یکشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۰:۱۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۲۰۹۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

گزارش مرکز مجازی پ‍ژوهشهای راهبردی دامپزشکی درباره فعالیت و عملکرد سازمان نظام دامپزشکی

گزارش مرکز مجازی پ‍ژوهشهای راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر) درباره فعالیت و عملکرد سازمان نظام دامپزشکی در دوره سوم شورای مرکزی

 

بیش از یک دهه از تشکیل سازمان نظام دامپزشکی می‌گذرد و این سازمان در این مدت در کنار تشکل قدیمی و تخصصی جامعه دامپزشکان ایران که قدمتی طولانی دارد سبب ارتقاء جایگاه دامپزشکان و سایررده‌های دامپزشکی گردیده است.

فراز و نشیب‌های طبیعی در طول سه دوره شورای مرکزی این سازمان از دوران تشکیل تا توسعه و تثبیت همواره محل نقد و بررسی صاحبنظران بوده است. با شروع دوره سوم شورای مرکزی حرکت رو به جلو و رو به رشد این سازمان با توجه به تلاش‌های قبلی در دو دوره پیشین و با تزریق نیروی جوان،‌ شتاب بیشتری گرفت.

مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر) نظر به رسالتی که در رصد فعالیت نهادها و تشکل‌های مختلف و مرتبط با صنف دامپزشکی برای خود قائل است و به منظور تبیین رشد صورت گرفته در دوره اخیر و با توجه به اتمام دوره سوم شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی به بررسی فعالیت این سازمان پرداخته و با تکیه بر نکات مثبت خواستار ادامه این روند بوده و با گوشزد نمودن برخی کاستی‌ها در قالب تأملات امید به رفع آنها در دوره آتی داشته و این نکات را در قالب گزارش مشروح ذیل به اطلاع صنف معزز دامپزشکی می‌رساند :

فهرست اقدامات مثبت سازمان نظام دامپزشکی در این دوره به شرح ذیل می‌باشد :

1 -  شجاعت در تصمیم‌گیریها و مصمم بودن در ایجاد تغییرات رو به جلو و ارتقاء جایگاه سازمان نظام دامپزشکی

2 -  تغییر ساختار اداری و ایجاد معاونت‌هایی نظیر رفاه و امور اجتماعی ،‌ برنامه‌ریزی و پشتیبانی و آموزش

3 -  تغییر شکل ظاهری و جنس کارت عضویت و نیز کاهش قابل توجه زمان صدور کارت

4 -  پیگیری و واگذاری تعداد بیش از هزار اسپری دفاع شخصی

5 -  واگذاری سهمیه سوخت (بنزین) به اعضای سازمان نظام دامپزشکی در ابتدای دوره سوم شورای مرکزی

6 -  اختصاص سهمیه حج عمره به اعضای سازمان نظام دامپزشکی در ابتدای دوره سوم شورای مرکزی

7 -  برقراری بیمه خویش‌فرما و بیمه مکمل درمان و نیز سایر خدمات بیمه‌ای برای اعضای سازمان نظام دامپزشکی

8 -  قصد برقراری و راه‌اندازی سامانه {امداد و اورژانس دامپزشکی}

9 -  تعیین، تصویب و ابلاغ تعرفه خدمات دامپزشکی بخش غیردولتی پس از وقفه طولانی‌مدت و چندین ساله

10 -  تعیین و انتصاب مشاوران در حوزه‌های مختلف که عمدتاً‌ از مجربین حوزه دامپزشکی بوده‌اند

11 -  بازسازی و به‌روزرسانی منظم سایت سازمان نظام دامپزشکی و نیز فراهم نمودن امکان بهره‎مندی از خدمات الکترونیک برای اعضاء سازمان نظام دامپزشکی

12 -  انتصاب مشاور در امور رسانه و ارتباط با صدا و سیما، خبرگزاریها و مطبوعات در ابتدای دوره سوم شورای مرکزی

13 -  تعیین مسئول و سپس مشاور امور بین‌الملل و توجه به انعکاس اخبار دامپزشکی ایران در مجامع جهانی در ابتدای دوره سوم شورای مرکزی

14 -  برگزاری جلسات متعدد کمیته‌های تخصصی (بیش از 150 جلسه) در زمینه‎ها و موضوعات مختلف

15 -  انتشار نسبتاً‌ منظم نشریه نظام دامپزشکی و تبدیل فصلنامه به ماهنامه

16 -  برگزاری کنگره‌های مختلف ملی و بین‌المللی در جهت تقویت سطح علمی اعضاء

17 -  عقد قرارداد با مراکز آموزشی و پژوهشی از جمله مرکز تحقیقات گوارش و کبد

18 -  شروع استانداردسازی مشاغل و تدوین استانداردهای مرتبط

19 -  راه‌اندازی انجمن علمی طیور

20 -  تأسیس صندوق تعاون و رفاه

21 -  ثبت شرکت بین‎المللی نظام سبز صبا در قالب صندوق تعاون و رفاه

22 -  واگذاری برخی اقلام نظیر لپ‌تاپ و غیره و برقراری تورهای مسافرتی ویژه دامپزشکان اعم از زیارتی ، صنفی و سیاحتی

23 -  راه‌اندازی تعاونی‌های مسکن استانی

24 -  تدوین نظام و الگوی استقرار و تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی مسئولین فنی و امتیازبندی متقاضیان تأسیس مطب، داروخانه و غیره

25 -  تجلیل از چهره‌های ماندگار در کنگره‌های سازمان نظام دامپزشکی

26 -  اهتمام بر اصلاح قانون سازمان نظام دامپزشکی

27 -  انتصاب مشاور ویژه سایررده‌های دامپزشکی و تشکیل کمیته ویژه در این زمینه

28 -  اختصاص یک ساختمان 5 طبقه به سازمان نظام دامپزشکی ، خرید آن و تبدیل دو طبقه‎ ساختمان اجاره‎ای به پنج طبقه در مالکیت سازمان نظام دامپزشکی

29 -  برگزاری دوره‌های متعدد بازآموزی برای اعضای سازمان نظام دامپزشکی

30 -  تأسیس شرکت نظام سبز سلامت و اهتمام به قطع رابطه مالی مسئولین فنی بهداشتی (دامپزشک) با کارفرمایان

31 -  پیگیری اجرای آئین نامه نظارت بهداشتی ماده 19

32 -  اختصاص وام از صندوق مهر حضرت رضا علیه السلام

33 -  پیگیری اختصاص سهمیه فاجد به دامپزشکان جوان

34 -  ارتقاء شناخت جامعه از سازمان نظام دامپزشکی و حرفه دامپزشکی با برگزاری کنگره‎های مختلف علمی و حضور در عرصه رسانه‎ها و مطبوعات

تأملات :

1 -  گرچه وجه غالب در مدیریت دوره اخیر سازمان نظام دامپزشکی شجاعت در تصمیم‌گیری‌ها و مصمم بودن در ایجاد تغییرات رو به جلو بعنوان فاکتوری مثبت بوده است، با این حال این فاکتور مثبت گاهی به دلیل تعجیل به یک نقطه ضعف تبدیل شده و این تعجیل سبب تجربه آزمون و خطا گردیده که نمونه این تعجیل اعلام برخی وعده‌های بی سرانجام نظیر اشتغال هزار نفری دامپزشکان می‌باشد.

2 -  ایجاد معاونت رفاه و امور اجتماعی با دو قید مجزای رفاه و امور اجتماعی برای نخستین بار که تشابه زیادی با همتای خود در سازمان نظام پزشکی داشته نوید پیگیری مباحث رفاهی و امور اجتماعی دامپزشکان را می‌داد اما علیرغم کارهای صورت‌گرفته توسط این معاونت،‌ بزرگترین نقطه ضعف آن قائم به فرد بودن معاونت بوده است. به همین دلیل پس از کناررفتن نخستین معاون رفاه و امور اجتماعی مدتی سرپرستی به مشاور عالی سپرده شده و سپس معاون بعدی زمام امور را بدست گرفته اما پس از مدتی کوتاه وی از سمت خود کنار رفته و معاونت هم منحل شده است.

3 -  تغییر شکل ظاهری و جنس کارت عضویت پس از چندین سال و تجدیدنظر در پروسه صدور و تمدید کارتها و کاهش قابل توجه زمان صدور علیرغم وقفه چندین ماهه به دلیل تصمیم‌گیری در خصوص شکل و طراحی کارتها در ابتدا، از مهمترین و مؤثرترین اقدامات سازمان نظام دامپزشکی و معاونت رفاه و امور اجتماعی وقت آن سازمان بوده است.

4 -  از دوره قبلی و مدیریت پیشین،‌ تعدادی از اعضای سازمان نظام دامپزشکی وجوهی بابت دریافت افشانه دفاع شخصی واریز کرده بودند و متأسفانه نه تنها اسپری دریافت نکرده بودند بلکه وجوه آنان هم مسترد نشده بود. در دوره اخیر و در اوایل دوره بلافاصله اهتمام ویژه‌ای بر توزیع افشانه‌ها صورت گرفته و بیش از هزار اسپری به متقاضیان واگذار گردیده و در این میان متقاضیان مذکور و مربوط به دوره قبل هم دیده می‌شده است. این اقدام هم از جمله اقداماتی بوده که در این دوره رضایتمندی اعضاء را به دنبال داشته است. علیرغم شروع این اقدام مثبت با انحلال معاونت رفاه و امور اجتماعی این روند متوقف گردیده و نه تنها واگذاری سایر ابزارهای دفاع شخصی نظیر {شوکر} پیگیری نشد،‌ بلکه توزیع افشانه هم تا روزهای پایانی دوره سوم شورای مرکزی متوقف گردیده است و چند روز مانده به پایان دوره سوم شورای مرکزی مجدداً شرایط ثبت نام برای دریافت افشانه دفاع شخصی و شوکر اعلام شده است.

5 -  در این دوره متعاقب سهمیه‌بندی بنزین به اعضای سازمان نظام دامپزشکی از طریق معاونت رفاه و امور اجتماعی سهمیه مشخص بنزین تعلق گرفت که از طریق نظام استانها اقدامات اجرایی آن انجام شد لیکن در همان مرحله اول متوقف گردید.

6 -  سهمیه حج عمره جهت بهره‌مندی اعضاء سازمان نظام دامپزشکی تنها در یک نوبت در بدو فعالیت دوره سوم شورای مرکزی اختصاص یافت،‌ لیکن این سهمیه در نوبت‌های بعدی متوقف و منتفی شد.

7 -  برقراری بیمه خویش‌فرما و مکمل درمان و سایر خدمات بیمه‌ای جهت بهره‌مندی اعضاء سازمان نظام دامپزشکی در این دوره پیگیری شده که از جمله اقدامات شایسته تقدیر سازمان نظام دامپزشکی بوده و رضایتمندی اعضاء را در پی داشته است. نکته قابل تأمل در این میان مشکل در ارتباط سریع شهرستانها با مرکز بوده است که به نظر می‌رسد در دوره بعدی باید تمرکز این سازمان بر توزیع امکانات در همه استانها و شهرستانها قرار گیرد.

8 -  متعاقب اعلام عمومی و چندباره رئیس سازمان نظام دامپزشکی برای اولین بار در کشور قرار بود سامانه امداد و اورژانس دامپزشکی راه‌اندازی شود، لیکن این موضوع به نتیجه نرسیده است.

9 -  پس از سالها توقف در تصویب تعرفه‌های جدید خدمات دامپزشکی در این دوره با پیگیری فراوان، تعرفه‌های جدید تدوین، تصویب و ابلاغ گردید که این مسئله نیز با رضایتمندی فراوان اعضاء روبرو و از جمله اقدامات مثبت و بسیار مؤثر سازمان نظام دامپزشکی بوده است. با این حال نحوه محاسبه تعرفه‌ها و تعجیل زیاد در تصویب که در برخی موارد به تصویب تعرفه‌های خارج از عرف کار بخش خصوصی انجامیده از نقاط ضعف این موضوع به حساب می‌آید. ضمن آنکه متعاقب اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‎ها هیچ حرکتی از سوی سازمان نظام دامپزشکی در تبیین اثرات اجرای این قانون بر تعرفه‎ها و اصلاح آنها مشاهده نشده است.

10 -  انتصاب مشاوران مختلف اعم از مشاور عالی،‌ مشاور حقوقی و مشاورینی از بخش خصوصی و مجربین حوزه دامپزشکی از اقدامات مثبت این دوره بوده،‌ لیکن کناره‌گیری برخی از مشاورین پس از مقطعی کوتاه و عدم شرکت بعضی از مشاورین در جلسات و حضور در سازمان نظام دامپزشکی، تجربه آزمون و خطا و نیز عدم توانمندی مدیریت سازمان در تجمیع افکار مشاورین را به ذهن متبادر می‌سازد.

11 -  بازسازی و به‌روزرسانی نسبتاً‌ منظم سایت سازمان نظام دامپزشکی که نسبت به دوره گذشته از فرم و محتوای بسیار بهتری برخوردار شده نیز از جمله اقدامات بسیار مناسب و شایسته تقدیر بوده است. هر چند گاهی تمایل به رسانه‌های خاص و سانسور اخبار تولیدی رسانه‌های منتقد در آن از رنگ غالب برخوردار بوده و نقطه ضعف محسوب می‌شده است.

12 -  تغییرات محتوایی در نشریه نظام دامپزشکی و تبدیل فصلنامه به ماهنامه اگرچه یک تغییر روبه جلو و مثبت محسوب می‌شود اما با این حال فروش این ماهنامه علیرغم دریافت حق عضویت از اعضای سازمان نظام دامپزشکی و محروم نمودن اعضاء از جریان آزاد اطلاعات نقطه ضعف بزرگی محسوب می‌گردد.

13 -  موضوع احتساب حرفه دامپزشکی در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور علیرغم درخواست قشر عظیمی از اعضای سازمان نظام دامپزشکی به نتیجه نرسیده و از سوی این سازمان با غفلت روبرو بوده است.

14 -  پیگیری برخی از مباحث رفاهی نظیر صدور مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک از سوی سازمان نظام دامپزشکی (در تهران) با کاهش سهمیه و تعداد مجوز و با اهمال این سازمان روبرو بوده و علیرغم خواست متقاضیان و اقدامات سازمان‌های مشابه نظیر نظام پزشکی،‌ صدور مجوز با قیمتی معادل اشخاص حقوقی برای اعضای سازمان نظام دامپزشکی (13000000 ریال) در سال 88 صورت گرفته است. در این زمینه در طول دوره سوم شورای مرکزی به برخی اعضای این سازمان مجوزهایی با قیمت بالاتر از آنچه دریافت شده واگذار گردیده است! ضمن آنکه پیگیری اعضاء سازمان نظام دامپزشکی برای اصلاح این روند هم به نتیجه نرسیده است.

15 -  رویکرد ارائه خدمات رفاهی و روند اجرایی آن با تمرکز در پایتخت روبرو بوده و عمدتاً‌ خدمات بر اساس نیاز استانها طراحی و اجرا نشده است. ضمن آنکه روند توسعه و تجیهز شعبات استانی و شهرستانی سازمان نظام دامپزشکی هم از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و مورد غفلت واقع شده است. حتی در شهرستانها سازمان نظام دامپزشکی به دلیل عدم وجود شعبه مجبور به معرفی نمایندگان خود از میان شاغلین در داروخانه‏های دامپزشکی و غیره شده است!

16 -  قطع رابطه مسئولین فنی بهداشتی (دامپزشک) با کارفرمایان از جمله مهمترین و مؤثرین اقدامات و اهتمام سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در دوره سوم شورای مرکزی بوده و راه‌اندازی شرکت نظام سبز سلامت به این منظور هم علیرغم نوپابودن اقدام مثبتی محسوب می‌گردد. لیکن بنا به اذعان رئیس سازمان نظام دامپزشکی، قطع ارتباط مالی کارفرما با دامپزش با توفیق بسیار کمی روبرو بوده است.

17 -  روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی در این دوره عمدتاً به افراد غیرمتخصص سپرده شده و به دلیل ناآشنایی افراد مذکور با حرفه دامپزشکی و روابط صنفی علیرغم ارتباط مناسب در برخی دوره‌ها با خبرگزاریهای تخصصی بخش کشاورزی، اطلاع‌رسانی تخصصی و مناسب در زمینه فعالیت‌های گوناگون سازمان نظام دامپزشکی و امور صنفی صورت نگرفته است.

18 -  در دوره سوم شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی بجز یک مقطع بسیار کوتاه، ارتباط مناسبی در بخش امور بین الملل برقرار نشده و انتصابات پی در پی و تغییر عنوان {روابط عمومی و امور بین‌الملل} به {روابط عمومی} و بالعکس به کرات اتفاق افتاده و حاکی از عدم برنامه‌ریزی مشخص در این بخش بوده است.

19 -  انتصاب چندین معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی در طول دوره سوم شورای مرکزی و بخصوص انتصابات غیرهم‌وزن در این حوزه از جمله نقاط ضعف بزرگ و قابل تأمل این دوره بوده است. انتخاب مدیرکل باسابقه برنامه و بودجه سازمان دامپزشکی کشور در یک سوی طیف و انتخاب فردی با تحصیلات غیردامپزشکی در این مسند در سوی دیگر طیف، مصداق این نقطه ضعف بوده است.

20 -  آمد و رفت‌های فراوان در پست‌ها و مسئولیت‌های مختلف و بکارگیری غیردامپزشکان در این سازمان تخصصی نیز از جمله نقاط ضعف دوره سوم شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی بوده است.

21 -  تأسیس شرکت بین‌المللی نظام سبز صبا و اعلام آن بعنوان یک خبر مهم از سوی رئیس سازمان نظام دامپزشکی که قرار بود به شرکتی بازرگانی تبدیل شود و قید {بین‌المللی} بودن آن نیز بارز بود پس از مدتی به رکود انجامیده و با کنار رفتن مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره آن همراه شده است.

22 -  صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام دامپزشکی هم مانند بسیاری از بخش‌های دیگر این سازمان با آمد و رفت‌های فراوانی روبرو بوده و در طول دوره کوتاه تأسیس خود شاهد استعفای مکرر مدیران عامل و تعیین سرپرست و مدیران عامل مختلف بوده و این موضوع نشان از عدم ثبات در انتخاب افراد شایسته برای پست‌های مختلف داشته است.

23 -  فعالیت تعاونی‌های مسکن در استان‌ها در این دوره با سیر صعودی همراه بوده و در استان‌ها با جدیت این موضوع دنبال شده است. لیکن به دلیل اشتغال همزمان مسئول راه‌اندازی تعاونیهای مسکن در پروژه‌های مختلف سازمان نظام دامپزشکی و خارج این سازمان این روند با استمرار همراه نبوده است.

24 -  سکوت سازمان نظام دامپزشکی در قبال برخی طرح‌های متضاد با منافع حرفه دامپزشکی و بعضاً موضع‌گیری علیه سازمان دامپزشکی و نیز عدم ارتباط مؤثر با جامعه دامپزشکان ایران (بعنوان نمونه برخورد نامناسب اطلاع‌رسانی درباره کنگره جامعه دامپزشکان ایران و عدم شرکت رئیس سازمان نظام دامپزشکی در این کنگره که با انتقاد مسئولین کنگره همراه بوده) از جمله اقدامات قابل تأمل و نقاط ضعف این دوره سازمان نظام دامپزشکی بوده است.

25 -  عدم موضع‌گیری و پیگیری شفاف و مجدانه درباره افزایش بی رویه تعداد دانشجویان در رشته دامپزشکی علیرغم حضور نماینده وزارت علوم در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی یک نقطه برجسته و قابل تأمل در این دوره به نظر می‌آید. در کنار این موضوع برخی اظهار نظرها و وعده‌ها نظیر {توانمندی سازمان نظام دامپزشکی در ایجاد اشتغال برای همه فارغ‌التحصیلان} و یا {ایجاد اشتغال برای هزار نفر از اعضای سازمان نظام دامپزشکی} که عملی نیست هم یک نقطه ضعف محسوب می‌گردد.

26 -  صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام دامپزشکی در توانمندسازی مالی اعضای این سازمان و ارائه تسهیلات قرض الحسنه توفیقی نداشته و تفاهم‌نامه‌های مختلف با بانک‌های گوناگون به نتیجه قطعی و مثمرثمر نرسیده و سود بالای تسهیلات امکان استفاده را از بسیاری اعضاء سلب نموده است. لیکن فعالیت این صندوق بیشتر بر ارائه تورهای مختلف سیاحتی و زیارتی متمرکز بوده که بجای خود اقدام مثبت و قابل تقدیری است. ضمناً علاوه بر آمد و رفت‎های مکرر و انتصابات متعدد در آن و اخیراً انتصاب قائم مقام مدیرعامل برای این صندوق که فعالیت آن چشمگیر نبوده و پرداخت حقوق قابل توجه بوده و جای تأمل دارد.

27 -  علیرغم ایجاد کمیته ویژه سایررده‌های دامپزشکی و تشکیل چند جلسه و نیز انتصاب مشاور رئیس سازمان نظام دامپزشکی در امور سایررده‌ها ،‌ با عدم شرکت و حضور مشاور مذکور در جلسات این کمیته و سازمان نظام دامپزشکی نتیجه مشخصی از برگزاری جلسات این کمیته بدست نیامده و به تدریج جلسات کمیته به انفعال منتهی شده است.

28 -  روند اجرایی تخصیص امتیاز و تعیین صلاحیت دامپزشکان جهت صدور پروانه درمانگاه‌، داروخانه و غیره در این دوره به سازمان نظام دامپزشکی واگذار شد که در نوع خود می‌توانست گامی در جهت بهبود و رفع معضلات گذشته باشد اما مشکلات قبلی به جای خود باقی است و نوع امتیازات و تقسیم آن علاوه بر آنکه با نظرخواهی از بخش خصوصی انجام نشده و عمدتاً‌ با نظر مدیران دولتی و مدیران سازمان نظام دامپزشکی تدوین گشته کماکان معضل صدور پروانه و تعیین صلاحیت را حل نکرده است.

29 -  در طول این دوره با توجه به افزایش حق عضویت، فروش نشریه نظام دامپزشکی، برگزاری کنگره‌های مختلف دامپزشکی و افزایش اعتبار از ردیف کمک دولت به سازمان نظام دامپزشکی، گزارشی از ارائه عملکرد مالی این سازمان و فهرست هزینه‌کرد به اطلاع اعضای سازمان نظام دامپزشکی نرسیده است!

30 -  علیرغم برگزاری جلسات متعدد شورای مرکزی و کمیته‌های تخصصی، تاکنون در این دوره گزارشی مدون از مشروح مباحث مطروحه در جلسات مذکور به اطلاع اعضاء سازمان نظام دامپزشکی نرسیده است. هر چند در قالب خبر و نه گزارش ، اخباری از برخی جلسات شورای مرکزی آنهم در برخی مقاطع منتشر شده است.

31 -  سازمان نظام دامپزشکی در این دوره با توجه به تصریح قانون تأسیس این سازمان در صدد استانداردسازی مشاغل مختلف مرتبط با حرفه دامپزشکی با کمک گرفتن از کمیته‌های تخصصی خود برآمده که از جمله اقدامات مثبت و قابل تقدیر بوده لیکن علیرغم تدوین برخی استانداردها در این زمینه ، تصویب یا ابلاغ استانداردهای مذکور به نتیجه‌ای نرسیده و اخیراً هم رها شده و فعالیت کمیته‌های تخصصی این سازمان از تدوین استاندارد به سمت برگزاری کنگره متمایل شده است.

32 -  انتخاب اعضای کمیته‌های مختلف تخصصی سازمان نظام دامپزشکی از روند شفافی برخوردار نبوده و به نظر می‌رسد لازم است در این خصوص شاخص‌هایی تدوین و بر این اساس انتخاب و دعوت از افراد صورت پذیرد. با این حال بازنگری در آیین‌نامه کمیته‌های تخصصی این سازمان در شورای مرکزی را باید از جمله اقدامات قابل تقدیر دانست.

33 -  عدم توجه سازمان نظام دامپزشکی به اکثریت آراء کسب شده توسط منتخب شورای نظام دامپزشکی استانها و انتصابی کردن رئیس نظام دامپزشکی استان از جمله نقاط ضعف این دوره محسوب می‌گردد.

34 -  ایجاد برخی کمیته‌ها و اعلام عمومی آن نظیر کمیته بانوان و سپس توقف فعالیت آن به فاصله بسیار کوتاه جای تأمل داشته و از نقاط ضعف برنامه‌ریزی در سازمان نظام دامپزشکی بشمار می‌رود. این در حالی است که رئیس سازمان نظام دامپزشکی از تشکیل منظم و هفتگی جلسات این کمیته خبر داده بوده است.

35 -  یکی از مهمترین و مؤثرترین اقدامات سازمان نظام دامپزشکی در دوره فعلی را باید پیگیری این سازمان در اختصاص یک ساختمان 5 طبقه به سازمان نظام دامپزشکی دانست که این اقدام به نحو ویژه شایسته تقدیر است.

36 -  استفاده از عبارت {ریاست جمهوری} به نشانه زیر مجموعه ریاست جمهوری بودن (!) در کارت معرفی مدیران این سازمان در بدو فعالیت دوره سوم شورای مرکزی نشان از تمایلات دولتی این سازمان داشته و جای تأمل بسیار دارد. این نکته به وضوح در احکام صادره از سوی رئیس سازمان نظام دامپزشکی که خواستار {پیگیری سیاست‌های اجرایی دولت عدالت محور} بوده و مصاحبه‌های وی در زمان انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و برخی اظهارنظرهای اغراق‌آمیز نظیر {اقدامات سازمان نظام دامپزشکی در دولت نهم معادل 80 سال بوده است} و اظهار نظر معاون وزیر وقت جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی مبنی بر آنکه {سازمان نظام دامپزشکی وابسته به ما است} همگی قرینه‌هایی از تمایلات دولتی این سازمان بوده و جا دارد در دوره آتی این تمایلات اصلاح و به نفع بخش خصوصی و البته با در نظرگرفتن نقش نظارتی و حاکمیتی دولت تغییر یابد.

37 -  در دوره سوم شورای مرکزی،‌ سازمان نظام دامپزشکی از طریق اعلام عمومی اقدام به انتشار فراخوان کاریابی اینترنتی برای اعضای این سازمان نمود که تاکنون نتیجه این فراخوان منتشر نشده و به نتیجه‏ای نرسیده است.

38 -  اختصاص وام از صندوق مهر حضرت رضا علیه السلام در مقطع کوتاهی به برخی اعضای سازمان نظام دامپزشکی صورت گرفته لیکن امکان دسترسی تعداد اعظم اعضای سازمان نظام دامپزشکی به این تسهیلات میسر نبوده است.

39 -  پیگیری اختصاص سهمیه فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی (فاجد) اقدامی مثبت بوده، لیکن در برخی استانها بخصوص استان تهران این طرح با عدم استقبال اعضاء روبرو بوده و ضمناً حق‎الزحمه درنظرگرفته شده با شأن دامپزشکان در تضاد است.

40 -  عدم حضور برخی اعضاء شورای مرکزی در جلسات این شورا و بی‎توجهی به لزوم حضور مؤثر در جلسات و نیز سکوت اعضاء شورا در قبال برخی عملکردهای قابل تأمل سازمان نظام دامپزشکی از جمله مواردی است که باید مورد مداقه قرار گیرد. ضمناً نمایندگان وزراء نیز عمدتاً به دلیل آنکه انتصابی بوده‎اند انگیزه بسیار بالایی در شرکت مؤثر در جلسات نداشته و بعضاً گزارشی به وزیر متبوع خود از جلسات این شورا ارائه نکرده‎اند.

(یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹) ۱۰:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها