سه شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۴:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۵۱۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بیش از 3 میلیارد ریال یارانه فرآوری و تولید بذر گندم پرداخت شد

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان زنجان از پرداخت 7 میلیارد ریال یارانه فرآوری و تولید بذر گندم در استان زنجان خبر داد.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، فردین مرادیان اظهار داشت: در سال زراعی 89-88 مقدار 6 هزار و 294 تن بذر گندم آبی و 790 تن بذر گندم دیم تولید، فرآوری و توزیع شده است.
وی تصریح کرد: سالانه حدود 300 هزار هکتار گندم دیم و 25 هزار هکتار گندم آبی در اراضی استان کشت می‌شود.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی افزود: کمیته بذر استان با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و براساس سیاست‌های ستاد بذر کشور حدود 20 درصد بذر مورد نیاز استان را توسط بخش خصوصی و با مشارکت پنج شرکت تولید و فرآوری بذر غلات تامین و بر بوجاری و ضدعفونی 80 درصد بذر خود مصرفی زارعین نظارت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه گندم دومین محصول مهم در کشورهای در حال توسعه است و به عنوان مهمترین محصول زراعی و کالای اساسی و استراتژیک نقش ویژه‌ای در تامین امنیت غذایی دارد، افزود: دستیابی به خودکفایی در تولید محصولاتی مانند گندم کلید توسعه بخش کشاورزی و اقتصاد ملی است.
این مقام مسئول ادامه داد: تولید بذر اصلاح شده متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه از اولویت‌های توسعه زراعت استان محسوب می‌شود.
مرادیان در ادامه از کشت آزمایشی کلزای بهاره در مناطق مختلف استان زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در برخی موارد به لحاظ شرایط زراعی و اقلیمی فرصت و امکان اندکی برای آماده کردن زمین برای کشت پاییزه کلزا موجود نیست.
وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری 20 هکتار از اراضی استان به طور آزمایشی زیر کشت کلزای بهاره قرار گرفته ‌است، افزود: این طرح امسال در سطح 20 هکتار با همکاری و هماهنگی مدیریت زراعت هرستان‌های ماهنشان، خدابنده و طارم اجرا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود از این سطح حدود 50 تن محصول کلزا تولید و گامی مثبت در تولید محصولات استراتژیک و رفع وابستگی کشور برداشته شود.

منبع : فارس

(سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹) ۱۴:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها