شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۴۴۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
دو‌سوم دامداری‌های استان مازندران به صورت سنتی اداره می شود

شهرک های دامپروری در مسیر پویایی

در حالی که استان مازندران به دلیل شرایط ویژه یکی از قطب‌های مهم کشور در تولید انواع محصولات کشاورزی بویژه فرآورده‌های دامی است، اما حدود 75 درصد از دامداری‌های موجود این استان به صورت سنتی اداره می‌شوند.

ساخت 16 شهرک دامپروری در 16 شهرستان استان، در دور اول سفر هیات دولت به مازندران (آذر 85 ) در دستور کار دولت قرار گرفت و به تصویب رسید. براساس این برنامه و با تحقق ساخت این شهرک‌ها، 2600 شغل ایجاد و 220 هزار تن شیر و 4000 تن گوشت قرمز به تولیدات دامی مازندران اضافه می‌شود. کارشناسان معتقدند توسعه شهرک‌های صنعتی دامپروری در افزایش بازده تولید، ایجاد اشتغال، ایجاد فضای مناسب زیست محیطی، عدم‌انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر موثر است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در این رابطه می‌گوید: زیرساخت‌هایی که در این شهرک‌ها آماده می‌شود، متناسب با بخش کشاورزی است و می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان و افزایش درآمد برای تولیدکنندگان موثر باشد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد افزود در این شهرک‌ها واحدهای دامی می‌توانند از دانش فنی همدیگر استفاده کنند و بسیاری از تحصیلکرده‌های بخش کشاورزی نیز در آن مشغول به‌کار شوند، همچنین موجب رونق اقتصادی آن مناطق می‌شود. 4 شهرک در دست ساخت

تاکنون از 16 شهرک مصوب، احداث 4 شهرک در مناطق پشرت ساری، بورخانی سوادکوه با 80 درصد پیشرفت و فیروزکلای نوشهر و کلوزی رامسر با 40 درصد پیشرفت در دست ساخت است. این در حالی است که برای 8 شهرستان، هنوز هیچ اقدامی نشده است و در 4 شهرستان دیگر نیز به دلیل شرایط مناسبی که برای تولید گل و گیاه وجود داشت، مصوبه هیات دولت اصلاح و قرار شد به جای شهرک‌های دامپروری، شهرک گلخانه‌ای احداث شود.

احمد ناطق‌نوری نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در مورد تاخیر در ساخت شهرک‌های دامپروری گفت: یکی از مشکلاتی که برای احداث این شهرک‌ها در استان داریم، کمبود تسهیلات اعطایی از جانب بانک‌هاست که اگر معوقات بانک‌ها توسط افرادی که وام‌های کلان گرفتند و هنوز اقساط را نداده‌اند،پرداخت شود، این مشکل هم برطرف می‌شود. مشکل تامین علوفه

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی ساری نیز درباره لوازم احداث این شهرک‌ها در مازندران می‌گوید اولین موضوعی که باید برای شهرک‌های د امپروری مد نظر قرار گیرد، چگونگی تامین علوفه برای این شهرک‌هاست. دکتر قربانعلی نعمت‌زاده افزود: برای 20 تا 25 هزار راس گاو اصلاح شده که برای این شهرک‌ها در نظر گرفته شده است، حدودا 5 تا 7 هزار هکتار زمین مرغوب برای کشت علوفه نیاز داریم. سوالی که در اینجا می‌شود این است که آیا حتی 1000 هکتار برای کشت علوفه اختصاص داده شده است؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در پاسخ دکتر نعمت زاده می‌گوید در استان نمی‌توانیم در کنار شهرک‌های دامپروری، مزارع تولید علوفه داشته باشیم زیرا همه مزارع ما زیرکشت محصولات استراتژیک و مهم مثل برنج هستند مگر این‌که در کشت دوم، پس از برداشت برنج، علوفه کشت کنیم.

عنایت‌الله تورنگ افزود: ما توانایی چنین کاری را داریم و لازم نیست در کنار شهرک‌ها علوفه داشته باشیم چرا که می‌توانیم در جای دیگر علوفه کشت کنیم و به شهرک‌ها انتقال دهیم. همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان می‌گوید با احداث این شهرک‌ها، واحدهای دامپروری پراکنده از حاشیه شهر و روستا جمع‌آوری می‌شوند. عنایت‌الله تورنگ، همچنین کاهش هزینه تولید، امکان ایجاد صنایع تبدیلی به صورت متمرکز، اعمال مدیریت بهینه جمع‌آوری تبدیل شیر، گوشت و سایر فرآورده‌های دامی را از کارکردهای مهم این شهرک‌ها برشمرد.

(شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸) ۱۱:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها