پنج شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۱
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۱۴۵۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

ضعف صنعت فرآوری بادام در ایران

- رییس گروه میوه های خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ کارخانه فرآوری و بسته بندی که تمام خطوط پوست سبز کنی، پوست شکنی، خلال کن، چیپس کن و غیره را شامل شود، در کشور وجود ندارد.

مهندس علیرضا راحمی، رییس گروه میوه های خشک وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب اظهار داشت: محصول بادام به دلیل غیر یکنواختی تولید و مخلوط بودن با کاهش صادرات روبروست.
وی افزود: چروکیده بودن مغز بادام ناشی از کمبود آب، وجود مغز تلخ و محصول دوقلو از جمله مهمترین مشکلات محموله های بادام ایران است.
راحمی به ضعف صنعت فرآوری بادام در کشور اشاره کرد و گفت: بسته بندی نامناسب و بی توجهی به صنعت فرآوری یکی از معضلات صادرات بادام است.
وی افزود: باید به محصولات جنبی بادام نظیر مارگارین، کره، روغن خوراکی، روغن معطر و محصولاتی نظیر فورفورال، زایلوز، زایلیتول و کربن فعال که از محصولات ثانویه بادام به حساب می آید، نگاهی ویژه داشت.
رییس گروه میوه های خشک وزارت جهاد کشاورزی بر انتخاب گونه های باغی مناسب تاکید کرد و گفت: گونه بادام یکی از مناسبترین گونه هایی است که با اندکی توجه می توان عملکرد مناسبی از آن بدست آورد.
وی ایجاد باغات یکدست و یکپارچه، با استفاده از ارقام دیرگل، خودگشن و عملکرد کمی و کیفی بالا را یکی از راهکارهای دست یابی به بازار مناسب و قابل رقابت با جهان دانست.
راحمی تصریح کرد: باید در سیاست تولید نهال، واردات ارقام جدید و مباحث زراعی تغییر نگرش جدی ایجاد شود.
وی بر تقویت مکانیزاسیون در باغ های بادام تاکید کرد و گفت: باید اعتبارات ویژه ای برای توسعه، اصلاح و جایگزینی باغ های بادام کشور و افزایش ضریب مکانیزاسیون و فرآوری آن در نظر گرفت.
رییس گروه میوه های خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشت بادام در اراضی شیب دار باید به ایجاد سامانه آبگیر و آبیاری تکمیلی توجه ویژه داشت.

(پنج شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸) ۱۳:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها