یکشنبه / ۱ آذر ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۳۵۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس سرویس عمومی
یک تولیدکننده کمپوست

بزرگترین کارخانه کمپوست قارچ خاورمیانه با 20 درصد ظرفیت کار می‌کند

یک تولیدکننده کمپوست قارچ گفت: بزرگترین کارخانه کمپوست خاورمیانه با 20 درصد ظرفیت کار می‌کند.

سیدعلی رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: تولید کمپوست ماده‌ اولیه تولید قارچ در اکثر واحدهای پرورش قارچ ایران به صورت سنتی و نیمه ‌صنعتی تولید می‌شود، اما تنها واحد صنعتی کمپوست خاورمیانه و ششمین تولیدکننده کمپوست قارچ در جهان با ظرفیت سالانه تولید 144 هزارتن کمپوست در قزوین راه‌اندازی شده ،اما متأسفانه در حال حاضر با یک پنجم ظرفیت کار می‌کند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت آریا افزود: از تولید 144 هزار تن کمپوست قارچ می‌توان حداقل 25 درصد قارچ کشور را تولید کرد و سرانه مصرف قارچ را 600 گرم افزایش داد.
رضوی تصریح کرد: کارخانه مکانیزه تولید کمپوست در قزوین در حال حاضر با حدود 30 هزار تن یعنی 20 درصد ظرفیت کار می‌کند و اگر دولت تا 5 سال آینده مجوز تولید قارچ صادر کند، این شرکت می‌تواند کمپوست مورد نظر را برای آنها تأمین کند.
وی در مورد دلیل کارکرد زیر ظرفیت این واحد کمپوست‌سازی گفت: در حال حاضر تقاضای واحدهای پرورش قارچ حداکثر 30 هزار تن است که اگر امکان تولید 70 هزار تن قارچ ظرف 3 الی 4 سال آینده تولید شود، توان تأمین کمپوست توسط شرکت آریا وجود دارد.
مدیرعامل این کمپوست سازی افزود: این شرکت همچنین مجوز تولید 12 هزار تن قارچ را گرفته و در حال حاضر مراحل شروع به کار در استان قزوین آغاز شده است.
وی افزود: کل سرمایه‌گذاری ریالی به میزان 110 میلیارد ریال توسط 5 نفر سهامدار این شرکت از بخش خصوصی تأمین شده است.
رضوی افزود: بخشی از ماشین‌آلات از محل تسهیلات حساب ذخیره ارزی به مبلغ 2.6 میلیون یورو تأمین اعتبار شده است.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت آریا افزود: با توجه به شناور بودن ارز بازپرداخت اقساط با 48 درصد نرخ سود مواجه شده، زیرا در زمان گرفتن تسهیلات نرخ یورو 1080 تومان بود و در حال حاضر این رقم به 1456 تومان افزایش یافته است که مابه‌التفاوت نرخ ارز 40 درصد و سود بانکی و کارشناسی 8 درصد که در نهایت 48 درصد سود بانکی خواهد بود.

(یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸) ۱۰:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها