دوشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۵۳۲۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
معاون مرکز تحقیقات کشاورزی زنجان:

ایستگاه تحقیقات زیتون طارم، قابلیت تبدیل به مرکز بین‌المللی را دارد

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: ایستگاه زیتون طارم در سطح کشور، مقام نخست را داراست و بر اساس توانمندی‌هایی که دارد، می تواند به یک مرکز بین المللی تولید زیتون در سطح دنیا تبدیل شود.

پرویز مرادی گفت : با بیان اینکه این ایستگاه در حال حاضر یکی از بزرگترین بانک ژن‌های زیتون منطقه خاورمیانه است، اظهار کرد: در حال حاضر ایستگاه تحقیقات زیتون طارم دارای 42 هکتار مساحت و 200 ژنوتیپ زیتون جمع آوری شده از کل کشور است. همچنین 60 رقم زیتون از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، آمریکا، اردن، سوریه و یونان در این مرکز وجود دارد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و دفتر کمیسیون بین المللی زیتون (IOC) تاکید دارند که ژنوتیپ‌ها و ارقام ایرانی زیتون در کنار هم جمع آوری شوند تا یک تحقیقات پایه بر روی آنها آغاز شود؛ بنابراین قسمتی از برنامه‌های آتی ما بر روی همین طرح خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اجرای حدود 60 درصد طرحهای بهزراعی و بهنژادی زیتون کشور در ایستگاه طارم، با مصوبه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر این ایستگاه در رده ایستگاه‌های درجه یک تحقیقاتی قرار گرفته است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در خصوص بین المللی شدن این مرکز گفت: اگر بتوانیم به کمک سازمان جهاد کشاورزی مصوبه‌ بین المللی شدن این مرکز را اخذ کنیم، قادر خواهیم بود با اعتبار، تجهیزات و نیروی انسانی موجود و مورد نیاز، تحقیقاتی را برای اولین بار در کشور و منطقه آغاز کنیم تا به یک نتیجه کاربردی برای تمام دنیا برسیم.

مرادی با بیان اینکه در سال گذشته 131 فقره طرح در این مرکز اجرا شد، بیان کرد: مرکز دارای بخش‌های تحقیقاتی شامل اصلاح و تهیه نهال، بذر، آبخیزداری، منابع طبیعی، آب وخاک، گیاه پزشکی، اقتصادی، اجتماعی، بررسی مسائل روستاییان و واحد ثبت گواهی بذر است.

وی به مهم ترین طرح‌های تحقیقاتی انجام شده در این ایستگاه اشاره و تصریح کرد: مطالعه مایکوفلور زیتون و بررسی اثرات آن در کیفیت روغن زیتون منطقه طارم، نقش حرس در کنترل پسیل زیتون و بررسی اثرات این دو عامل در سال‌ آور درختان زیتون، بررسی مقدماتی و شناسایی بیماری‌های درختان زیتون در استان، بررسی تغییرات جمعیت پسیل زیتون و شناسایی دشمنان طبیعی آن در طارم، تعیین مناسب ترین زمان برداشت زیتون با تعیین درصد روغن در طول مراحل رشد و نمو میوه در طارم و ارزیابی خسارت سرمازدگی و انتخاب ارقام متحمل به سرما در زیتون از جمله این طرح هاست.

این مقام مسئول به تولید سالیانه بیش از 40 هزار نهال زیتون در ایستگاه تحقیقاتی طارم اشاره کرد و یادآور شد: همچنین در این مرکز همکاری و مشاوره در انجام پایان‌ نامه‌های دانشجویی، تولید و فروش بیش از 21 تن زیتون سبز در سال 88 و تولید بالغ بر 40 تن زیتون سیاه جهت استحصال روغن در سال گذشته صورت گرفت.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اعلام برنامه های آتی تحقیقات زیتون، گفت : تبدیل منطقه طارم به بانک ذخایر ژنتیکی زیتون در کشور (دره ارقام) با ایجاد کلکسیون بین‌المللی ارقام و ژنوتیپ‌های زیتون در ایستگاه، گزینش و معرفی ارقام و ژنوتیپ های امیدبخش، تعیین شناسنامه ژنتیکی ارقام مختلف زیتون موجود در ایستگاه تحقیقات زیتون، مطالعه واکنش ارقام و ژنوتیپهای مختلف زیتون به استرس های زنده و غیر زنده، تهیه نقشه ژنتیکی زیتون با استفاده از تلاقی ژنوتیپ های انتخابی و بررسی کیفیت روغن ارقام و ژنوتیپ های زیتون از جمله طرح هایی است که در سال جاری در مرکز دنبال می شود.

ایسنا

(دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹) ۱۳:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها