سه شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۸۹ / ۱۴:۱۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۱۸۴۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

برگزاری سمینار یک روزه لبنیات ، ضامن سلامتی با مشارکت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی

به گزار ش فودنا سمینار یک روزه لبنیات ، ضامن سلامتی با مشارکت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجانغربی در ارومیه برگزار شد .

همزمان با بزرگداشت روز جهانی غذا در کشور سمینار یک روزه لبنیات ، ضامن سلامتی در25 مهرماه در نوبت صبح با حضور متخصصان بهداشت و تغذیه ، اساتید دانشگاه علوم پزشکی ، مسئولین سازمان جهاد کشاورزی و موسسه استاندارد و در نوبت بعدازظهر با شرکت عموم مردم با هدف ارتقای اطلاعات علمی و بهداشت جامعه درخصوص فواید تغذیه با شیر و فرآورده های شیری پاستوریزه ، پیشرفت های تکنولوژیکی صنعت شیر ، ایجاد هماهنگی بین صنعت / جامعه و دانشگاه در محل سالن آمفی تئاتر بیمارستان امام خمینی ارومیه با مشارکت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجانغربی برگزار گردید .
به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران « پگاه » دکتر دلیر راد از معاونت غذا و دارو استان به صورت مبسوط به معرفی و بیان محاسن تغذیه سالم و هم چنین تأئیر آن در سلامتی آحاد مختلف جامعه پرداخت و گفت سلامت جسمی و روانی ناشی از تغذیه سالم تأثیرات مثبت و شگرفی را در زندگی روزمره به دنبال خواهد داشت .
در ادامه مهندس ولی پور مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجانغربی با بیان این که کارخانه های صنعتی تولید شیر در کشور تنها از 50 درصد ظرفیت خود بهره می برند ، اذعان کرد : با استفاده مناسب از پتانسیل های واحدهای تولیدی لبنیات ، میزان تولید مواد لبنی 50 درصد افزایش خواهد یافت .
مهندس ولی پور با بیان این که حدود 800 کارخانه تولید شیر صنعتی در کشور فعال می باشند
تصریح کرد : مسئولین و دولت از پتانسیل های موجود در کشور ، برای تولید محصولات لبنی استفاده کنند و همچنین دولت با حمایت ، سیاست گذاری و همکاری با سرمایه گذاران خصوصی د ر ارتقاء سطح کیفیت و میزان تولید شیر تلاش کنند .
مهندس چمنی مشاور انجمن صنایع لبنی و صنایع شیر ایران در کشور شیر را غذا ، واکسن و دارو عنوان کرد و گفت : کمبود مصرف شیر و فرآورده های آن ، ضمن جلوگیری از رشد کامل بدن و عدم تغذیه سلولی مناسب  ، عوارض جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت که از جمله آنها می توان به پوکی استخوان اشاره نمود . وی رژیم غذایی مناسب سرشار از کلسیم را برای پیشگیری از پوکی استخوان امری حیاتی عنوان کرد و با ذکر روایاتی از رسول اکرم (ص) شیر را آقای نوشیدنی ها و تنها ماده غذایی نامید که می تواند جای آب و غذا را بگیرد ، او با بیان این مطلب که در گذشته تخصیص یارانه ها در سبد غذایی مردم بیشتر شامل کالاهایی چون قند و شکر و روغن بوده و با افزایش بی رویه مصرف این اقلام هم اکنون شاهد افزایش انواع بیماریهای قلبی و عروقی در کشور هستیم .
وی از دست اندرکاران و دولتمردان در بحث هدفمند کردن یارانه ها برای تلاش بیشتر در افزایش مصرف لبنیات سالم در سبد غذایی خانوارها استمداد طلبید . در ادامه مراسم ، دکتر ثریا نوابپور کارشناس صنعت شیر کشور نیز اعلام داشت : میزان مصرف شیر در هر جامعه نشان دهنده ارتقای فرهنگ آن جامعه می باشد . وی اضافه نمود از سال 1930 میلادی که روش پاستوریزاسیون برای سالم سازی شیر معمول شد ، عرضه شیر خام در کشورهای صنعتی ممنوع و عرضه کنندگان شیرخام مورد پیگیری قانونی قرار گرفتند . به گفته دکتر نوابپور این درحالی است که در کشور ما شاهد عرضه شیرخام هستیم که این مسئله در شهرستانها بیشتر از تهران به چشم می خورد ، او مصرف شیر فله از سوی مردم را ناشی از نگاه غلط به خواص شیرخام دانست و گفت : متاسفانه مردم با این تصور اشتباه که محصولات لبنی سنتی خواص بیشتری دارند مصرف و عواقب خطرناک بیماریهایی چون تب مالت را به خود تحمیل می نمایند . در این سمینار متخصصین دیگری نیز از سازمانهای ذیربط درخصوص تأثیر شیر و کاهش بیماریها از جمله پوکی استخوان به ایراد سخنرانی پرداختند . این مراسم با پرسش و پاسخ و استقبال بیش از 350 نفر شرکت کننده به کار خود پایان داد .

(سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹) ۱۴:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها