به نوشتهی روزنامهی «جهان صنعت»، این صنعت در آلمان در قسمت پلاستیک و ساخت ماشینآلات از اهمیت ویژهای برخوردارست و با نوآوری در تولید پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان مواد غذایی و صنعت داروسازی بوده؛ چنان چه توانسته برای هر محصول غذایی یا دارویی، ماشین بستهبندی مخصوصی را طراحی و نیاز کارخانههای زیادی را تامین کند.
براساس بررسیها، دو درصد از تولیدات آلمان مربوط به صنعت بستهبندی این کشورست و در بخش تولید ماشینآلات سالانه درآمدی بالغ بر چهار میلیارد یورو دارد.
این کشور پس از آمریکا دومین تولیدکنندهی ماشینآلات بستهبندی است. ژاپن و ایتالیا نیز در این بخش در ردههای سوم و چهارم قرار دارند. ارزش تولیدات بستهبندی جهان در شاخههای مختلف 400 میلیارد یورو و در بخش ماشینآلات بستهبندی 21 میلیارد یورو برآورد شده است. درآمد آمریکا در بخش ماشینآلات بهعنوان برترین تولیدکننده، سالانه پنج میلیارد دلار است.
در دههی گذشته پلاستیک پرمصرفترین مواد مصرفی این صنعت بوده؛ بنابراین آلمان در بخش پلاستیک با 8/5 درصد افزایش تقاضا به درآمدی بالغ بر 5/10 میلیارد یورو رسید. از طرفی نیز با افزایش هزینهی انرژی در سال 2004، هزینهی بستهبندی پلاستیک 10 درصد افزایش یافت و سبب کاهش سود بستهبندی پلاستیک شد.
در پی افزایش هزینهی انرژی، تولید بطریهای شیشهای نیز با 5/2 درصد کاهش تقاضا روبهرو شد. در سال 2005 تولید بطری شیشهای 5/1 میلیارد سودآوری داشت و 62 درصد از تولیدات بطری به صنعت نوشیدنی، 2/27 درصد مواد غذایی و باقی در صنعت داروسازی و آرایشی فروخته شد.
در بخش قوطی گالوانیزه، این صنعت با کاهش تقاضا روبهرو بوده زیرا با مصرف قوطیهای تتراپک نیاز بسیاری از تولیدکنندگان تغییر کرد و صنعت به پلاستیک و کاغذ رو آورد. تولید قوطیهای فلزی در سالجاری 5/1 میلیون تن خواهد بود که 17 درصد آن در صنعت نوشیدنی استفاده میشود.
کاغذ و مقوا در صنعت بستهبندی نیز با افزایش هزینهی انرژی دچار نوسان شدند، آلمان با یک صد کارخانهی کاغذ و مقوای بستهبندی 6/7 میلیارد
متر مکعب تولید داشته که با سه درصد رشد به درآمدی بالغ بر 309/3 میلیارد یورو رسید. کارخانههای مقواسازی آلمان نیز دو میلیارد یورو درآمد داشتند.