سه شنبه / ۲۶ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۱
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۱۳۵۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات
نماینده رودسر و املش

ترکیه بازار فندق ایران را تهدید می کند

در حالیکه ترکیه با 500 هزار تن در سال، بزرگترین تولیدکننده فندق دنیاست، همزمان با رکود بازارهای جهانی به دنبال تصاحب بازارهای کشورهای منطقه از جمله ایران است.

نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا گفت: حجم تولید فندق ایران 15 هزار تن است که با تولید 500 هزار تنی ترکیه ازنظر حجم و کیفیت قابل مقایسه نسیت. لذا این کشور باصدورگسترده محصولات خود به دنبال تصاحب بازار فندق ایران است.

اسدالله عباسی افزود: بیش از 80 درصد فندق کشور در استان گیلان به ویژه در شهرستان رودسر انجام می شود که احداث ایستگاه تحقیقات فندق در منطقه شکورات ضروری است.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر تحقیقات در زمینه فندق تنها در یک ایستگاه تحقیقات آستارا صورت می گیرد که وجود ایستگاه تخصصی فندق در رودسر را الزامی می کند.

عباسی با اشاره به احداث ایستگاه تحقیقات رودسر در سفر استانی رییس جمهور ادامه داد: انتظار می رود تا دهه فجر امسال این ایستگاه که بودجه آن در ردیف بودجه سال 88 دیده شده است به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به کیفیت فندق ترکیه می گوید: در ایران 25 رقم ژنوتیپ فندق وجود دارد که تنها هشت رقم برتر کیفی شناخته شده است این در حالیست که ترکیه با تحقیقات دایمی از ارقام کیفی با راندمان بالا استفاده کرده است.

نماینده رودسر و املش با بیان اینکه با برنامه توسعه کشت فندق در استانهای گیلان، مازندران و گلستان و قزوین انجام خواهد شد، گفت: مقرر شده است 110 هزار هکتار از اراضی شیبدار استان گستان به کشت فندق، زیتون و گردو اختصاص یابد که از این میزان 35 هزار هکتار به زیرکشت فندق خواهد رفت.

(سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸) ۱۰:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها