پنج شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۸۹ / ۱۱:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۹۶۴۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
توسط کشاورز مبتکر بردخونی؛

زعفران برای نخستین بار در بوشهر برداشت شد

کشاورز بردخونی برای نخستین بار در استان بوشهر موفق به کشت و برداشت زعفران در مزرعه خود شد.

عبدالحسین خسروی کشاورز مبتکر بردخونی  در بازدید مسئولان و خبرنگاران از برداشت زعفران در مزرعه خود اظهار داشت: چنین اقدامی در استان بوشهر برای نخستین بار صورت می‌گیرد و تاکنون در هیچ زمانی زعفران در استان بوشهر کشت نشده است. 
وی افزود: با مطالعات مستمر و گوناگون و همکاری دو نفر از مهندسان جهاد کشاورزی در اواخر مرداد ماه سال جاری پیاز زعفران را تهیه و کشت کردیم که هم‌اکنون ثمر داده است. 
این کشاورز بردخونی خاطرنشان کرد: 200 مترمربع از اراضی کشاورزی خود را به کشت محصول زعفران اختصاص داده‌ایم و الحمدالله محصول مذکور نتیجه کامل داده است و انتظار می‌رود در آینده نزدیک بخش بردخون و استان بوشهر از حالت کشت تک‌محصولی خارج شود. 
خسروی عنوان داشت: در تابستان امسال نیز اقدام به کشت برنج در بردخون کردیم که این امر نیز برای نخستین بار بوده است و امیدوار هستیم که با تلاش و همکاری جهاد کشاورزی بتوانیم سایر محصولات کشاورزی را نیز کشت کنیم. 
وی در ارتباط با زعفران کاشت شده گفت: زعفران یکی از محصولات گران‌بهای بدون ساقه است که نیاز به آب زیادی ندارد و بیشتر در کویر می‌روید و به طلای سرخ یا طلای کویر مشهور است و گیاهی است، نیمه‌گرمسیری و در نقاطی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان گرم و خشک باشد به خوبی می‌روید. 
این کشاورز مبتکر بردخونی افزود: پیاز زعفران مدت نسبتا زیادی در زمین می‌ماند و خاک زمین باید سبک یا ترکیبی از شن و رس باشد که پیاز بتواند در این مدت علاوه بر تامین مواد غذایی در مقابل شرایط خاص منطقه‌ای نیز مقاومت کند. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر نیز در حاشیه بازدید از مزرعه زعفران در بردخون اظهار داشت: این کشاورز یکی از پیشگامان و از کشاورزان پیشرو در منطقه بردخون است که اقدام به کشت محصول خوب زعفران برای نخستین بار در استان بوشهر کرده است و با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه قابلیت توسعه کشت آن وجود دارد. 
عیسی محمددوست افزود: در سال زراعی جاری 85 هکتار از اراضی شهرستان دیر به زیر کشت گوجه‌فرنگی رفته و پیش‌بینی می‌شود در صورت مساعد بودن شرایط جوی بیش از 380 هزار تن محصول از مزارع گوجه‌فرنگی برداشت شود. 
وی اضافه کرد: 4 هزار و 500 هکتار از اراضی زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار دارد که با توجه به کمبود بارندگی در منطقه بسیار سودمند است.

فارس

(پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۹) ۱۱:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها