دوشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۸۸ / ۱۴:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۳۱۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
در جشن برداشت سیب درختی در دماوند اعلام شد:

سیب باغدار خریدار ندارد

در حالی جشن برداشت سیب درختی در شهرستان دماوند از توابع استان تهران امروز برگزار می‌شود، که باغداران و مسئولان محلی معتقدند، سیب کشاورز خریدار ندارد.

جشن برداشت سیب درختی در شهرستان دماوند در منطقه "گیلاوند " با حضور مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان، کشاورزان و باغداران منطقه، نماینده مردم دماوند در مجلس برگزار می‌شود.
برداشت سیب در شهرستان دماوند از 10 مهرماه تا 10 آبان ماه انجام می‌شود که عمده محصول سیب کشاورزان روانه سردخانه‌ها شده و به تدریج ظرف 6 ماه به مصرف می‌رسد.
مرتضی امیری مدیر جهاد کشاورزی دماوند در این رابطه گفت: یکی از مشکلات اساسی باغداران دماوند در سال جاری نبود بازار برای فروش سیب و عدم استقبال بازرگانان و سلف‌خران از خرید سیب دماوند است.
در این رابطه برخی از باغداران منطقه گفتند: یکی از دلایل عدم اقبال بازرگانان به خرید محصول سیب بروز حادث تگرگ در برخی از باغهای شهرستان دماوند است که باعث شده دلالان از این حادثه سوء استفاده کرده و محصول کشاورزان را به بهانه تگرگ خریداری نمی‌کنند.
حاجی آقایی یکی از باغداران منطقه "جابان " در این رابطه گفت: همچنین واردات بی‌رویه سیب و مرکبات از دلایل عدم فروش محصول تولیدی کشاورزان دماوند است و اگر وضعیت تولید بر این روال پیش رود تا 2 - 3 سال آینده به جای جشن برداشت سیب باید عزای باغداران سیب برگزار شود.
امیری افزود: میانگین برداشت سیب از یک هکتار باغ در کشور 13 تن و در منطقه دماوند 30 تن در هکتار است که کشاورز نمونه 130 تن سب در هکتار برداشت کرده است.
همچنین سید حسین محسنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از وجود فاصله قیمتی محصول سیب از کشاورز تا مغازه انتقاد کرد و گفت: یکی از دلایل پایین بودن قیمت محصول برای کشاورز کمبود سردخانه نگهداری است که در این رابطه سال گذشته 10 هزار تن ظرفیت سردخانه در دماوند احداث شد و در حال حاضر 20 هزار تن ظرفیت جدید در حال احداث است.
رئیس سازمان جهاد کشاوری استان تهران گفت: دولت با اولویت تشکل‌های کشاورزی و باغداری تسهیلات احداث سردخانه و انبارهای فنی را پرداخت می‌کند.
محسنی افزود: همچنین در راستای حمایت از باغداران قیمت خرید تضمینی سیب درختی توسط دولت تصویب شده که برای هر کیلو سیب ممتاز 242 تومان، سیب درجه یک 190 تومان، درجه دو 140 تومان، و درجه سه 62 تومان تصویب شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین تصریح کرد:‌صندوق حمایت از بخش کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت برای ذخیره سازی و ساخت سردخانه در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.
وی افزود: سال گذشته برای پرداخت خسارت به کشاورزان یک میلیارد و 400 میلیون تومان در استان تهران پرداخت شد در حالیکه کل حق بیمه پرداختی کشاورزان 121 میلیون تن بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: دولت برای حمایت از کشاورزان در سال جاری 570 میلیارد تومان به صندوق بیمه کشاورزی برای پرداخت غرامت به کشاورزان اختصاص داده است.
طاهره حاج‌ آقایی کشاورز نمونه کشوری در تولید سیب با بیان اینکه از یک هکتار باغ امسال 176 تن سیب درختی برداشت کرده است میانگین برداشت کشاورزان از یک هکتار باغ حدود 17 تن است که من توانسته‌ام بیش از 10 برابر آن تولید کنم.
این کشاورز نمونه افزود: متاسفانه امسال به دلیل تگرگ زدگی برخی از باغها محصول سایر کشاورزان بدون مشتری مانده در حالیکه همه باغها از تگرگ خسارت ندیده است.
حاج آقایی افزود: سال گذشته 6 هزار اصله نهال هلو بین 7 تا 14 ساله بر اثر سرمازدگی از بین رفت که صندوق بیمه کشاورزی در نهایت یک میلیون و 600 هزار تومان خسارت پرداخت کرد که این رقم حتی نتوانست پول نهالها را نیز جبران کند.
به گزارش خبرگزاری فارس کشاورزان باغدار منطقه از عملکرد صندوق بیمه کشاورزی ناراضی بوده و اظهار داشتند برای بیمه کردن یک هکتار باغ 320 هزار تومان طلب می‌کنند در حالیکه هنگام بروز خسارت کارشناسان این صندوق به بهانه‌های مختلف از پرداخت خسارت خودداری می‌کنند.
حسین حاجی آقایی باغدار سیب جابان در این رابطه گفت: کشاورزان به دلیل عملکرد سالهای گذشته صندوق بیمه حاضر به بیمه کردن باغ خود نیستند.
وی افزود: همچنین نهاده‌های تولید به شدت افزایش پیدا کرده در حالیکه محصول کشاورزان هم اکنون روی دستشان باقی مانده است.
حاجی آقایی افزود: سم کنه کش پراید از لیتری 2هزار تومان ظرف دو سه سال به 75 هزار تومان و همچنین کود شیمیایی آهن از کیلویی 4 هزار تومان به 18 هزار تومان و جعبه برای جمع آوری سیب از 600 تومان به 1400 تومان افزایش یافته است.
وی گفت: سیب درختی را در حال حاضر حداکثر کیلویی 200 تومان خریداری می‌کنند.
همچنین سید جواد قریشی ابهری معاون سازمان تحقیقات و اموزش کشاورزی افزود: متوسط برداشت سیب در کشور 16 تن، در شهرستان دماوند 27 تن، است که 200 هزار باغدار در 200 هزار هکتار مشغول کار هستند که به طور میانگین هر کشاورز یک هکتار باغ سیب در اختیار دارد.
قریشی ابهری افزود: کشاورز نمونه در سال گذشته 130 تن در هکتار یعنی 8 برابر میانگین کشور برداشت سیب داشته است.
معاون سازمان تحقیقات کشاورزی تصریح کرد:‌تولید سیب درختی در 25 استان کشور انجام می‌شود و استانهای آذربایجان غربی، فارس، تهران، خراسان رضوی از عمده تولید کننده‌های سیب کشور هستند.
وی افزود: سیب دماوند در سطح جهان قابل رقابت است و مشکل عمده کشاورزان در سال جاری عدم اقبال بازرگانان و سلف خران به خرید محصول آنهاست که امیدواریم با کمک دولت محصولات آنها به موقع خریداری شود.
معاون سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی همچنین در مورد آلودگی برنج‌های وارداتی به این جمله اکتفا کرد که به مردم توصیه می‌کنیم برنج خارجی مصرف نکنند.
همچنین یوسف عزیزی رئیس شورای اسلامی جابان دماوند گفت: جابان بزرگترین تولید کننده سیب در منطقه با 2 هزار هکتار است که 70 درصد تولید سیب در روستای جابان انجام می‌شود اما متاسفانه مسئولان جهاد کشاورزی جشنواره سیب را در منطقه گیلاوند و اردوگاه آموزش و پرورش برگزار کرده‌اند.
عزیزی تصریح کرد: امسال بین 50 تا 60 درصد محصول سیب در منطقه جابان روی دست کشاورزان مانده است و در حالیکه سال گذشته باغداران سیب را به قیمت کیلویی 550 تا 600 تومان در باغ می‌فروختند امسال آن را به 180 تومان عرضه می‌کنند.
وی افزود: اگر اوضاع بر این روال ادامه داشته باشد تا 2 سال آینده تولید سیب در دماوند وجود نخواهد داشت.

(دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸) ۱۴:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها