سه شنبه / ۲ آذر ۱۳۸۹ / ۱۳:۰۹
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۱۹۳۱۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

کیت تشخیصی کنسرو تقلبی ماهی در کشور ساخته شد

کیت تشخیصی کنسرو تقلبی تن ماهی از نمونه واقعی، برای اولین بار در کشور، توسط عضو هیات علمی گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد طراحی و ساخته شد.

محمدرضا زارعیان، مسوول روابط عمومی دانشگاه با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: دکتر علی محمد احدی، عضو هیات علمی گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد، پس از چهار سال تحقیق و پژوهش موفق به طراحی و ساخت کیت تشخیصی کنسرو تن ماهی تقلبی از نمونه‌ی واقعی شد.

وی خاطرنشان کرد: در صنعت تولید کنسرو تن ماهی، گوشت ماهی های مرغوب گونه های تن در شرایط خاص تا دماهای بسیار بالا حرارت می بیند و روندی را طی می کند که به دست آوردن DNA در حالت طبیعی بسیار محدود و مشکل خواهد بود. در عین حال در این صنعت برخی سودجویان اقدام به عرضه‌ کنسرو های تن ماهی تقلبی می‌کنند که آلوده به گوشت گونه های نامرغوب و حتی بسیار بی ارزش است.

زارعیان تصریح کرد: در این بررسی با مطالعه‌ دقیق میتوکندریایی گونه های بسیار نزدیک به ماهی تن شامل برخی بادبان ماهی ها، اسب ماهی ها و نیزه ماهی ها روشی برمبنای Nested-PCR طراحی شد که در یک مرحله و با دقتی بسیار بالاتر از روش های مرسوم قادر به شناسایی وجود گوشت گونه های نزدیک تقلبی و کم ارزش در گوشت تن ماهی پخته شده به شکل کنسرو است.

وی اظهار داشت: این طرح با همکاری موسسه استاندارد و همراهی مهندس مینا میری از سال 1385 آغاز و نتایج اولیه آن نیز در همان سال در همایش ملی صنایع غذایی در دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شد و در حال حاضر مراحل مقایسه و تایید خود را نیز طی کرده است.

ایسنا

(سه شنبه ۲ آذر ۱۳۸۹) ۱۳:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها