چهارشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۴۴۵۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مصرف قارچ خوراکی در آذربایجان شرقی بیش از سرانه کشوری است

8 واحد قارچ صدفی در استان آذربایجان شرقی مشغول به فعالیت تولیدی هستند که ظرفیت اسمی آنان 2 هزار و 240 تن انواع قارچ در سال بوده که در حال حاضر، تولید سالانه این واحد ها به یک هزار و 725 تن بالغ می‏شود.

 به نقل از روابط عمومی استان آذربایجان شرقی، تولید قارچ خوراکی در کشور بالغ بر 48 هزار تن بوده و مصرف سرانه آن در کشور، 650 گرم است که مصرف این محصول خوراکی در استان، بالاتر از سقف مصرفی کشور بوده و آذربایجان شرقی در استفاده از قارچ خوراکی در سبد غذایی خانوار، جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است.
مهندس سعد ا... اسکندری، مدیر باغبانی سازمان با اعلام این مطلب اضافه کرد: استان آذربایجان شرقی، سالانه به 2 هزار 880 تن قارچ خوراکی نیاز دارد که حداقل یک هزار و 115 تن آن از سایر استان‏های کشور تامین می‏گردد و بر اساس برنامه ریزی‏های انجام یافته، سازمان با ترویج مصروف و تولید این محصول در نظر دارد میزان مصرف قارچ را به مرزهای استاندارد جهانی نزدیک سازد.
وی با اشاره به این مطلب که میزان مصرف سرانه قارچ، طی برنامه اول اقتصادی 150 گرم در کشور بوده است، افزود: رسیدن به رقم مصرفی 650 گرم به ازای هر نفر در کشور، ارزش تلاش دست اندرکاران امر را به خوبی نشان می‏دهد.
اسکندری با اظهار این نکته که بانک‏ها برای پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان قارچ، با تائید انجمن قارچ کاران مبادرت به مشارکت می‏نمایند از برنامه‏های توسعه‏ای جهاد کشاورزی در ارتقای سطح کمی و کیفی محصول قارچ صدفی در استان خبر داد و گفت: شهرستان‏های اسکو، اهر، بناب، چاراویماق، عجب شیر، کلیبر، ملکان، ورزقان، هریس و تبریز در اولویت صدور مجوز تولید این محصول قرار دارند.
مدیر باغبانی از سرمایه گذاران مایل به تولید قارچ صدفی خواست قبل از هر اقدام، از مشاوره رایگان کارشناسان این مدیریت بهره‏مند گردند.

(چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸) ۱۱:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها