جمعه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۸:۲۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۲۲۳۴۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ماجرای موز دو هزار تومانی...

موز میوه‌ای مجلسی و خوش‌خوراک محسوب می‌شود؛‌ میوه‌ای که تولید داخل آن اندک است و تکیه بازارش بر واردات زیاد. این میوه که در کشورهای مبدا صادراتی به ایران دارای قیمت‌های بسیار پایینی است در طی مسیر از جنوب شرق آسیا و بعضا آفریقا به ایران به شکل تصاعدی دچار افرایش قیمت شده و گاه در مواجه با جریان‌های غیر منطقی به میوه‌ای گران تبدیل می‌شود.

 هر ساله به‌خصوص در حوالی شب عید(نوروز) موضوعاتی چون دلالی و دست‌های پشت پرده درباره موز به گوش می‌رسد. حتی در یکی دو سال گذشته از سوی دستگاه قضایی یک وارد کننده معروف موز به دلیل تخلف گران‌فروشی به پنج میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شد.

نوروز 90 هم گذشت و در روزهای آن مانند دیگر روزهای سال همچنان موز وارد شد و باز یک "اما" خودنمایی کرد و آن افرایش دو برابر قیمت موز نسبت به سال گذشته بود. موزی که با کیلویی یک هزار تومان به فروش می‌رفت تا چند هزار تومان هم افزایش یافت و اینک در رنج قیمت دو هزاری به فروش می‌رسد.

در این بین عاملان توزیع از واردکنندگان و انحصاری شدن واردات موز و از سوی دیگر واردکنندگان از عرضه کنندگان گله می‌کنند. دولت نیز در این بین در تلاش است که کشور در زمینه تولید موز در زمانی کوتاه خودکفا شود، گرچه راه طولانی است و حرف بسیار.

80 درصد موز مورد نیاز کشور از فیلیپین وارد می‌شود و این به معنای ایجاد شغل برای بیش از 60 هزار فیلیپینی است! جدای از موضوع ایجاد اشتغال برای تولیدکنندگان خارجی موز، نه تنها تولیدکنندگان داخلی بلکه واردکنندگان و در نهایت مصرف کنندگان گاه گرفتار بازار نابسامان خرید و فروش موز می‌شوند.

چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس، عامل گرانی موز و برهم زدن بازار داخلی را واردکنندگان آن و انحصار واردات موز در دست پنج نفر دانسته بود. از سوی دیگر با وجود وعده‌ها برای کنترل بازار، موز در دست دلالان افتاد و قیمت‌ها با خواست آن‌ها تنظیم شد.

در این زمینه رییس اتحادیه‌ میوه و سبزی‌فروشان تهران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. او که هر ساله تلاش می‌کند در قالب گفت‌وگو با رسانه‌ها بخشی از وقایع پشت پرده میوه به ویژه موز را افشا کند این بار هم گوشه‌ای دیگر از این ماجرا را عیان کرد و اتفاق به وقوع پیوسته را یک «جنایت» توصیف کرد! به اعتقاد او این بار نه واردکننده بلکه عاملان توزیع بودند که موز را به دست دلالان سپردند.

حسین مهاجران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که نمی‌دانم طراح کار و به هم زننده بازار موز که بود، به رقابتی بودن فضای فروش موز در گذشته اشاره کرد و گفت: شب عید بازار را به هم ریختند؛ برای بازگشت قیمت موز به حالت عادی نیاز به زمان است. در حال حاضر موز حالتی ویژه پیدا کرده و دلالان بر آن حاکم شده‌اند.

وی به تک وارد‌کننده شدن میوه اشاره و اظهار کرد: کسی که میوه وارد کرده بسیار سود می‌برد اما باید درنظر داشت که وارد کننده نیز از این که شب عید مجبور شده موز را به دلالان میدان بدهد،‌ بسیار گله دارد. وارد‌کننده موز را به عامل توزیع داده و عامل توزیع میوه را به دلال داده است؛ عاملان توزیع در سال جاری از نجابت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان سوء‌استفاده کردند و واقعا جنایت کردند.

رییس اتحادیه‌ میوه و سبزی‌فروشان با تاکید بر این‌که سوء‌استفاده عاملان توزیع از نجابت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان یک جنایت است، افزود: موز را که باید هزار و 150 تومان بفروشند و پس از کاستن حق‌العمل، مابقی را به وارد‌کننده بدهند، اما تا دو هزار و 200 تومان فروختند، سود آن را خودشان خوردند و حق‌العمل 150 تومان را هم کم کردند.

مهاجران با تاکید بر این‌که درد وارد‌کننده این است که چرا حق و حقوق آن در دهان دلال گذاشته شده است، تصریح کرد: وارد‌کننده حق دارد اما این اتفاقات همواره می‌افتد.

وی با ابراز امیدواری از این‌که کارشناسان دور هم بنشینند و تصمیم بگیرند، اظهار کرد: کارشناسان می‌نشینند وقتی بازار به هم ریخت به فکر چاره می‌افتند. موز در سراسر کشور با رقابت و با 50 تومان کم و زیاد توزیع می‌شد و یک واحد هم سود نمی‌برد، اما این کار را به خاطر جذب مشتری انجام می‌دادند تا از بارهای دیگر سود خود را ببرند. در بازار موز با درنظرگرفتن سه درصد رقابت بود، اما الان بازار به هم ریخته است.

وی با اشاره به این‌که قیمت موز به مدت طولانی بین 900 تومان و هزار تومان می‌چرخید، گفت: الان موز در میدان هزار و 600 هزار و 700 است و در نهایت دو هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی با گله فراوان از این‌که واحد صنفی‌ که اتحادیه آن را به رقابت عادت داده بود، با شرایط ایجاد شده، قاچاق‌فروش شده، اظهار کرد: تا قبل از آزاد‌شدن، میوه‌فروش از بارفروش موز را با فاکتور هزار و 150 تومان می‌خرید، در حالی که بارفروش علی‌رغم ارائه فاکتور هزار و 150 تومانی، هزار و 700 تومان پول می‌گرفت. فردی که باید موز را با رقابت می‌فروخت چون میوه را قاچاق خریده بود، قاچاق و هر چقدر که دلش خواست، فروخت.

.

.

.

.

.

.

ایسنا

(جمعه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰) ۱۸:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها