموع این صادرات میگوی پرورشی بوده که 712 تن آن مربوط به مهرماه امسال به بعد است.

مدیرکل‌دامپزشکی هرمزگان اظهار داشت: حدود بیست روز قبل نیز دفتر قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرده که تا اطلاع بعدی از صدور مجوز برای صادرات میگوی پرورشی به مقصد کشورهای اروپایی خودداری شود.

محمدجعفر نیکپور گفت: هم اکنون مجوز صادرات میگو به مقصد امارات متحده عربی، مصر، چین، عمان، بلاروس، روسیه، اکراین، هنگ کنگ، کره‌جنوبی، تایلند، ترکیه و لبنان بوسیله دامپزشکی هرمزگان صادر می‌شود.

وی گفت: با پیگیری های بعمل آمده بوسیله سازمان دامپزشکی تجهیزات مورد نیاز برای انجام آزمایشهای لازم جهت پی بردن به میزان باقی‌مانده دارویی و فلزات سنگین روی محموله‌های صادراتی در حال تهیه است که پس از طی مراحل اداری به زودی کار نصب آنان در تهران آغاز می‌شود.

به گفته این منبع هم اکنون بیش از ? ??نوع آزمایش مختلف روی محموله‌های صادراتی و وارداتی بوسیله آزمایشگاه مجهز دامپزشکی هرمزگان انجام می‌شود که در صورت تامین تجهیزات و کارشناس آزمایش باقی مانده دارویی‌روی میگوهای صادراتی در بندرعباس و یا تهران قابل انجام است.

در آمارهای تایید شده بوسیله اداره کل شیلات هرمزگان میزان تولید میگوی پرورشی این استان بطور متوسط در سال حدود دو هزار تن ذکر شده که 70 درصد از آن به ارزش بیش از هفت میلیون دلار به خارج از کشور صادر می‌شود.

شرکتهای عمل‌آوری و صادرکننده میگو در هرمزگان اظهار داشتند که بیشترین مقدار (90 درصد) میگو طی ماههای مهر و آبان هر سال برای عرضه ‌به ‌بازار ژانویه (تعطیلات رسمی سال مسیحی) صادر می‌شود.

تنها زیر مجموعه وزارت جهادکشاورزی که محصولات تولیدی آن جنبه صادراتی دارد شیلات و به خصوص پرورش میگو است که سطح زیرکشت آن در کشور بالغ بر سه هزار و 653 هکتار گزارش شده که حدود 44 درصد از آن متعلق به هرمزگان است که 58 درصد میگوی پرورشی کشور درآن تولید می‌شود.

در بند نهم سند ملی توسعه هرمزگان که به تصویب هیات وزیران نیز رسیده برخورداری از ذخایر آبزیان به ویژه امکانات گسترش و توسعه طرح‌های پرورش میگو و دیگر آبزیان بعنوان یکی از مزیت‌های توسعه‌ای این استان نام برده شده‌است.
(سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵) ۰۴:۰۲
اکبری
۱۳۹۲/۰۴/۰۷
0
0
0

اینجانب اکبری و دارای شرکت صادرات و واردات در ایتالیامی باشم برای یکی از مشتری هاتمان در چین به میگو ی پرورشی در انداز های متفاوت احتیاج دارم آیا این امکان وجود دارد از طریق شما ادر س ایمیل جناب آقای رزاقی رئیس شیلات جنوب و یا مسول صادرات شیلات جنوب رادر
مورد صادرات میگو های جنوب را داشته باشم چون میسر به پیدا کردن ایمیل ایشان نمی شوم لطف فرموده بنده را همکاری فرمایید با تشکر اکبری e-mail akberi@libero.it

علیزاده
۱۳۹۴/۰۴/۲۵ Iran
0
0
0

بیستو چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی مسکو 09385245665


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها