پنج شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۳۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۶۰۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی محصولات کشاورزی، دامی و منابع طبیعی

10 مجتمع کشت و صنعت به بخش خصوصی واگذار می‌شود

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی محصولات کشاورزی، دامی و منابع طبیعی گفت: تا پایان سال جاری 10 کشت و صنعت تحت نظارت این شرکت به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

غلامرضا رازقی در آستانه هفته جهاد کشاورزی امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: انتقال شرکت تولیدی محصولات کشاورزی، دامی و منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی به دماوند تصویب شده و به زودی این جابجایی انجام می‌‌گیرد.
وی اضافه کرد: تمام امور 10مجتمع تحت نظارت این شرکت بنابر اصل 44 به بخش خصوصی وگذار می شود، البته دو شرکت کرم ابریشم ایران و چوب نکا که الان سودده نیستند بعد از رسیدن به مرحله سوددهی واگذار خواهند شد.
رزاقی در مورد جزئیات عملیات سودده کردن شرکت کرم ابریشم ایران گفت: آیین‌نامه ساماندهی صنعت نوغانداری به تصویب رسیده که با اجرای این آیین‌نامه اشتغال نوغانداران و به‌ ویژه زنان روستایی توسعه می‌یابد و در برنامه‌ است که این صنعت را به 14 هزار هکتار افزایش دهیم.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی هم موظف به تأمین منابع مالی، یارانه‌ای و تسهیلات است و حتی برای اجرای این آیین‌نامه وزارتخانه‌های مرتبط هم موظف به همکاری هستند.
رزاقی اضافه کرد: مقدمات اجرای این طرح امسال آماده شده و قطعاً برای سال آینده اجرایی خواهد شد.
رازقی در مورد نکاچوب که جزو شرکت‌های زیان‌ده شرکت مادر تخصصی است نیز گفت: محدودیت بهره‌برداری از جنگلها از دلایل مهمی بود که منجر به زیان‌دهی این شرکت شد، برای افزایش کارایی و سودده کردن این شرکت با همکاری سازمانهای مرتبط و بخش خصوصی و با ارتقای خط تولید، کاهش ضایعات و افزایش راندمان تولید این شرکت به زودی به مرحله سوددهی خواهد رسید.
رازقی در مورد اراضی شرکت‌های تحت نظارت گفت: شرکت کشاورزی و دامپروری سفید رود 4 هزار و 750 هکتار، کشت و صنعت دامپروری مغان 36 هزار هکتار، شرکت کشت و صنعت شهید بهشتی 505 هکتار وسعت دارد.
وی همچنین اضافه کرد: شرکت کشت و صنعت شهید رجایی 5 هزار و 100 هکتار، شرکت کشت و صنعت جیرفت 4 هزار و 400 هکتار، مجتمع صنعتی گوشت فارس 40 هکتار، شرکت پرورش کرم ابریشم ایران 980 هکتار مساحت دارد.
رزاقی همچنین گفت:‌شرکت بهره‌برداری صنایع چوب فریم 55 هزار هکتار شرکت نکاچوب 150 هزار هکتار و شرکت جنگل شفا رود 140 هزار هکتار مساحت دارد.
وی گفت: به هر اندازه برداشت که از جنگل‌ها می‌شود 10 برابر آن باید کاشته شود.
رزاقی افزود: در سال گذشته بسیاری از این شرکت‌ها افزایش تولید خوبی داشتند که در برخی از آنها این رقم تا 125 درصد هم بود.
وی با اشاره به رشد تولید کشت و صنعت مغان گفت:این شرکت در سال جاری 35 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
وی اظهار امیدواری کرد: با اصلاح الگوی کشت و تناوب زراعی، اجرای تعاونی‌های تولید و اجرای به موقع سیاست‌های کشاورزی، اصلاح ژنتیک هیبریداسیون، عملکرد این شرکت‌ها افزایش یابد.
رازقی با اشاره به اینکه بسیاری از آمارهای تولید سال 88 هنوز استخراج نشده است،‌در مورد عملکرد شرکت‌ها طبق آمار 77 گفت: در شرکت‌های تابعه انواع بذور 25 هزار و 884 تن، علوفه 59 هزار و 505 تن، علوفه 50 هزار و 207 تن، محصولات باغی 19 هزار و 669 تن، مرکبات 31 هزار و 493 تن، صیفی و سبزیجات 30 هزار و 873 تن، شکر 6 هزار و 340 تن، ملاس 12 هزار و 378 تن و کنسانتره 82 هزار و 610 تن تولید شده است.
وی همچنین افزود: تولید گوساله و تلیسه 7 هزار و 532 رأس، تخم‌مرغ نطفه‌دار 22 هزار و 448 هزار عدد، ‌جوجه یک روزه 17 هزار و 452 قطعه، پرورش تخم نوقان 42 هزار و 518 جعبه، تولید انواع چوب جنگلی 292 هزار و 690 متر مکعب بوده است.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی محصولات کشاورزی ، دامی و منابع طبیعی تصریح کرد: این شرکت 5500 نیروی عملیاتی و 76 نفر نیروی ستادی دارد. 
منبع : فارس 

(پنج شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۹) ۱۱:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها