پنج شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۸۹ / ۱۲:۲۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۹۴۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

عرضه اجباری نان کنجدی با قیمت بالا در برخی نانوایی های مشهد

عرضه نان سنگک کنجدی با قیمت بالاتر و خودداری از تحویل نان معمولی با آرد یارانه ای در حاشیه شهر مشهد اعتراض برخی از شهروندان را برانگیخته است.

در این باره یکی از شهروندان مشهدی گفت: برخی از نانوایی های سنگک چون مشتری دارند با زدن کنجد آن را ۲۵۰ تومان به فروش می رسانند و از دادن نان معمولی ۱۲۵ تومانی خودداری می کنند.وی افزود: اعتراض برخی از شهروندان بر این است که باید نان معمولی عرضه شده و در کنار آن بر اساس سفارش افراد نان کنجدی هم پخت شود در حالی که برخی نانوایان چند تنور را کنجدی پخت کرده و تا آن ها را عرضه نکنند نان معمولی پخت نمی کنند. یک شهروند دیگر هم ضمن انتقاد از عملکرد برخی نانوایان گفت: هر بار به نانوایی محله مراجعه می کنم می بینم نان کنجددار به تعداد بسیار موجود است و تعداد زیادی هم در صف متقاضی نان بدون کنجد هستند.

اسماعیل زاده افزود: با توجه به این که صف عرضه نان در نانوایی سنگک طولانی تر است و کندتر هم پیش می رود تعداد زیادی از جمله خودم مجبور می شوم نان کنجددار را به دو برابر قیمت و بدون نوبت بخرم. به گفته وی نانوایی ها باید اولویت را به سفارش شهروندان و متقاضیان نان بدهند و از عرضه اجباری نان کنجددار آن هم به دو برابر قیمت امتناع کنند.به یک نانوایی دیگر در قاسم آباد مراجعه کردم شاگرد نانوا که تحویل نان به مشتریان هم با اوست چهره عبوسی دارد و به تاکید های هیچ کس گوشش بدهکار نیست برخلاف مشتری که صبح زود و در هوای سرد به انتظار ایستاده است اصلا عجله ای ندارد. در این نانوایی فعلا کسی متقاضی کنجد نیست و سر میخ هم نان سفارشی و گران دیده نمی شود، هر کسی که تاکید می کند عجله دارم لطفا نان من را بدهید تا مرخص شوم، برعکس عمل می کند و نفر دیگری را راه می اندازد، یک نانوایی را هم که دیدم از نان کنجددار خبری نیست ولی غرولندهای شاگرد نانوا هر مشتری را دل چرکین می کند.

با توجه به این که نان سنگک صبح با پنیر طرفدار زیادی دارد با در نظر داشتن عجله افراد و مشتریان برای رسیدن به سرکار غالبا نانوایی ها بیشترین نان کنجددار اجباری را به مشتریان در این زمان عرضه می کنند.البته عرضه نان دو رو کنجد هم صورت می گیرد که در برخی از نانوایی ها تا ۵۰۰ تومان به فروش می رسد و از یک بسته کنجد ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومانی تعداد زیادی نان کنجددار عرضه می کنند.

البته قصدم بی اجر و قرب کردن زحمات خبازان و متصدیان و کارگران آنان نیست که در زمستان و تابستان پای تنور می ایستند و قوت روزانه شهروندان را عرضه می کنند ولی روی سخنم بیشتر متوجه نانوایی های خاطی است که برخلاف مقررات چون راه سودجویی را برای خود باز می بینند شهروندان را به نوعی نقره داغ می کنند.

همچنین قبلا نیز این نوع تخلفات مانند فروش آرد یارانه ای به صورت آزاد توسط برخی خبازی ها مشاهده می شد ولی باید به این نوع تخلفات و سودجویی ها پایان داد.نایب رئیس اتحادیه نانوایی های شهر مشهد در این باره ضمن غیرمجاز اعلام کردن این اقدام برخی از نانوایان به خراسان گفت: تعدادی از نانوایان متقاضی ابطال سهمیه آرد یارانه ای بوده و خواستار عرضه نان آزاد هستند ولی بحث آزادسازی هنوز در پیچ و خم کارهای اداری مانده است.دیده کار افزود: در صورتی که شهروندان تماس گرفته و نانوایی خاطی را معرفی کنند قطعا با او برخورد خواهد شد.

وی گفت: با هدفمند شدن یارانه ها یارانه گندم و آرد حذف شده و نان به صورت آزاد عرضه خواهد شد.بازرس نانوایی های سطح شهر مشهد با حضور در منطقه دکتر حسابی قاسم آباد و بازرسی از چند نانوایی گفت: با خرید صوری که از این نانوایی ها انجام دادیم موردی مشاهده نشد.

رضا خزایی افزود: در این خرید یک نان معمولی به جای ۱3۵،۱2۵ تومان عرضه شد که با تذکر به متصدی نانوایی اعلام شد کمی کنجد به این نان زده شده است. وی با اشاره به این که نانوایان نان کنجدی را باید با سفارش مشتری پخت کنند گفت: نانوایان بدون سفارش حق پخت و عرضه آن به مشتری را ندارند.وی افزود: بازرسی از نانوایان سطح شهر در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها برای جلوگیری از تخلف های احتمالی بیشتر شده است.وی از تخلف ۹۵درصد نانوایان سنگک آزادپز در مشهد خبر داد و گفت: برخی تخلفات در نانوایی های عرضه نان یارانه ای هم مشاهده می شود و میزان تخلف آنان با آزادپز قابل مقایسه نیست.

روزنامه خراسان رضوی

(پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۹) ۱۲:۲۹
ali
۱۳۹۳/۰۴/۰۵ Iran
0
0
0

درچهارراه گازرسالت به طرف هفتم گاز سمت راست یک نانوایی سه منظوره ای وجوددارد که نان های سنگگ آن وزن واقعی ندارد ونان های عراقی راهم که 225تومان است به صورت نان گرد درآورده ودانه ای 300تومان می فروشد وکیفت نان هایش هم صفراست


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها