جمعه / ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ / ۲۲:۴۲
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۲۱۶۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات
رییس انجمن پسته کشور اعلام کرد:

ثبات قیمت پسته در سال 89

امسال تقاضا برای خرید پسته نسبت به شب عید سال گذشته کمتر است چراکه سال گذشته پسته در بازار مصرف ارزان تر عرضه شده اما امسال با توجه به اینکه برخی از آجیل و خشکبارهای وارداتی با قیمت پایین عرضه می‌شود پسته کمتر خریداری شده است.

محسن جلال پور اظهار کرد: در سال 89 حدود 200 هزار تن پسته در کشور تولید شد که 160 هزار تن آن در استان کرمان تولید شده است.

به گفته وی از 200 هزار تن پسته تولیدی در سال جاری 140 هزار تن آن پسته صادراتی، 20 هزار تن ضایعات و دورریز ، 20 تا 25 هزار تن مصرف داخلی و 15 تا 20 هزار تن برای سال آینده ذخیره می‌شود.

جلال‌پور اظهار کرد: طی شش ماهه اول برداشت (از مهر تا اسفند ماه) 100 هزار تن پسته صادر شده و 40 هزار تن باقی مانده که در شش ماهه ابتدای سال آینده صادر خواهد شد.

به گفته رییس انجمن پسته کشور ارزآوری صادرات محصول پسته یک میلیارد تا یک میلیارد و 200 میلیون دلار خواهد بود که در حال حاضر 800 میلیون دلار آن محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت پسته در سال 89 با ثبات بوده است، گفت: قیمت فروش هشت تا 10 درصد نوسان داشته و از هفت هزار و300 تومان تا هشت هزار و200 تومان از کشاورز خریداری شده است.

جلال‌پور اظهار کرد: با توجه به اینکه پسته داخلی دستچین است و به بازار مصرف می‌رسد 10 تا 12 هزار تومان بسته به نوع محصول در بازار مصرف فروخته می‌شود؛ البته پسته‌های فوق‌العاده و درجه یک تا 15 هزار تومان هم در بازار مصرف عرضه می‌شود.

رییس انجمن پسته کشور با اشاره به اینکه در سال 89 افزایش صادرات پسته داشته‌ایم، گفت: در سال آینده نیز افزایش تولید و صادرات را خواهیم داشت. امسال 400 هزار هکتار پسته در سطح زیرکشت پسته بوده که 300 هزار هکتار آن در استان کرمان و بقیه در استان‌های دیگر تحت کشت رفته است.

وی یادآور شد: 15 تا 20 هزار تن ضایعات پسته مشکل برداشت و کاشت ندارد، بلکه پسته‌های بدشکل،نیمه مغز، درجه سه و چهار هستند یا برای دو پوست کردن صادرات با افت وزن مواجه می‌شوند.

 

ایسنا

 

 

 

 

 

 

(جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۸۹) ۲۲:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها