چهارشنبه / ۱۳ آبان ۱۳۸۸ / ۰۹:۵۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۳۳۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سیب جابان با شهرت جهانی مشتری ندارد

باغداران دماوند با بیان اینکه سیب جابان دماوند در کشورهای جهان شناخته شده است، اعلام کردند: امسال به دلیل افزایش تولید سیب در کشور و بروز حادثه تگرگ در برخی از باغهای دماوند این محصول بدون مشتری مانده است.

در حالی که کشاورزان باغدار یک سال زحمت می‌کشند تا هنگام برداشت محصول با فروش به موقع و به قیمت محصول خود بتوانند هزینه نگهداری باغ در طول یک سال را جبران کنند، هر سال به بهانه‌های مختلف تعدادی دلال و واسطه که هیچ‌گونه زحمتی در فرایند تولید نمی‌کشند، در کمین ایستاده و با بهانه‌های مختلف دسترنج باغداران را به بهای ناچیز خریداری می‌کنند.
بنابراین گزارش، طبق گفته اکثر باغداران دماوند و تایید بازرگانان صادر کننده سیب محصول سیب دماوند به ویژه روستای جابان از توابع دماوند شهره آفاق شده و در کشورهای اروپایی به خوبی شناخته شده است، اما امسال به دلیل بروز تگرگ در برخی از باغهای منطقه دماوند و اعلام این حادثه برای دریافت غرامت از صندوق بیمه متاسفانه دلالان و واسطه‌ها از این حادثه سوء استفاده کرده و کل محصول سیب منطقه دماوند را به بهانه تگرگ خریداری نمی‌کنند.
بنابر مشاهده خبرنگار خبرگزاری فارس برخی از باغها دچار تگرگ‌زدگی شده که در عین حال محصول درجه یک سیب دماوند دچار لکه‌هایی شده، اما برخی از درختان محصولات سالم و درجه یک دارند. که هیچ‌گونه مشکلی ندارند، اما متاسفانه واسطه‌ها مترصد ایستاده تا محصول کشاورزان روی دست مانده و به ناچار به قیمت‌های پایین تن دهند.
به گزارش فارس یکی از مشکلات باغداران دماوند نبود تشکل‌ قوی از باغداران برای فروش رساندن محصول آنها در فصل برداشت و همچنین کمبود فضای سردخانه نگهداری سیب در منطقه دماوند است که بنابر گفته مسئولان جهاد کشاورزی دماوند ظرفیت سردخانه‌های دماوند حداکثر توان ذخیره‌سازی 20 درصد محصول کشاورزان را دارد.
بنابراین گزارش دولت با حمایت از سرمایه گذاران در جهت ایجاد سردخانه‌های استاندارد برای نگهداری سیب و سایر محصولات کشاروزی و نیز تقویت تشکل‌های بخش کشاورزی برای کاستن فاصله تولید تا مصرف و نیز بازار رسانی و صادرات محصول کشاورزان همچنین ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌تواند به کشاورزان کمک کرده و سهم کشاورز از ارزش افزوده و قیمت نهایی محصول را افزایش دهد.
خبرنگار فارس با حضور در باغهای دماوند در گفت‌وگو با باغداران مشکلات آنها را جویا شد.
رمضانعلی یحیی‌آبادی باغدار نمونه دماوند در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: محصول سیب امسال به اندازه 3 هزار تن در باغ موسوم به یوسف‌زاده تولید شد که تا کنون حتی یک کیلوگرم از آن فروش نرفته و مجبوریم کل محصول تولیدی را بسته بندی کرده و با هزینه هر کیلوگرم 300 تومان بعد از برداشت روانه سردخانه کنیم.
این باغدار افزود: در حالی که هزینه تولید سیب روی درخت هر کیلوگرم حداقل 70 تومان تمام می‌شود، اما از مرحله برداشت تا نگهداری به مدت 6 ماه در سردخانه هزینه تمام شده آن حدود 600 تومان تمام می‌شود که کافیست شب عید هنگام ارسال محصول ذخیره شده به بازار با واردات بی‌رویه سیب مواجه شده و دچار زیان شویم.
وی گفت: یکی از دلایل عدم اقبال سرمایه گذاران به خرید و ذخیره سازی سیب کشاورزان زیان سال گذشته آنها بر اثر واردات بی‌رویه میوه بود که امسال هیچ رغبتی به خرید سیب داخلی ندارند.
یحیی‌آبادی افزود: کشاورزان خرده پا اکثرا سرمایه لازم برای جمع‌آوری و نگهداری سیب در سردخانه ندارند و در این شرایط افزایش تولید و بروز تگرگ در برخی از باغها کشاورزان تسلیم شرایط تحمیلی دلالان شده و محصول خود را به بهای ناچیز به فروش می‌رسانند.
این باغدار دماوندی گفت: اگر وزارت بازرگانی قصد ذخیره سازی میوه برای شب عید دارد با بستن قرار داد با باغداران و تولید کنندگان می‌تواند بخشی از بهای ذخیره سازی را به کشاورزان پیش پرداخت کند و آنها به عنوان مباشر وزارت بازرگانی محصول خود را جمع آوری، بسته بندی و در سردخانه نگهداری کنند و شب عید برای کاهش قیمت روانه بازار کنند تا به این طریق هم مصرف کننده محصول ارزان در اختیار داشته باشد و هم باغدار تولید کننده دچار زیان نشود.
وی گفت: اگر دولت از کشاورزان باغدار سیب حمایت نکند، تولید کاهش یافته و آنها رغبتی به ادامه تولید نخواهند داشت.
علی سلیمانی دیگر باغدار دماوند با بیان اینکه از هر هکتار بین 50 تا 60 تن سیب برداشت می‌کند، گفت: مزه و خاصیت سیب دماوند در دنیا بی‌نظیر است و کشورهای خارجی حاضرند برای محصول دماوند هر قیمتی را بپردازند، اما متاسفانه مسئولان کشور با واردات بی‌رویه سیب و سایر میوه‌های خارجی کشاورزان را دلسرد کرده و محصول آنها بدون مشتری مانده است.
محمد رضا یاری دیگر باغدار منطقه دماوند دلیل روی دست ماندن محصول کشاورزان دماوند را واردات بی‌رویه دانست و گفت: اگر واردات به این روال ادامه پیدا کند کشاورزی از بین می‌رود، زیرا با واردات کشاورزان دلسرد شده و به باغ رسیدگی نمی‌کنند.
این کشاورز دماوندی گفت: محصولات مختلف مانند سیب، گلابی، نارنگی، انار، هلو، شلیل، به، پرتقال و انگور از کشورهای دیگر وارد می‌شود که میوه‌های خارجی فقط ظاهر زیبا دارند اما انصافا مزه و طعم و خاصیت سیب دماوند در هیچ میوه خارجی پیدا نمی‌شود.
نوید خواص دیگر باغدار منطقه جابان دماوند با بیان اینکه محصول سیب دماوند سالهای گذشته مشتری فراوان داشت گفت: امسال مشتری پیدا نمی‌شود زیرا بسیاری از سرمایه گذارانی که سال گذشته محصول خریده بودند بعد از نگهداری در سردخانه شب عید با ورود محصولات خارجی زیان دیدند.
وی افزود: امسال سیب دماوند به دلیل تگرگ زدگی برخی از باغها مشتری ندارد و محصولات کشاورزان روی دست مانده است.
خواص افزود: در باغ بنده 3 هزار تن سیب درختی روی دست مانده و مجبورم کل آن را با هزینه سنگین جمع آوری، بسته‌بندی، روانه سردخانه کنم.
محمد سنگ‌سفیدی راننده کامیون که دوازده تن سیب از باغهای دماوند را به مقصد سردخانه مشهد حمل می‌کرد گفت: در مشهد سیب درجه یک کیلویی 200 تومان فروخته می‌شود، در حالی که مردم همین سیب را حداقل 3 تا 4 برابر از مغازه‌ها خریداری می‌کنند.
این راننده گفت: کرایه حمل یک کامیون 10 تنی از دماوند تا مشهد 260 هزار تومان است که کل محموله 10.5 تن بار سیب است یعنی کیلویی حدود 25 تومان فقط هزینه حمل، 20 تومان هزینه حق‌العمل بار فروش در میدان، 20 تومان هزینه کارتن و 35 تومان هزینه تخلیه و بارگیری است که در این شرایط واقعا برای باغدار مبلغ قابل توجهی باقی نمی‌ماند.
علی اصغر بازقندی دیگر باغدار دماوند با بیان اینکه در حال حاضر 1800 تن سیب روی دستش مانده گفت: از کل کشاورزان منطقه دماوند تنها 10 درصد قادر به فروش محصول خود شده‌اند و بقیه 90 درصد را با هزینه‌های شخصی خود جمع‌آوری بسته‌بندی و روانه سردخانه می‌کنند.

(چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸) ۰۹:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها